جزئیات بخشش نجفی از زبان وکیل استاد / برای اولین بار منتشر شد

به گزارش رکنا، یا این بخشش چگونه و با وساطت چه کسانی انجام شد؟ محمود حاجی‌لویی، یکی از وکلای مدافع اولیای دم میترا استاد برای نخستین‌بار جزئیات بیشتری از این بخشش بزرگ را بازگوکرد.

چطور شد که اولیای دم مرحومه استاد، نجفی را بخشیدند؟

بعد از جلسه سوم محاکمه بود که خانواده نجفی و وکلای ایشان به اولیای دم مراجعه کردند و درخواست بخشش داشتند. چند جلسه در این خصوص برگزار شد. در این جلسات چند نفر از مقامات سابق دولت اصلاحات و چند نفر از مسئولان دولت فعلی نیز حضور داشتند. برادران آقای نجفی و دخترشان هم حاضر بودند که صحبت‌های زیادی شد و درنهایت اولیای دم با وجود داغ سنگینی که دارند اما گفتند حاضرند بدون هیچ چشمداشتی آقای نجفی را ببخشند.

اولیای دم از روز اول اعلام کردند خواسته‌شان فقط قصاص است؛ به‌خصوص برادر مرحومه استاد. چطور شد که یکباره نظرشان تغییر کرد؟

زمانی که عزیزی از دست می‌رود خانواده داغدار است و گاهی تا چند سال وضعیت‌شان عادی نیست. خانواده استاد هم روزهای اول وضعیت خوبی نداشتند و تحت فشار زیادی بودند. البته داغی که آنها دیده‌اند، سنگین و بعید است به این زودی بتوانند با این مصیبت کنار بیایند اما خدا را شکر که به این پرونده به سرعت و بدون اطاله دادرسی رسیدگی و سرانجام حکم صادر شد. خانواده مقتول منتظر بودند که حقانیت‌شان ثابت شود و بعد از صدور حکم قصاص احساس کردند به حق‌شان رسیده‌اند و یک مرجع قانونی اعلام کرده که حق با آنهاست. قبل از صدور حکم حرف و حدیث‌های زیادی مطرح بود که آنها منتظر صدور حکم ماندند و بعد از صدور حکم قصاص با پادرمیانی بزرگان کرمانشاه و نزدیکان آقای نجفی راضی به بخشش شدند.

فرایند جلب رضایت اولیای دم چطور انجام شد و چه عاملی در آرامش آنها و بخشیدن نجفی مؤثر بود؟

پیش از برگزاری دادگاه حرف‌های ناروایی درباره مقتول زده شده بود. من در جلسه محاکمه خطاب به آقای نجفی گفتم که به قتل اعتراف و درخواست بخشش کنید که خوشبختانه ایشان هم همین رویه را در پیش گرفت. وکیل‌شان را که ادعاهای نادرستی مطرح کرده بود، عزل کرد که همین کار بر آرام شدن اولیای دم تأثیر زیادی داشت. آقای نجفی در جلسه دوم دیگر درباره ادعاهای قبلی به‌خصوص مهدورالدم بودن حرفی نزد و وکیل ایشان هم از عمدی و غیرعمدی بودن قتل دفاع کرد و همین موجب آرامش خاطر اولیای دم شد.

رضایت خانواده میترا استاد چطور ثبت شد؟

بعد از جلسات طولانی وقتی اولیای دم راضی به بخشش شدند 2 راه داشتند؛ یا اینکه مستقیم به دادگاه مراجعه کنند یا اینکه به یکی از دفترخانه‌های اسناد رسمی بروند. اولیای دم راه دوم را انتخاب کردند و روز سه‌شنبه هفته گذشته همراه با خانواده آقای نجفی و چند نفر از دوستان ایشان به دفترخانه‌ای رفتیم و آنها اعلام رضایت‌شان را به‌ طور رسمی ثبت کردند و سند رضایت به آقای گودرزی، وکیل آقای نجفی تحویل داده شد و ایشان رضایتنامه را به دادگاه تحویل دادند.

هنگام ثبت رضایت فرزند میترا استاد هم حضور داشت؟

بله، چون او هم یکی از اولیای دم است. او هم از طرف خودش زیر رضایتنامه را امضا کرد و گفت که نجفی را می‌بخشد.

 2 خانواده بعد از ثبت رضایتنامه در دفترخانه چه واکنشی نشان دادند؟

آنها در دفترخانه زیاد با یکدیگر مواجه نشدند. پدر و مادر مرحوم استاد هنوز هم اوضاع خوبی ندارند و نتوانسته‌اند با حادثه تلخی که برای دخترشان اتفاق افتاده کنار بیایند. اما خانواده نجفی بعد از گرفتن رضایت خوشحال شدند. در این مدت یکی از مسائلی که خانواده استاد را آزار می‌داد شایعه‌ها بود؛ اینکه گفته می‌شد آنها برای بخشش قاتل پول گرفته‌اند و... . اما من به‌عنوان وکیل مدافع اولیای دم اعلام می‌کنم که هیچ پول، امتیاز، مال و در کل وجه‌المصالحه‌ای برای دادن رضایت پرداخت نشد و رضایت اولیای دم بدون هیچ چشمداشتی بود. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 497739 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟