با دخالت بی جایش وارد نزاع خونینی شد که کام او و خانواده اش را تلخ کرد و به خاطر پرداخت نکردن دیه راهی زندان شد. گفت و گویی را با پسر جوان زندانی دیه از نظر می گذرانید.

چند وقت است و به چه جرمی در حبس هستی؟

دو سال است که به خاطر ندانم کاری و درگیری خونین با چند نفر و پرداخت نکردن دیه در زندان هستم.

شغل ات چه بود و متاهل هستی؟

در کابینت سازی کار می کردم. به خاطر نبود شغل و درآمد کافی نتوانستم ازدواج کنم.

ماجرای درگیری ات چه بود؟

در شب حادثه مثل سابق داخل مغازه تنها مشغول به کار بودم و سفارش مشتری ها را آماده می کردم.

همان طور که سرم به کارم گرم بود ناگهان سر و صدای زیادی شنیدم و دیدم که چند پسر جوان هم روستایی ام که از یک مجلس عروسی بر می گشتند به خاطر عدم تعادل روحی به واسطه مصرف مشروبات الکلی با هم جر و بحث و از الفاظ رکیکی استفاده می کنند.

زمانی که بیرون رفتم و به آن ها اعتراض کردم که مواظب گفتار و کردارشان باشند چون وضعیت خوبی نداشتند و نامتعادل بودند به سویم حمله ور شدند و درگیری شروع شد.

در این میان چون تنها بودم به ناچار از چاقو استفاده کردم تا آن ها را از خودم دور کنم که متاسفانه چاقو به یکی از مهاجمان برخورد کرد و نقش بر زمین شد. خودم هم در این نزاع به شدت از ناحیه دست و پا و شکم مجروح شدم.

بعد از درگیری چه اتفاقی افتاد؟

بعد از این که مضروب نقش بر زمین شد اهالی روستا ما را برای مداوا به بیمارستان بردند و چند روزی تحت مداوا قرار گرفتیم. بعد از مرخص شدن از بیمارستان با شکایت شاکی و همچنین شهادت دوستانش محکوم به پرداخت دیه شدم و چون پولی در بساط نداشتم راهی زندان شدم.

سابقه و اعتیاد هم داشتی؟

نه، اصلاً در وادی دود و دم و کار خلاف نبودم که پایم به زندان و دادگاه باز شود.

همه چیز ناگهان رخ داد و مقصران اصلی آن 5 مهاجم بودند که به خاطر مصرف نوشیدنی های الکلی حال مساعدی نداشتند و به سویم حمله ور شدند، من فقط از خودم دفاع کردم.

اگر بی گناه بودی پس چطور محکوم شدی؟

چون آن موقع در مغازه تنها بودم و شاهدی نداشتم. دوستان شخص مضروب هم در دادگاه علیه من شهادت دادند و مرا مقصر اصلی ماجرا قلمداد کردند.

چون نتوانستم بی گناهی ام را ثابت کنم که شروع کننده درگیری من نبودم محکوم به پرداخت 40 میلیون تومان دیه به شاکی شدم.

خودت هم در این ماجرا مجروح شدی، از آن ها شکایت نکردی؟

بعد از مرخص شدن از بیمارستان من هم از فردی که از دست من شاکی بود شکایت کردم، برای همین دادگاه او را هم به پرداخت دیه به من محکوم کرد و حدود 10 میلیون تومان از مبلغ دیه پرداختی از سوی من کم شد.

شاکی حاضر به دادن رضایت نشد؟

نه، چندین بار خانواده ام جلوی در خانه شاکی رفتند تا رضایت او را بگیرند اما موفق نشدند و او خواهان دریافت دیه بود. حتی زمانی حاضر شد در ازای دریافت هزینه رفت و آمد و مخارج بیمارستان که نزدیک به 10 میلیون تومان می شد رضایت بدهد اما چون توان پرداخت پول دیه را نداشتم در زندان ماندگار شدم.

کسی از افراد فامیل حاضر نشد به تو کمک کند؟

هیچ کس حاضر نشد دست مرا بگیرد. در واقع اکثر بستگانم وضعیت شان بهتر از وضعیت ما نبود و نمی توانستند به من کمک کنند.

خودم و پدرم هم کارگر ساده بودیم و به زور خرج شکم مان را جور می کردیم.

از ستاد دیه کمک نخواستی؟

چندین بار از ستاد دیه تقاضای کمک کردم اما آن ها اعلام کردند چون درگیری عمدی بوده پولی به من تعلق نمی گیرد و کمک های این ستاد مختص زندانی های غیرعمد است. حالا تا زمانی که پول دیه شاکی را پرداخت نکنم باید پشت میله ها با حسرت منتظر آزادی ام باشم.

حرف آخر؟

در یک لحظه غرور جوانی باعث شد وارد ماجرایی شوم که اصلاً به من ربطی نداشت.

اگر آن شب در درگیری آن چند نفر که حالت طبیعی نداشتند دخالت نمی کردم چنین سرنوشتی پیدا نمی کردم و عمر و جوانی ام را پشت میله های زندان هدر نمی دادم.

این اتفاق درس عبرتی برایم شد که از هر چه خشونت و درگیری است دوری کنم چرا که عاقبت آن پشیمانی است و سودی ندارد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

صدیقی

کدخبر: 469347 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟