به گزارش رکنا، دختری 17 ساله  در قم در هفته گذشته به خاطر امر به معروف و نهی از منکر در یکی از خیابان های قم مورد ضرب و شتم دختران دیگر قرار گرفت.

«ز. ا» دختری ۱۷ ساله است که علاقه‌ای به ذکر نامش ندارد، می‌گوید هفته گذشته در یکی از خیابان‌های قم در حال برگشت از کلاس به سمت منزل بودم که دیدم خانمی در حال تذکر دادن به دو خانم دیگر با حجاب زننده بود؛ من هم به آن خانم نزدیک شدم و گفتم بسیار کار خوبی کردی، به نظرم به پلیس زنگ بزنیم.

ناگفته نماند این دختر ۱۷ ساله تمام تلاشش را کرده در برابر بدحجابی ساکت ننشیند و به گفته خودش آموزه‌های لازم را در زمینه امربه‌معروف و نهی از منکر دیده و همیشه با لحن آرام و مهربانی تذکرش را می‌دهد.

او در ادامه باحالت بغض گفت: وقتی دیدند ما با گوشی در حال تماس به پلیس هستیم به سمت من حمله‌ور شدند و با ضربات مشت و سیلی صورتم را هدف قرار دادند و تمام تلاششان را می‌کردند که حجاب مرا بردارند. دست انداختند تا چادرم را از سرم بکشند و من محکم چادر و روسری خودم را نگه داشتم. دو آقا هم داخل ماشین منتظر آنان بودند و فیلم‌ برداری می‌کردند، سپس این دو خانم به‌ سرعت سوار خودرو شدند و از محل متواری شده که خوشبختانه در کمتر از ۲۰ ساعت نیروی انتظامی و پلیس امنیت اخلاقی آنان را شناسایی و دستگیر کرد.

او در پاسخ به این سوال که با این اتفاق راه امر به معروف و نهی از منکر را ادامه می‌دهد یا خیر؟ گفت: من در کارم مصمم‌ تر شدم و این اتفاقات باعث نمی‌شود که من از عقیده و باورم دست بکشم چرا که این مهم وظیفه دینی ما است؛ شهدای ما رفتند تا امنیت و عزت ما حفظ شود، در وصیت‌ نامه تمام شهدا آمده است که «خواهر من؛ چادرت را برای پاسداشت خون من حفظ کن»، اما متأسفانه این هنجارشکنان به راحتی به چادر مورد تأکید شهدا توهین کردند نه به من.

دشمنان باید بدانند که زن ایرانی باورهایش ریشه در سیره اهل‌بیت (ع) و فاطمه زهرا (س) دارد و برای حفظ حجاب می‌کوشد

این بانوی قمی در ادامه با تأکید بر اینکه عفت و پاک‌دامنی زن ایرانی خار چشم دشمنان است و دشمنان باید بدانند که زن ایرانی باورهایش ریشه در سیره اهل‌بیت (ع) و فاطمه زهرا (س) دارد و برای حفظ حجاب در ایران می‌کوشد.

این آمر به معروف از سازمان تبلیغات اسلامی و نیروی انتظامی بسیار تشکر کرد و گفت: این نهاد‌ها به طور جدی پیگیر حال و احوال من بودند.

او معتقد است آمرین به معروف باید از سوی مسئولان حمایت شوند و خود مسئولان نیز در این راستا ورود کنند تا شاهد فساد و هنجارشکنی نباشیم.

قابل‌ذکر است این دختر ۱۷ ساله از ناحیه صورت و چشم دچار ورم و کبودی شده و پس از معاینات پزشکی خوشبختانه مشخص شد مشکل خاصی ندارد؛ با توجه به این‌که این‌گونه حوادث در سطح کشور افزایش‌یافته بی‌توجهی به این موضوع می‌تواند به امنیت عمومی جامعه صدمات جدی وارد کند.

در اخلاق و تربیت اسلامی، یکی از سرفصل‌های مهم و کارگشا، مباحث مربوط به روش‌های تربیتی است. مقصود از «روش» راه و طریقه‌ای است که میان اصل و هدف امتداد داشته باشد و عمل تربیتی را منظم کرده و به هدف برساند.

یکی از روش‌های مهم تربیت در اسلام تشویق و ترغیب افراد به انجام امور خیر و ممانعت از انجام کار نادرست، یعنی همان «امربه‌معروف و نهی از منکر» است. «امر به معروف» عبارت است از طلب و درخواست انجام امور خیر و نیک و «نهی از منکر» به معنای جلوگیری از مفاسد است و این دو، از دستورات مهم دین اسلام و از واجبات آن به شمار می‌آیند که با عمل به آن‌ها، سایر واجبات الهی نیز احیا می‌شوند.

امام خمینی (ره) در اهمیت این واجب الهی می‌فرماید: «وقتی یک کشوری ادعا می‌کند که جمهوری اسلامی است و می‌خواهد جمهوری اسلامی را متحقق کند، این کشور باید همه افرادش آمر به معروف و ناهی از منکر باشند. ما همه امروز وظیفه داریم؛ امر به معروف و نهی از منکر بر همه مسلمین واجب است.»

شهر قم الگوی سایر شهر‌ها در امر به معروف باشد

آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی در این زمینه در دیدار با مسئولان طرح حافظان حریم حرم آستانه مقدسه حضرت فاطمه معصومه (س) اظهار داشت: حیات طیبه جامعه زمانی است که مردم امر به معروف و نهی از منکر را به معنای حقیقی‌اش اجرا کنند. اصلاً حفظ دین و ایمان و پاک‌بودن جامعه، به امر به معروف و نهی از منکر وابسته است و اگر این موضوع نادیده گرفته شود، فساد فراگیر می‌شود.

این مرجع تقلید شیعیان در قسمت دیگری از توصیه‌های خود، با اشاره به جایگاه شهر مقدس قم و حوزه مبارکه آن، گفت: شهر قم باید در این زمینه پیش‌قدم و الگو برای دیگر شهر‌ها باشد. اینجا حرم اهل‌بیت (ع) است. نه‌تن‌ها حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) حرم است بلکه تمام قم حرم اهل‌بیت (ع) است؛ باید مراقب باشیم حرمت آن محفوظ بماند و طوری باشد کسانی که قصد هنجارشکنی دارند، نتوانند در قم، ابراز وجود کنند.

امر به معروف نیاز به آموزش دارد

مدیر مرکز تخصصی آموزش امر به معروف و نهی از منکر با اشاره به اینکه امر به معروف یک واجب همگانی و تکلیف شرعی است و ترک آن خسران جامعه را در پی دارد، اظهار کرد: فرهنگ‌های مریض غربی ذائقه فرهنگی و اجتماعی آحاد جامعه را تحت تأثیر قرار داده‌اند.

حداقل فایده امربه‌معروف و نهی از منکر این است که قبح گناه می‌ماند و تبدیل به یک امر جاری و رویه نمی‌شود

علی تقوی ادامه داد: نخستین ثمره امر به معروف برای آمر به معروف است و اگر می‌خواهیم به ثبات قلبی دست پیدا کنیم باید یک عنصر تأثیرگذار و پیام‌رسان حق باشیم.

این پژوهشگر حوزه امربه‌معروف و نهی از منکر با اشاره به اینکه حداقل فایده امر به معروف و نهی از منکر این است که قبح گناه می‌ماند و تبدیل به یک امر جاری و رویه نمی‌شود، افزود: اگر گناه ببینیم و تذکر ندهیم شریک جرم هستیم، امر به معروف روش و ساختار بسیاری دارد که طبق فتاوای فق‌های شیعه نیاز به آموزش دارد.

تقوی با تأکید بر اینکه امر به معروف روش و ساختار بسیاری دارد که طبق فتاوای فق‌های شیعه نیاز به آموزش دارد، گفت: همه دلسوزان جامعه باید به مثابه گلبول سفید به دفاع از سیستم بدن بپردازند و نگذارند سرطان زشتی و گناه جامعه را فراگیرد.

به نظر می‌رسد برای کاهش صدمات جبران‌ناپذیر این پدیده، مسئولان دستگاه قضائی و امنیتی باید در این زمینه جدیت و قاطعیت بیشتری به خرج داده و با مجازات کسانی که درصدد برهم زدن امنیت و آرامش جامعه هستند و به‌راحتی به نوامیس مردم تعرض می‌کنند امنیت جامعه را تأمین کنند و در زمینه امر به معروف و نهی از منکر اهتمام بیشتری به خرج دهند چرا که امر به معروف و نهی از منکر ضامن حفظ خانواده‌ها از آسیب‌های اجتماعی است و فراموش‌شدن این اصل موجب ضربه به رکن خانواده‌ها می‌شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 489971 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟