جزئیات دومین جلسه رسیدگی به اتهامات گروه جهانبانی

به گزارش رکنا ، قاضی مسعودی مقام در ابتدای جلسه دادگاه ضمن اعلام رسمیت جلسه و قرائت و تفهیم مواد ۱۹۳ و ۱۹۴ قانون آیین دادرسی کیفری اظهار کرد: متهمان مواظب اظهارات خود باشند.

وی افزد: در جلسه قبل متهم جهانبانی بخشی از دفاعیات خود را ارائه داد و مابقی دفاعیات خود را در این جلسه ارائه خواهند داد. با توجه به زمان دفاعیات خود را ارائه دهید و از تکرار خودداری فرمایید.

در این بخش از جلسه از دادگاه متهم جهانبانی در جایگاه قرار گرفت و مدعی شد: در خصوص پرداخت به آقای اللهیاری برادر خانم بنده که مدیر عامل شرکت آرمان اندیش میثاق بود چند قرار داد بابت خرید برنج داشتیم که قسمتی از آن را پرداخت کردیم و قسمتی نیز باقی مانده است.

متهم جهانبانی افزود: در خصوص دفاتر دوبی حدود ۷۰ میلیارد تومان در سال‌های ۹۰ و ۹۱ گوشت وارد کردیم و در دبی دفتری گرفتیم، در آلمان نیز دفتری برای تبادل کارهایمان اجاره کردیم که ماهانه ۱۴۵۰ یورو در ازای آن پرداخت می‌کردیم.

این متهم مدعی شد: در خصوص سهام ملل بخش عمده‌ای از سهام خریداری شده پیش از موضوع بانک سرمایه است و در تاریخ ۱.۷.۹۰ انجام شده است.

وی در خصوص ملک مشکین شهر نیز مدعی شد: این ملک در سال ۹۶ حدود ۶۰۰ میلیارد تومان ارزیابی شده است و این پروژه یکی از بی نظیرترین پروژه‌ها در جذب توریست و رونق اقتصادی در منطقه بوده است، این ملک در سال ۹۸ توسط کارشناسان ارزیابی شد، اما کارشناسان قولنامه‌ها را ارزیابی نکردند.

متهم جهانبانی گفت: نماینده دادستان پرسید که چرا به جای گوشت، دام مولد تولید نکردید، در این خصوص باید بگویم که اقتصاد هر کشور بخش‌های متعددی دارد و در کشور ما گوشت و فرآورده‌های دامی از جمله محصولاتی هستند که به دلایل متعدد از جمله خشکسالی بخش عمده‌ای از تامین آن از طریق واردات انجام می‌شود.

این متهم مدعی شد: بنده ادعایی در زمینه تولید نداشتم و ریالی در جهت اشتغال و تولید در این زمینه اخذ نکردم. از طرفی تضمینی وجود نداشت که اگر در این بخش ورود می‌کردم با مشکلات بیشتری رو به رو نمی‌شدم.

این متهم گفت: اولین مورد در زمینه واردات گوشت در سال ۹۰ و از طریق بانک ملت انجام شد که حدود ۶۰۰ تن بود پس از آن ۱۰۰۰ تن دیگر و بعد از آن در سال ۹۲، ۲ هزار و ۵۰۰ تن وارد شد که علی رغم عدم تخصیص ارز دولتی شرکت‌ها نهایت حسن همکاری را داشتند.

قاضی مسعودی مقام در این بخش از جلسه دادگاه پس از استماع دفاعیات متهم جهانبانی خطاب به وی گفت: شما در رابطه با اخذ تسهیلات توضیح دهید.

رئیس دادگاه افزود: چیز‌هایی که می‌گویید باید بر اساس واقعیت باشد چرا که خیلی از تسهیلاتی که اخذ کردید صرف واردات نشده است و اکنون سوال اینجاست که پولی که با آن گوشت وارد کشور شده چه شده است.

قاضی مسعودی مقام اظهار کرد: شما با یک لشکر به بانک سرمایه‌ می‌رفتید و با مسئولان آن زمان بانک زمینه اعطای تسهیلات را فراهم می‌کردید شما اگر وارد کننده بودید مسیر قانونی را طی می‌کردید.

قاضی مسعودی مقام گفت: سئوال اینجاست که شما وارد کننده هستید، ساختمان ساز هستید و یا مسئولان و بچه‌های آن‌ها را در شرکت‌ها به کار می‌گرفتید تا از آن‌ها سوءاستفاده کنید؟ ۴۸۹ فقره تسهیلات در دو سال فقط از یک بانک داشتید و ۶۰۴ میلیارد تومان تسهیلات گرفتید که نمی‌دانم چگونه سر از جیب این و آن درآورده است.

وی تصریح کرد: برای تمامی متهمان ظرف ۵ دقیقه وثیقه آوردید و خانم شما کمتر از ده دقیقه برای تمام متهمان وثیقه نقدی آورده است اموال خود را به نام این و آن می‌زنید این درست نیست که در ابتدای سخنان خود آیه و حدیث می‌آورید در حالی که برای هم متهم ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان وثیقه گذاشتید و سپس می‌گویید که خود متهمان آوردند درحالی که ردیابی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که از جیب شماست در رابطه با اخذ تسهیلات از سال ۹۲ تا سال ۹۴ توضیح دهید؟

متهم جهانبانی در ادامه دفاعیات خود مدعی شد: بنده هیچ گاه فی البداهه کالای اساسی وارد نکردم و از سال ۸۶ کار واردات را انجام دادم؛ متاسفانه تحریم‌های اقتصادی و تصمیم‌های غلط اقتصادی باعث شد که اکثر فعالان بخش خصوصی با مشکل مواجه شوند.

در ادامه قاضی مسعودی مقام از متهم جهانبانی خواست به حواشی نپردازد و به وی گفت: درباره اخذ تسهیلات در سال‌های ۹۲ تا ۹۴ توضیحات خود را ارائه کنید. آن زمان که مشکلات اقتصادی اینگونه مطرح نبود، در سال ۹۷ در حوزه اقتصادی مشکلاتی ایجاد شد که شما می‌خواهید آن را به سال‌های ۹۲ تا ۹۴ وصل کنید.

متهم پاسخ داد: در سال ۹۲ تا ۹۴ نیز مشابه سال ۹۷ اتفاق افتاد و ارز ۳۶۰۰ به ۴ هزار تومان افزایش پیدا کرد.

قاضی گفت: شما باید در فرآیند اخذ تسهیلات توضیحات خود را ارائه دهید، زیرا در این حوزه دچار جرم شدید.

متهم جهانبانی مدعی شد: ما هیچ تسهیلات نامشروعی توزیع نکردیم، ما در زمان تحریم‌ها به مملکت خدمت کردیم و حتی یک دلار ارز مرجع نیز دریافت نکردیم و فقط با ارز مبادله‌ای کالا وارد کردیم.

بر این اساس قاضی به متهم گفت: برادر شما با مسئولان سازمان حسابرسی در حضور مسئولان بانک سرمایه جلساتی را برگزار می‌کردند چرا اینهمه مسئولان را آنجا بردید، اگر شما می‌خواستید تسهیلات اخذ کنید می‌توانستید با مراجعه به شعبه و طی کردن روند قانونی این تسهیلات را دریافت کنید نه اینکه مدام جلسه بگذارید.

متهم جهانبانی پاسخ داد: اطلاعات اشتباه به شما داده‌اند.

قاضی گفت: خیر اطلاعاتمان دقیق است حتی تصویرتان نیز موجود است. شما در دادگاه صداقت نداشتید و آیا نمی‌دانید این قرارداد‌ها روی میز من موجود است.

رئیس دادگاه با نشان دادن برگه‌هایی به متهم با بیان اینکه آنچه که می‌گویید باید بر اساس صداقت باشد، افزود: این برگه‌ها از سوی بانک مرکزی است و دست نویس شده نیست. شما باید در باب اتهام انتسابی توضیح دهید نه در باب مصرف آن.

متهم جهانبانی ادامه داد: تسهیلات ما حدود ۶۰۰ میلیارد تومان در زمان آ‌قای درخشنده بوده که اصل و سود قرارداد‌های ۵ میلیارد تومانی را پرداخت کردیم و سپس دوباره از تسهیلات استفاده می‌کردیم.

قاضی مسعودی مقام به متهم گفت: این اطلاعات در اختیار ما قرار دارد و نیازی نیست شما به آن‌ها بپردازید آقای جهانبانی شما با آقایان بخشایش، کاظمی، توسل در ارتباط بودید و ضابطه‌مند عمل نکردید. شما افراد، پدر بانک را درآوردید و میلیارد‌ها تومان به بانک ضرر زدید.

این متهم پاسخ داد: آقای قاضی این اطلاعات را به اشتباه به شما داده‌اند.

قاضی گفت: خیر، آیا عکس و تصاویر حضور برادرتان هم اشتباه است؟ لازم نیست شما به ذکر شماره تسهیلات و تاریخ‌های دریافت آن بپردازید بلکه در رابطه با اتهام توضیح دهید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 499285 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟