3 سال از مرگ تلخ محیط بانان هرمزگانی گذشت

 ارتفاعات کوه گنو خاطره دو بزرگ مردی که در راه حفاظت از محیط زیست بکر خود جان خود را فدا کردند هرگز از خاطر نخواهد برد. سوم تیر۱۳۹۵، «محمد دهقانی» و «پرویز هرمزی» در درگیری با شکارچیان غیر مجاز به شهادت رسیدند.

حدود ساعت ۱۲ ظهر این دو محیط بان در حال گشت‌زنی بودند که متوجه حضور دو شکارچی غیرمجاز شدند. به سرعت خود را به شکارچیان رساندند تا از آسیب به حیات جانوری در منطقه حفاظت شده جلوگیری نمایند. اما در کمال ناباوری شکارچی بی رحم لوله تفنگ خود را به سمت محیط بان گرفت و شلیک کرد.

محیط‌بان دوم که جنازه رفیق و همکار قدیمی خود را نقش بر زمین می دید و اصلا برایش باور پذیر نبود که جان یک انسان تا این اندازه برای کسی بی اهمیت باشد، به حمایت از همکارش وارد عمل شد. اما این بار پاسخ شکارچی جوان و بی رحم دو گلوله بود تا محیط بان دوم نیز به فیض شهادت نائل شود. جنایت بعدی سرقت سلاح و دوربین محیط‌بانان جان باخته بود و آنها پس از آن که در کمال خونسردی این جنایت را تکمیل نمودند به مکان دوری گریختند.

اما بیش از چند ساعت نگذشت که این پدر و پسر بی رحم، در منطقه‌ای به خیال خودشان امن و دورافتاده گرفتار چنگال تیز عدالت شدند.

متهمان در همان بازجویی‌های اولیه به قتل ۲ محیط‌بان اعتراف کردند و اظهارات‌شان نشان داد که حسین - ۳۰ساله- عامل اصلی قتل هر دو محیط‌بان است. او در اعترافاتش گفت: برای این‌که محیط‌بانان سلاح غیرمجاز او را توقیف نکنند دست به جنایت زده است.

گرچه این جنایتکار به سزای عمل ننگینش رسید؛ اما برای جلوگیری از تکرار فجایع این چنینی باید تلاش عمیق تری نمود. فرهنگ سازی برای احترام به محیط زیست را باید در مدارس و مراکز آموزش عالی جدی گرفت. آموزش های محیط بانی را برای محیط بانان با استفاده از استاندارد های روز دنیا با تمرکز بیشتری پیگیری نمود. زیرساخت های حقوقی در حمایت از شغل پر خطر محیط بانی را ایجاد نمود. معیشت محیط بانان را تامین نمود و از ظرفیت های مردمی برای حفاظت از سرزمینی که امانت نسل قبل است تا آن را به بهترین نحو به نسل های بعدی واگذار نماییم، حد اکثر استفاده را نمود.

یاد و نام این شهدای عزیز گرامی باد. شهدای والامقامی که دراوج قله فداکاری، مسؤولانه جان خویش را در راه باور و خدمت، برصخره‌های گنو گذاشتند تا ازخودگذشتگی شان در تاریخ وطن جاوید بماند. خونی که برای پاسداری از محیط زیست و انفال الهی و سرمایه‌های گران قیمت میهن اسلامی برزمین ریخته شد هیچ گاه فراموش نخواهد گردید.

سزاوار است در ارتفاعات کوه همیشه سرافراز گنو، تندیس های یادبودی متناسب با رشادت شهدای محیط بانی هرمزگان ایجاد شود تا نسل های آینده بدانند با چه جانفشانی هایی ذخایر متنوع زیستی و گونه های نادر جانوری به دستشان رسیده است و باید آنان نیز با جانفشانی این ارث بزرگ چندین میلیون ساله را به نسل بعد برسانند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 484441 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟