تصویر او پس از تسلیم و مراجعت به اداره آگاهی تهران، بهت‌برانگیز بود؛ «محمدعلی نجفی» آرام و با لبخندی بر لب در حال نوشیدن چای و گپ زدن.

در دادسرا هم همین‌طور؛ متبسم و آرام. احتمالا این مرد هنوز در شوک بعد از حادثه قرار دارد و شاید هم بار سنگینی را بعد از مدت‌ها بر زمین گذاشته است. هرچه هست، او نخستین شهردار تهران نیست که پس از انقلاب دادگاهی می‌شود.

اوایل انقلاب «غلامرضا نیک‌پی» شهردار تهران در زمان شاه، به دادگاه انقلاب آمد و به اتهام خیانت، حکم اعدامش را صادر کردند.

سال‌ها گذشت تا در میانه دهه هفتاد، مشهورترین دادگاه علنی ایران پس از انقلاب رقم خورد.

داستان بگومگو‌های دو «غلامحسین»، «کرباسچی» شهردار و «محسنی اژه‌ای» قاضی این دادگاه، تا مدت‌ها ورد زبان مردم بود.

حالا سومین شهردار متهم تهران، نه به اتهام خیانت، تضییع حق عمومی یا حتی اتهامی سیاسی، بلکه به دلیل قتل روانه دادسرا شده است. «نجفی» البته اولین مسئول حکومتی مشهوری نیست که به این جرم متهم می‌شود.

مسئولان ایرانی که به قتل متهم شدند +عکس

 

سیدمهدی هاشمی

سال‌ها قبل، «سیدمهدی هاشمی» مسئول واحد نهضت‌های آزادی‌بخش با همین جرم به دادگاه رفت و اعترافات تلویزیونی هم از او پخش شد. هاشمی برادر داماد آیت‌الله «حسینعلی منتظری» بود و قبل از انقلاب، به اتهام دست داشتن در قتل آیت‌الله «سیدابوالحسن شمس‌آبادی» دستگیر شده بود، اما رسیدگی به پرونده او به انقلاب خورد و آزاد شد.

«هاشمی» در سال ۱۳۶۵ دستگیر شد؛ این‌بار، هم پرونده قبلی به جریان افتاد و هم به صدور قتل «امیرعباس بحرینیان»، «شیخ‌صفرعلی قنبرزاده»، «عباسقلی حشمت» و «محمدمهدی ربانی املشی» و ایجاد خانه تیمی علیه جمهوری اسلامی متهم شد. در نهایت «علی رازینی» قاضی دادگاه او را به اعدام محکوم کرد.

 

مسئولان ایرانی که به قتل متهم شدند +عکس

 

جلال‌الدین فارسی

سیاستمدار شناخته دیگری که به اتهام قتل به دادگاه رفت، «جلال‌الدین فارسی» نماینده دوره دوم مجلس شورای اسلامی بود. اتهام او این بود که سال ۱۳۷۱ در طالقان، «محمدرضا رضاخانی» را با اسلحه شکاری هدف قرار داده و به قتل رسانده است.

دادگاه جلال‌الدین فارسی با کش و قوس‌های زیادی همراه بود. این قتل ابتدا عمدی و سپس غیرعمد تشخیص داده شد. «بهمن رضاخانی» برادر مقتول هنوز هم در مصاحبه‌های خود جرم فارسی را قتل عمد برادرش می‌داند.

 

مسئولان ایرانی که به قتل متهم شدند +عکس

 

سعید مرتضوی

پرونده قتل بعدی، یکی از پرسروصداترین پرونده‌های قتل در ایران است. مرگ «زهرا کاظمی» خبرنگار کانادایی ایرانی‌تبار هنوز هم یک چالش بزرگ برای ایران است. اینطور که در خبر‌ها آمده، تیرماه سال ۸۲، «زهرا کاظمی» در حال عکاسی از محوطه بیرونی زندان اوین بود که بازداشت می‌شود و چند روز بعد خبر مرگش منتشر می‌شود.

مسئولان ایرانی که به قتل متهم شدند +عکس

پس از آن، کمیته بررسی و تحقیق مجلس ششم اعلام کرد که «سعید مرتضوی» دادستان وقت تهران مسئول است و مقتول را هنگام بازجویی مورد ضرب و جرح قرار داده. بعد‌ها مرتضوی به دلیل پرونده زندان کهریزک به زندان رفت.

مسئولان ایرانی که به قتل متهم شدند +عکس

 

فتح‌الله حسینی

اوایل دهه ۹۰، وقتی انتخابات مجلس نهم تمام شد، نام یکی از نمایندگان به‌عنوان متهم به قتل در خبر‌ها آمد. به گفته سایت بازتاب، «فتح‌الله حسینی»، نماینده شهرستان‌های قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلانغرب، نماینده مجلس نهم در سال ۱۳۶۹ در یک دعوای روستایی سر آب، با سه برادر خود به منزل یک روستایی دیگر هجوم آورده و در آن درگیری برادر حسینی به ضرب گلوله کشته شده و جوانی ۱۹ ساله هم با ضربات بیل به قتل رسیده است. در خبر‌ها آمده که همان‌زمان و در دادگاه محلی، این پرونده با رضایت دو طرف مختومه شده است.

مسئولان ایرانی که به قتل متهم شدند +عکس

حالا «محمدعلی نجفی» سیاستمدار شناخته‌شده ایران به دادگاه رفته است. او دربین این لیست مشهورترین و باسابقه‌ترین است و پرونده‌اش تازه به جریان افتاده. هنوز مشخص نیست این پرونده به چه مراحلی می‌رسد و داستان او چه سرانجامی خواهد داشت.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 480631 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟