او که پیش از این به دلیل حمل هروئین و شیشه در زندان به سر می برد و مدت زمان کمی از آزادی اش می گذشت دست به شمشیرکشی و درگیری در خیابان عارفی منطقه پنجتن مشهد زده که با ورود پلیس و شلیک چند تیر هوایی سرانجام این متهم سابقه دار به دام قانون افتاد و زمینگیر شد. اما به راستی چه می شود که یک فرد با آنکه مدتی را در حبس بوده این خطر را به جان می خرد و اعمال بزه خود را در اجتماع تکرار می کند؟ خانواده، جامعه و آموزش و پرورش هرکدام چه میزان در اعمال بزهکاری این فرد نقش داشته اند؟ آیا نمی توانستند از این فرد یک چهره مثبت و قانون مدار در جامعه به یادگار بگذارند؟ چرا مجازات و زندان نتوانسته است مرد شمشیرکش منطقه پنجتن را اصلاح کند؟ سؤالاتی که می تواند به ریشه یابی علت جامعه شناختی چنین رفتارهایی از سوی برخی افراد هنجار شکن پاسخ دهد.

رمضان علی قادری، مددکار اجتماعی و مدرس دانشگاه معتقد است فردی سابقه دار که قمه کشی می کند این عمل را با برنامه ریزی انجام می دهد و تنها یک عامل موجب ایجاد هیجان آنی در او نشده بلکه نتیجه سال ها تربیت وی در خانواده و جامعه بوده است.

براساس گفته های اهالی منطقه پنجتن مرد جوان بارها سابقه درگیری و نزاع با جوانان را داشته، موضوعی که قادری نام این عمل پرتکرار او را سبک زندگی اش بیان می کند که به نوعی به شغل و حرفه او تبدیل شده است.

در حادثه شمشیرکشی مرد جوان در منطقه پنجتن، شنیدن صحبت های اهالی منطقه گویای ترس پنهان در وجودشان از لات محله بود مسئله ای که او را جری تر می کرد تا به بزه خود ادامه دهد و در واقع این به نوعی ضریب مثبت دادن جامعه به اعمال متهم بوده تا با پرخاشگری و تهدید به اهداف خود برسد مسئله ای که این مددکار اجتماعی نیز بر آن صحه می گذارد.

این جمله شکسپیر که «اگر در یک مدرسه را باز کنید در یک زندان را بسته اید» گویای نقش مهم مدرسه و آموزش در پیشگیری از اعمال بزه در جامعه دارد. این مددکار اجـتـماعـی می گوید: اگر کسی به مهد کودک برود ١۵درصد کمتر اعمال خلاف قانون انجام می دهد و قطعا رفتن به مدرسه در پیشگیری از اعمال بزه نقش دارد زیرا در بسیاری از خانواده ها آموزش های اجتماعی در مدارس انجام می شود اما متأسفانه آموزش و پرورش در این باره ضعیف عمل می کند و مدارس بیشتر از آنکه به مسائل پرورشی و آموزش اجتماعی بپردازند بر روی مسائل آموزشی کار می کند در صورتی که روش های کنترل خشم باید در مدارس آموزش داده شود.برخی کارشناسان جرم شناسی بر این باور هستند که زندان نه تنها افراد مجرم را از ارتکاب مجدد جرم باز نمی دارد که حتی به واسطه تخریب هویت فرد و مشکلاتی که برای خانواده زندانی ایجاد می کند، می تواند سرمنشاء مشکلات و ناهنجاری های دیگری باشد. در واقع زندان برای بسیاری از مجرمان به خانه دوم آن ها تبدیل شده و بدون ترس از به زندان افتادن، مجدد اعمال خود را تکرار می کنند و نقش پیشگیرانه در کاهش بزهکاری در جامعه ندارد. می توان گفت مرد شمشیرکش منطقه پنجتن نیز دیگر واهمه ای از به زندان افتادن نداشته است.

قادری معتقد است زندان در صورتی که روان شناس و مددکار نداشته باشد نمی تواند موجب اصلاح مجرمان شود و تنها در صورت تغییر فکر و نگرش این دسته از افراد سبک زندگی آن ها عوض شده و به یک عنصر سازگار در جامعه تبدیل می شوند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

راحله حسین زاده

کدخبر: 475018 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟