جنجالی کردن کتک خوردن یک زن عراقی در فرودگاه مشهد + فیلم و عکس
حجم ویدیو: 4.30M | مدت زمان ویدیو: 00:00:41

به گزارش حوادث رکنا، احمد سحاف، سخنگوی وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای که صبح پنجشنبه منتشر کرد اذعان داشت که یک زن عراقی در فرودگاه مشهد مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. این در حالیست که این خبر در برخی رسانه های غیررسمی خارجی و نامعتبر انتشار یافته است در حالیکه صحت و سقم این قضیه هنوز روشن نشده است.

با وجود اینکه زائران عتبات عالیات در فرودگاه نجف از سوی ماموران فرودگاه در سالیان اخیر نیز مورد بی حرمتی و توهین قرار گرفته اند ایرانیان برای پیوند دوستی با عراقی ها چنین حاشیه هایی را جنجالی و رسانه ای نکرده اند اما این حادثه برای این زن عرب در فرودگاه مشهد که هنوز هم اطلاعات چندانی از واقعیت ها در دسترس نیست جوسازی هایی را علیه ایران رقم زده است.

ماجرای کتک خوردن یک زن عراقی در فرودگاه مشهد

در ادامه بیانیه سخنگوی وزارت خارجه عراق را می خوانید:

در این بیانیه تصریح شده "وزارت امور خارجه عراق مسئله شهروند این کشور را که در فرودگاه مشهد مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌، با جدیت دنبال می کند". وزارت خارجه عراق در این بیانیه نوشته "عراق در قلمروی خود با شهروندان خارجی منش محترمانه و انسان‌‎دوستانه دارد و از کشورهای دیگر هم می‌خواهد منشی مشابه پیش گیرند". در شبکه‌های اجتماعی پخش تصاویر زن عراقی که صورتی مجروح شده، خبرساز شده است.

حادثه ضرب و شتم یک زن 50 ساله عراقی که در تاریخ 27 مرداد حوالی ساعت 8:30 بعد از ظهر در فرودگاه مشهد اتفاق افتاد، موجی از اعتراضات علیه وزارت خارجه عراق شد در این حادثه یک افسر نیروی انتظامی ایران با درجه ستوان اول ، یک زن پنجاه 50 ساله عراقی از شهر نجف را به شدت مورد ضرب و شتم قرار می‌دهد. پس از این حادثه رسانه‌های اجتماعی در عراق ویدئویی را منتشر کردند که در آن زن عراقی از نحوه برخورد غیر انسانی و ضرب و شتم خود توسط نیروی انتظامی ایران در فرودگاه مشهد سخن می‌گفت.

روایتی از یک اتفاق تلخ در فرودگاه نجف

مقداری خودشان ترسیده بودند اما ماموران جو توهین و امنیتی را تشدید می‌کردند و اصرار داشتند که آن مسافر را با خود ببرند اما مردم می‌گفتند به هیچ وجه این اجازه را نداند ... از یاد نبریم زائران ایرانی سهم قابل توجهی در اشتغال و اقتصاد دولت عراق دارند و روزانه 5هزار زائر ایرانی از راه‌های زمینی و هوایی وارد عراق می‌شوند.

ضرب و شتم و توهین به زائران ایرانی عتبات عالیات

مسافران پرواز نجف اشرف به تهران شاهد وقایع تلخی بودند، از ضرب و شتم و توهین گرفته تا نزدیک به 15 ساعت سرگردانی و تشنگی و گرسنگی در فرودگاه نجف اشرف، اتفاقاتی که شاید پرداختن به آن از سوی مسئولین به صورت جدی می‌تواند از تکرار چنین وقایعی جلوگیری کند.

یکی از مسافران این پرواز گفت: " قرار بود ساعت 10 صبح در پروازی با هواپیمای العراقیه به سمت تهران حرکت کنیم، طبق اعلام قبلی از ساعت هفت و نیم صبح برای انجام تشریفات پروازی و خروج از کشور عراق در فرودگاه حاضر شده بودیم، اما بعد از مدتی به ما اعلام شد که پرواز تاخیر دارد، هنگامی که پرس و جو کردیم مسئولین فرودگاه گفتند به دلیل بزرگداشت سالگرد امام خمینی(ره) پروازها با تاخیر انجام می‌شود، در حالی که 14 خرداد شنبه بود و نه چهارشنبه!

به هر صورت به ما گفتند که این پرواز ساعت شش و ربع انجام می‌شود و ما مجبور بودیم تا آن ساعت در فرودگاه بمانیم در حالی که هیچ امکانات رفاهی برای مسافرانی که مجبور بودند تا آن ساعت در فرودگاه باشند فراهم نبود و قطره‌ای آب و ذره‌ای غذا در اختیار مسافران قرار ندادند، هوا بسیار گرم بود و سیستم تهویه یا وجود خارجی نداشت یا کار نمی‌کرد، هر چه بود هوا به گونه‌ای گرم بود که همه در حال عرق ریختن بودند، بسیاری از مسافران کودکان خردسال همراه خود داشتند و تشنگی و گرمای هوا این کودکان را بسیار آزار می‌داد و هیچ‌کس پاسخگو نبود.

حدود ساعت پنج، مسافران را از گیت رد کردند، وارد سالن ترانزیت کردند و مهر خروج را روی پاسپورت‌ها زدند، طبیعتا بعد از ورود به این سالن که مکانی بسیار محدودتر بود امکان خروج هم نداشتیم.

بعد از مدتی که خبری از پرواز نشد تعدادی از مسافران تصمیم گرفتند که با کارکنان و مسئولین فرودگاه صحبت کنند که حداقل قطره‌ای آب در اختیار مسافران قرار بدهند اما این درخواست مسافران با بی‌توجهی روبرو شد و گفتند که کسی نیست پاسخ بدهد و رفتار نامناسبی با مسافران صورت گرفت. یکی از مسافران که از این رفتارها ناراحت شده بود به این بی‌توجهی‌ها اعتراض کرد و بلافاصله عده‌ای ماموران فرودگاه شروع به اهانت کردند و گفتند که اینجا نایستید که به دلیل این رفتارها تنش کوچکی بین این مسافر و یکی از ماموران رخ داد و همدیگر را هل دادند که ما بلافاصله این دو نفر را از هم جدا کردیم.

به دنبال این تنش کوچک بلافاصله چندین مامور با ماموران حاضر پیوستند و قصد داشتند که این فرد را با خود ببرند اما مردم اجازه این کار را به آنها نداند تا اینکه ماموران متاسفانه اقدام به ضرب و شتم این مسافر معترض کردند و حتی به همسر این مسافر هم رحم نکردند و ضربه‌ای هم به پهلوی او که فرزند و خواهر شهید بود زدند و برخی از ماموران حتی اقدام به فحاشی و توهین به مقامات عالی رتبه نظام جمهوری اسلامی ایران کردند که موجب خشم مردم شد.

بعد از مدتی مسئول فرودگاه خود را به سالن ترانزیت رساند، اول مقداری خودشان ترسیده بودند اما ماموران جو توهین و امنیتی را تشدید می‌کردند و اصرار داشتند که آن مسافر را با خود ببرند اما مردم می‌گفتند به هیچ وجه این اجازه را نداند و طوماری هم درباره رفتار ناشایست با مسافران و ضرب و شتم این مسافر و توهین به مقامات کشور امضا کردند.

موقع نماز شد و ماموران استخباراتی به مردم وعده و عید دادند که ما فقط می‌خواهیم با این فرد صحبت کنیم و قول می‌دهیم که اتفاقی برای این فرد نیافتد، ساعت هفت و نیم تلاش کردند که این فرد را از سالن خارج کنند، مردمی که تلاش می‌کردند اجازه بازداشت این فرد را ندهند را هل دادند و به ضرب و شتم مردم و بخصوص کتک زدن آن مسافری که اعتراضی به حق و کوچک انجام داده بود اقدام کردند به گونه‌ای که این مسافر به حالت نیمه بیهوش افتاد و این مسافر را روی دست گرفتند و با خود به به بیرون از سالن بردند.

یکی از مسافران را هم برای ترجمه با خود بردند و آن مسافر مترجم علی‌رغم تلاش زیادی که برای تلطیف فضا و بخشش آن فرد انجام داده بود به دلیل غرور و لجبازی فرمانده این نیروها که خودش را ژنرال می‌نامید و مردم رفتارهای او را دیده بودند موفقیتی به دست نیاورد، در این مدت ماموران حاضر در سالن ترانزیت تلاش زیادی می‌کردند تا پاسپورت این مسافر معترض که در اختیار سایر مسافران بود را بگیرند و مردم را مرتب تهدید می‌کردند.

در این فاصله افراد محترم زیادی که در این پرواز و سایر پروازها حضور داشتند برای رفع این مشکل تلاش‌هایشان را آغاز کردند و با افراد و مسئولین مختلف تماس گرفتند و موضوع را از طریق سرکنسول ایران در نجف و بخش سیاسی کنسولگرای ایران در نجف که خودشان را به فرودگاه رسانده بودند پیگیری می‌کردند، همچنین چند تن از علما که در بین آنها علمای نجف هم حضور داشتند و از این ماجرا بسیار ناراحت شده بودند به جد پیگیری می‌شد.

از سوی دیگر ماموران بسیار کینه‌توزانه تلاش می‌کردند از آزادی این فرد جلوگیری کنند و در حالی‌که برای ختم این غائله عذرخواهی هم شده بود حاضر به آزادی این فرد نشده بودتد و از رفتارهای اهانت آمیزی که با این مسافر و همسرش و سایر مسافران داشتند و اهانتی که متاسفانه به رهبری معظم انقلاب کرده بودند کوتاه نمی‌آمدند.

ساعت 10 شب شد و بعد از گذشت بیش از 14 ساعت بدون آب و غذا، مقداری آب و غذای با کیفیت پائین سرانجام برای مسافران آوردند که مردم به نشانه اعتراض گفتند تا همسفر ما را آزاد نکنید ما غذایی نمی‌خوریم.

سرانجام با دخالت سرکنسول ایران و برخی از مسئولین عراقی من جمله پسر آقای حکیم که به فرودگاه آمده بودند و علمای حاضر در فرودگاه و با فشارهای زیادی که آورده شد خوشبختانه آن مسافر معترض آزاد شد.

ساعت ده و نیم شب سرانجام دو هواپیما آماده پرواز شد که یک پرواز متعلق به پروازی بود که قرار بود ساعت 10 صبح انجام شود و پرواز دیگر هم برای پرواز بعد از ما بود که آنها هم با تاخیر مواجه شده بودند.

زائران را همانند اینکه می‌خواهند سوار اتوبوس کنند سوار هواپیما کردند و شاید هیچ کس موفق نشد بر اساس کارت پروازی که در اختیار داشت بر سر جای خود و در قسمت مربوط به خود بنشیند، سرانجام ساعت 11 شب به وقت عراق هواپیما به پرواز درآمد و ساعت دو و نیم پنجشنبه به وقت تهران وارد فرودگاه امام خمینی(ره) شدیم، هنگام تحویل بارها هم متوجه شدیم که عراقی‌ها بارهای یک پرواز به طول کامل نگه داشته‌اند و نفرستاده‌اند!"

این مسافر که به شدت از برخوردهای صورت گرفته ناراحت بود خواستار اقدام جدی مسئولین درباره رفتارهای نامناسب صورت گرفته با زائران ایرانی بود.

ضرورت اقدام عملی مسئولین

برخوردهای ناشایست با زائران عتبات عالیات، اتفاقی تازه نیست و در سال‌های اخیر بارها و بارها تکرار شده است و هربار مسئولین قول پیگیری داده‌اند اما بار دیگر این وضعیت تکرار شده است.

دهم خرداد ماه سال 90 بود که هم در صحن علنی مجلس گزارش کمیسیون فرهنگی درباره وضعیت اعزام زائران به عتبات عالیات قرائت شد، گزارشی که در آن به مشکلاتی که زائران ایرانی که با عشق و علاقه‌ای وصف ناپذیر برای زیارت کربلا معلی و نجف اشرف سختی راه را بر جان می‌خرند اشاره شده بود.

در این گزارش تصریح شده بود که «برخی ناهماهنگی‌های داخل کشور عراق، موجب اذیت و‌ آزار زائران شده و سبب سوء استفاده سودجویان و طرفهای عراقی می‌گردد. که از جمله آنها نبود تدبیری واحد و متمرکز برای اداره امور زائران عتبات عالیات است....با وجود مشکلات عدیده و بحران های کشور عراق، به ویژه در ایام خاص و مناسبت ها، متأسفانه اراده‌ای جدی برای حل اساسی مشکلات کمتر به‌چشم می‌خورد و کوتاهی‌ها، چهره خدمتگزاری و ارزش زیارتی را در ذهن زائر مخدوش می‌کند و رسیدگی به این امر باتوجه به اولویت امور دیگر و مشغله‌های دولت، حل مشکلات اعزام زائران به عتبات که بسیار سهل و ارزان هم می‌باشد مشمول مرور زمان ساخته و به‌دست فراموشی سپرده است.»

در این گزارش به بیش از 20 مشکل اساسی که زائران عتبات عالیات با آن مواجه هستند اشاره شده و پیشنهاداتی برای رفع این مشکلات به وزارت کشور، سازمان حج و زیارت، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، وزارت راه و ترابری و وزارت امور خارجه شده است.

از یاد نبریم که زائران ایرانی سهم قابل توجهی در اشتغال و اقتصاد دولت عراق دارند و روزانه 5هزار زائر ایرانی از راه‌های زمینی و هوایی وارد عراق می‌شوند. هرچند که کشور عراق به دلیل سال‌های دیکتاتوری صدام و حزب بعث و بعد از آن حمله آمریکا و متحدانش به این کشور با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند اما با توجه به نقش بسیار پررنگ زائران ایرانی در اقتصاد این کشور، شایسته است که دولت عراق با جدیت و فوریت اقدامات اساسی را برای رفع این مشکلات و بخصوص رفتارهای اهانت‌ آمیز با زائران ایرانی انجام دهد.

از سوی دولت و سازمان حج و زیارت نیز برای حفظ شانیت و رفاه زائران ایرانی علاوه بر تلاش برای رفع مشکلات در کشور عراق به نظر می‌رسد کاهش تعداد زائران و حتی توقف اعزام زائران به عراق راهکاری باشد که موجب می‌شود مسئولان کشور دوست و همسایه، عراق، به سرعت نسبت به رفع این مشکلات اقدام کنند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 498558 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟