9300173_763

آسوشیتدپرس در مطلبی نوشته است: مقام‌های آگاه آشکار کردند که اعضای خاندان پهلوی دارای مالکیت کامل یا عمده ۱۰۵ موسسه ایرانی هستند. گفته می‌شود که دارایی شخصی خاندان پهلوی تا ۲۵ میلیارد دلار می‌رسد.

بهمن‌ماه ۵۷ انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و جمهوری اسلامی پایه‌گذاری شد. این ماه در سال ۵۷ آنقدر حوادث عجیب و جالب داشت که مرور آن‌ها می‌تواند نکات تاریخی زیادی برای ما روشن کند. بر همین اساس تصمیم گرفتیم حوادث بهمن‌ماه ۱۳۵۷ را از روزنامه اطلاعات دنبال کنیم.

۱. صورت دارایی خاندان پهلوی

در صفحه ۸ روزنامه اطلاعات جزییات این خبر این‌گونه آمده است: آسوشیتدپرس در مطلبی نوشته است مقام‌های آگاه آشکار کردند که اعضای خاندان پهلوی دارای مالکیت کامل یا عمده ۱۰۵ موسسه ایرانی هستند که در آن‌ها فرآورده‌هایی از سرکه و نان گرفته تا تراکتور و موتورسیکلت ساخته می‌شود. گفته می‌شود که دارایی شخصی خاندان پهلوی تا ۲۵ میلیارد دلار می‌رسد.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: شاه ایران پیش از ترک ایران، اسناد املاک شخصی خود را به مبلغ ۲۳۳.۹۵ میلیون دلار به بنیاد پهلوی واگذار کرد.

۲. نماز جمعه با امام خمینی در تهران

در صفحه ۸ روزنامه اطلاعات یکشنبه ۱ بهمن ۵۷ در این باره آمده است: خبرگزاری فرانسه از قول محافل ایرانی طرفدار امام خمینی در پاریس گزارش داد که رهبر شیعیان جمعه به ایران بازخواهند گشت.

البته این بازگشت به دلیل ممانعت شاپور بختیار، نخست‌وزیر وقت، در روز جمعه انجام نشد و در نهایت امام خمینی (ره) در روز پنجشنبه، دوازدهم بهمن پس از ۱۵ سال تبعید وارد ایران شدند.

۳. آمریکا: امکان وقوع حوادث ناگوار در ایران

در روز‌های منتهی به انقلاب یکی از سیاست‌های آمریکایی‌ها بحرانی نشان دادن اوضاع ایران بود و اغلب مسئولین آمریکایی سعی می‌کردند شرایط داخلی کشور را به‌گونه‌ای جلوه دهند که با ورود امام خمینی (ره) احتمال درگیری داخلی و آشوب وجود دارد. بر همین اساس یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای می‌گوید: اگر حضرت آیت الله خمینی طبق قولی که داده است این هفته به ایران بازگردد، در این کشور رویارویی بوجود خواهد آمد و هرگونه تلاش به منظور اعاده نظم و آرامش با شکست روبرو خواهد شد.

وی در عین حال گفت: تلاش دولت آمریکا برای ترغیب حضرت آیت‌الله به شناختن دولت بختیار ادامه دارد، زیرا امکان وقوع هرگونه واقعه ناگواری وجود دارد.

این مقام آمریکایی گفت: تا آنجا که ما اطلاع داریم ارتش ایران در حمایت از بختیار یکپارچه است. او در عین حال فاش کرد که وقایع ایران کشورهایی، چون عربستان سعودی را نگران ساخته است، بطوری که ماه آینده امیر فهد ولیعهد عربستان سعودی به واشنگتن می‌آید تا راه‌های ثبات بخشیدن به منطقه را بررسی نماید.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 453647 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟