سردار محمدکاظم تقوی روز گذشته در آیین تجلیل از خبرنگاران حوزه انتظامی با بیان این خبر گفت: «احساس امنیت» در جامعه وظیفه اصلی پلیس است و فرزندان ایران زمین در کنار مضجع شریف آقا علی بن موسی الرضا(ع) برای تامین این امنیت از جان مایه می گذارند.

وی ارتکاب جرم در هر منطقه ای از شهر را با وضعیت فرهنگی و اجتماعی آن منطقه مرتبط دانست و افزود: اگر دستگاه های دیگر به کمک پلیس و دستگاه قضایی بیایند تا ریشه های جرم شناسایی و سوزانده شود، آمار جرایم در کشور به شدت کاهش می یابد بنابراین تنها مبارزه و مجازات مجرمان کافی نیست، اگرچه مجازات های سریع و قاطعانه تاثیر به سزایی در کاهش جرایم دارد. میدان دار عرصه امنیت خراسان رضوی از آسیب اعتیاد به عنوان یکی از معضلات اجتماعی که آرام آرام به مشکل امنیتی تبدیل می شود نام برد و گفت: امروز پلیس با ابعاد گسترده ای از آسیب های اجتماعی در جامعه روبه روست که فقط یک عزم ملی می تواند نجات بخش جامعه باشد به طور مثال اعتیاد یک فرد، طلاق را رقم می زند، زنی بی سرپرست و کودکانی آواره و مستعد ارتکاب جرم می شوند! از سوی دیگر نیز فرد معتاد برای تامین هزینه های اعتیاد، دست به سرقت و حتی جرایم خشنی مانند قتل می زند و بدین ترتیب پلیس و دستگاه قضایی درگیر پرونده های حادی می شوند که به احساس امنیت خدشه وارد می کند بنابراین همه مراکز علمی، حوزوی و دستگاه های دیگر باید با یک دغدغه ملی و انسانی پای کار بیایند. سردار تقوی اضافه کرد: اگرچه پلیس با حمایت های قاطع دستگاه قضا، امروز «امنیت مردم» را خط قرمز می داند و برای حفظ جان و مال و ناموس مردم از هیچ تلاش و خدمتی فروگذار نخواهد کرد اما در مرحله اول باید شرایط فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی جامعه مدنظر مدیران ارشد و مسئولان قرار گیرد و در نهایت پلیس و دستگاه قضایی وارد میدان شوند. وی به تدابیر و برنامه های جدید پلیس خراسان رضوی برای مبارزه با زورگیری نیز اشاره کرد و افزود: کارآگاهان پلیس آگاهی و دیگر گروه های تخصصی 10 شبانه روز فعالیت مستمر داشتند تا اعضای شبکه زورگیری معروف به «گربه های وحشی» را به دام انداختند ولی در عین حال جمع آوری معتادان پرخطر و بازگشت آن ها به جامعه، برخورد قاطع با موتورسواران متخلف که از این وسیله نقلیه برای ارتکاب جرم استفاده می کنند، تقویت گشت های انتظامی، ارتقای سازمانی کلانتری ها در مشهد، هماهنگی با دستگاه قضایی برای مجازات سریع و قاطعانه مجرمان خطرناک، ایجاد گشت های شبانه، بهره گیری از امکانات الکترونیکی برای مقابله با جرم و ... از جمله مواردی است که پلیس خراسان رضوی برای مبارزه با سرقت های به عنف و زورگیری در دستور کار دارد. مقام ارشد انتظامی خراسان رضوی، راه اندازی «گشت رضویون» را نمونه دیگری از تقویت پلیس برای مبارزه با جرایم ذکر کرد که با تعامل بسیج و همکاری سپاه پاسداران راه اندازی شده است تا در برقراری نظم وامنیت شهروندان تلاشی مضاعف شود.

سردار محمدکاظم تقوی از تصویب «مجمع خیرین امنیت یار» در وزارت کشور نیز خبر داد و افزود: این مجمع به زودی در استان خراسان رضوی آغاز به کار خواهد کرد تا از وجود خیران در موضوع «امنیت» به درستی استفاده شود.

این فرمانده باتجربه خراسان رضوی همچنین به 714 عملیات پلیس طی امسال اشاره کرد و گفت: از ابتدای امسال 890 هزار تماس با پلیس 110 برقرار شده که 714 تماس به عملیات پلیسی منجر شده است. وی تصریح کرد: 12 تن و 200 کیلوگرم انواع مواد مخدر طی امسال توسط خدمتگزاران مردم در نیروی انتظامی استان کشف و 17 باند قاچاق نیز متلاشی شده است که البته این آمار بیانگر کاهش ورود مواد مخدر به استان خراسان رضوی است.

رئیس پلیس خراسان رضوی در ادامه این نشست خبری به افزایش 118 درصدی جرایم رایانه ای نیز اشاره کرد و افزود: آگاهی و اطلاع رسانی به مردم و فرهنگ سازی در زمینه استفاده از فضاهای مجازی نقش مهمی در کاهش این گونه جرایم دارد اما در کنار آن نیروی انتظامی نیز امکانات تخصصی پلیس فتا را به دیگر شهرهای استان کشانده است تا مبارزه با این جرایم با سرعت بیشتری صورت گیرد.

سردار تقوی همچنین با انتقاد از وضعیت صدور مجوز برای حمل سلاح شکاری تصریح کرد: مقابله با خرید و فروش و حمل سلاح در دستور کار جدی پلیس قرار دارد به طوری که امسال 320 قبضه انواع اسلحه شکاری کشف و چندین باند حمل و انتقال آن نیز متلاشی شده است اما سازمان ها و نهادهای ذی ربط نیز باید در صدور مجوزهای قانونی تجدیدنظر کنند و این گونه سلاح ها را در اختیار برخی افراد پرخاشگر یا دارای بیماری های اعصاب و روان قرار ندهند چرا که وجود این گونه سلاح ها موجب افزایش نزاع یا جرایمی مانند قتل می شود.

فرمانده انتظامی خراسان رضوی در پایان ضمن قدردانی از تلاش های اهالی رسانه برای ایجاد «احساس امنیت» در جامعه خاطرنشان کرد: رسالت خطیر خبرنگاران و اهالی رسانه های مکتوب و مجازی در برابر فراخوان های رسانه ای معاندان نظام در کنار اقتدار انتظامی، شایسته تقدیر است و مردم نیز به این فراخوان های پوچ، اهمیتی نمی دهند چرا که به ذات دروغ گویی و التهاب آفرینی معاندان نظام پی برده اند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

سجادپور

 

کدخبر: 495915 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟