جزییات اقدامات مجرمانه حسین هدایتی / در دادگاه رونمایی شد

به گزارش رکنا، دومین جلسه رسیدگی به اتهامات حسین هدایتی و متهمان مرتبط، در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی‌مقام برگزار شد.

در ابتدا قاضی مسعودی مقام مواد ۱۹۳ و ۱۹۴ قانون آیین دادرسی را قرائت کرد و گفت: متهمین مواظب اظهارات خود باشند و با ادب، راستی، صداقت سخن بگویند.

وی افزود: در جلسه گذشته آقای حسین هدایتی دولابی دفاعیات خود را ارائه کرد و امروز از آقای وکیل متهم ردیف اول، می‌خواهیم دفاعیات خود را بیان کند.

قاضی بعد از تفهیم اتهام متهم ردیف اول به وکیل مدافع او گفت: هر گونه دفاعی دارید بیان کنید.

وکیل متهم ردیف اول گفت: موکل بنده در شرکت‌ها سمتی داشته؛ اما آنگونه که در کیفرخواست درباره آن صحبت شده نبوده است.

وی افزود: وام دریافت شده و اخذ وام به کیفیتی که ارائه شده جنبه کیفری ندارد.

وکیل مدعی شد: درباره پولشویی هم باید بگویم در قانون گفته شده پولشویی باید منشاء حرام داشته باشد اما در این پرونده منشاء پولشویی حرام نیست و اصل پول از بانک خارج شده است، پس پولشویی مصداق ندارد.

در این لحظه وکیل متهم ردیف اول به دفاعیات خود پایان داد و قاضی ضمن توضیح در پاسخ به وکیل گفت: با توجه به صلاحیت دادگاه فقط به ماده ۲۸۶ قانون مجازات و اخلال در نظام اقتصادی رسیدگی می‌کنیم و سایر عناوین اتهام را به متهمین تفهیم نکردیم.

رئیس دادگاه گفت: درباره پولشویی باید به تعریف آن اشاره کنیم که پولشویی عواید حاصل از جرم را در مواقعی استفاده می‌کند که ظاهر مشروع به آن بدهیم. درباره پولشویی با توجه به اصلاحات قوانین بعد از رسیدگی، دادگاه کیفری دو رسیدگی خواهد کرد.

در ادامه نماینده دادستان به اذن قاضی در جایگاه حاضر شد و گفت: آقای هدایتی در پوشش ۸ شرکت تسهیلات و ضمانت نامه دریافت کرده است که ۳ شرکت برای ضمانت نامه و ۵ شرکت برای تسهیلات بوده است.

نماینده دادستان ادامه داد: در جلسه قبل آقای حسین هدایتی عنوان کرده که همه موارد مربوط به موسوی نژاد است و وی از پول تسهیلات استفاده کرده است، در حالی که این موضوع درست نیست و از هشت شرکت ۵ شرکت مربوط به آقای هدایتی بوده که در این ۵ شرکت نقش موسوی نژاد محرز است.

وی خطاب به حسین هدایتی، گفت: شما سه شرکت دیگر را چه می‌گویید. تسهیلات و همه منابع را آقای هدایتی دریافت کرده است.

نماینده دادستان افزود: این منابع از سه قسمت بوده که یکی از طریق هدایتی، دوم تبانی پشت صحنه با یاسر ضیایی و سوم با تبانی با مدیران دیگر بانک سرمایه بوده است که همه این سه منبع در مجرای مشترک شرکت‌های کاغذی ورود کرده‌اند.

نماینده دادستان بیان کرد: بانک سرمایه در شرایطی بوده که نمی‌توانسته تسهیلات زیادی بدهد، چون بانک مرکزی برخورد می‌کرد، در اینجا متهمان بانک مرکزی و نهاد‌های نظارتی را دور می‌زنند. به این شکل که منبعی را در بانک تامین و نقدینگی را بالا می‌برند تا بانک مرکزی با آن‌ها کاری نداشته باشد.

وی ادامه داد: این افراد با چندین گروه از جمله آقای تقوایی در بانک ملت و آقای شرافتنمند از موسسه ثامن مذاکره می‌کنند تا منابع بگیرند و پول را به بانک بیاورند.

نماینده دادستان گفت: در اینجا تفاهم نامه صورت می‌گیرد و آقای موسوی نژاد با آقای بخشایش و کاظمی جلساتی می‌گذارند و صحبت می‌کنند و تفاهم نامه را اول شخص موسوی نژاد امضا می‌کند و بعد موسوی نژاد کنار می‌رود و شخصی به نام آقای شریعتی که اکنون متهم است، وارد می‌شود.

نماینده دادستان متن توافق نامه را قرائت کرد و گفت: طبق این توافق نامه بنا می‌شود ۳۰۰ میلیارد تومان به بانک به مدت ۵ سال بیاورند. سپس بانک به آقایان کمک می‌کند که وام بگیرند، اما نکته مهم این است که مقرر بود این مبلغ ۵ سال در بانک باشد در حالی که پول‌ها دو ماهه از بانک خارج شده و بانک مانده است و مطالبات معوق! این نشان می‌دهد که این افراد بانک مرکزی و نهاد‌های نظارتی را دور زده‌اند.

نماینده دادستان ادامه داد: همچنین ما حق دلالی به مبلغ ۲۱ میلیارد تومان کشف کردیم حال شما بگویید به چه کسی این مبالغ را داده‌اید تا پول‌ها را به نفع شما وصول کنیم.

وی گفت: آقای شریعتی صوری بود طبق اظهارات وی "امضا به گفته هدایتی بوده و من فقط به خاطر دوستی با آقای هدایتی تفاهم نامه را امضا می‌کردم".

نماینده دادستان بیان کرد: آقای شریعتی به دستور شما پای تفاهم نامه رفته است.

نماینده دادستان به وثایق اشاره کرد و گفت: بعد از اخذ مصوبه که البته آن هم با تبانی بوده دو ملک در جاده جهرم – شیراز به مبلغ ۴۵۳ میلیارد تومان با قیمت واقعی ۳۲ میلیارد تومان وثیقه می‌گذارند که ۱۳ برابر گران نمایی بوده است.

وی افزود: نکته خیلی مهمتر اینکه هدایتی می‌گفت من در جریان املاک نبودم بلکه موسوی نژاد در بانک ترهین کرده است در حالی که ترهین با دستور هدایتی بوده نقش هدایتی در این باره محرز است.

نماینده دادستان خطاب به هدایتی گفت: در بند ۵ مبایعه نامه هست که طرفین ملک را حضوری دیده‌اند و خرید کرده‌اند در حالی که هدایتی می‌گوید من ملک را ندیده‌ام. بنابراین هدایتی در جریان کامل گران نمایی‌ها بوده است.

وی تاکید کرد: در این ۵ شرکتی که آقای هدایتی با آقای موسوی نژاد با هم همکاری داشتند مجموعا ۳۲۰ میلیارد تومان به این ترتیب از بانک خارج شده است.

نماینده دادستان ادامه داد: درباره شرکت‌های دیگر مثلا جاوید دشت هیرمند اصلا وثیقه نداشته یاسر ضیایی مصوبه را امضا می‌کند و در نامه‌ای اعلام می‌کند تسهیلات پرداخت شود و ظرف یک هفته آقای هدایتی ملکی می‌آورند که تا به امروز یک ملک به غیر از آن دو ملک به ترهین بانک درنیامده است.

در این بخش از دادگاه نماینده دادستان به اذن قاضی آقای تولایی را احضار کرد.

آقای تولایی در جایگاه حاضر شد.

نماینده دادستان از او پرسید: شغل شما چیست؟

تولایی: تولیدی دارم.

نماینده دادستان: منزل شما کجاست؟

تولایی: تهرانپارس اجاره نشین هستم.

نماینده دادستان قرار داد اجاره‌ای را نشان داد و پرسید: آیا شما ساکن این آپارتمان شده بودید؟

تولایی: خیر آقای ضیایی ساکن بودند. من سال ۷۹ با آقای ضیایی در دانشگاه شیراز همکلاس بودم رفاقت ما از سال ۹۲ صمیمی شد او می‌گفت: من مشکلات قضایی و طلبکار دارم و اگر اشکال ندارد از حساب تو استفاده کنم.

تولایی افزود: من از مسائل او خبر نداشتم او همیشه از حساب من استفاده می‌کرد.

نماینده دادستان: شما حق اجاره دادی؟

تولایی: خیر الان هم آن ساختمان تخلیه شده است، ملک درخیابان یاسر قرار دارد.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 462230 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟