پدیده زمین‌خواری از تصرف زمین‌های دولتی گرفته تا تغییر کاربری غیرمجاز زمین‌های خصوصی، سوداگری معاملات زمین و پیش رفتن در جنگل و حتی خشکاندن دریا برای ساخت و ساز است.

افزایش بی سابقه قیمت زمین در مناطق شمالی کشور و تخریب و تغییر کاربری اراضی کشاورزی و تبدیل آن به ویلا‌ها و اماکن مسکونی به معضلی جدی برای مازندران تبدیل شده است.

در حال حاضر ویلاسازی در شهر‌های شمالی ایران آن‌قدر بالا گرفته که ۱۰‌درصد خانه‌های خالی کشور در استان‌های شمالی واقع شده و در حالی که ویلاسازی در مازندران ۵۰‌درصد افزایش داشته، جمعیت این استان تنها ۱۲‌درصد رشد کرده است.

زمین‌خواری عامل ایجاد ترکیب ناموزون در ساختار کالبدی مازندران

استان مازندران به لحاظ طبیعی با داشتن مراتع، جنگل‌ها و بیشه زار‌ها که همگی جز منابع طبیعی محسوب می‌شود باب طبع زمین خوران است.

برهم زدن اکوسیستم طبیعی قطعا خسارت زیادی به استان وارد خواهد کرد که نمونه آن را می‌توان طوفان‌های سهمگین و خسارت ناشی از آن بر اثر قطع درختان جنگلی برشمرد.

کشف زمین خواری ۱۶ میلیاردی در مازندران

حفظ بیت المال و زمین‌های ملی و جنگلی سرمایه ملی است و مبارزه با زمین‌خواری یکی از مهم‌ترین روش‌های مبارزه با فساد اقتصادی و اداری است، بطوری که نیروی انتظامی با هرگونه تصرف و تجاوز Rape به اراضی ملی برابر قانون Law برخورد خواهد کرد.

کشف بیش از ۱۶ میلیارد زمین خواری در سه ماه نخست امسال

سردار سید محمود میرفیضی فرمانده انتظامی مازندران گفت: زمین خواری به ارزش ۱۶ میلیارد و ۱۷۵ میلیون ریال سه ماه نخست امسال در مازندران کشف شد.

وی افزود: در این ارتباط ۱۱ متهم به زمین خواری شناسایی و دستگیر و پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شدند.

سردار میرفیضی با اشاره به همکاری و تعامل پلیس Police با دستگاه قضائی و دستگاه‌های اجرایی و امنیتی استان در راستای مقابله جدی با پدیده زمین خواری از کشف زمین خواری‌ها در استان و رفع تصرف و آزاد سازی بیش از ۲۲ هزار متر مربع از اراضی ملی و جنگلی استان خبر داد.

فعالیت گشت‌های حفاظت اراضی کشاورزی برای جلوگیری از زمین خواری

سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز با گشت زنی مستمر و حضور فعال در عرصه‌های کشاورزی و دریافت گزارش توسط سامانه ۱۳۱، مزارع و باغ‌ها را رصد کرده و با هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز و اقدام به تغییر کاربری با تخریب بنا برخورد خواهد کرد.

بهرام درخشان مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،به فعالیت گشت‌های حفاظت از زمین‌های ملی و زارعی در روستا‌های استان اشاره کرد و گفت: کارشناسان کشاورزی در صورت مشاهده هر گونه تغییر کاربری در زمین‌های کشاورزی و منابع طبیعی با حضور نماینده دادستان اقدام به تخریب بنا و بازگشت زمین به حالت سابق خواهند کرد.

وی افزود: بیش از ۶۰۰ مورد تغییر کاربری سال گذشته در استان شناسایی شد و زمین به عرصه طبیعی بازگشت.

درخشان به تغییر کاربری زمین‌های فعالان بخش کشاورزی با اجرای ۲۳۱ مورد طرح کشاورزی در این مدت اشاره کرد و افزود: سرمایه گذاری در این بخش دیگر تغییر کاربری محسوب نمی‌شود و فقط اجازه از رئیس سازمان جهاد کشاورزی و مجوز اداره کل محیط زیست استان برای این افراد صادر می‌شود.

صدور سند برای جلوگیری از زمین خواری

محمد حسن بهادر، مدیر کل ثبت اسناد و املاک مازندران گفت : به منظور صیانت از اراضی ملی و منابع طبیعی و جلوگیری از پدیده شوم زمین خواری، بیش از ۳۵ هکتار از این اراضی مستند سازی شد.

وی افزود: با استفاده از همه‌ی ظرفیت‌ها و برنامه ریزی‌های انجام شده اراضی ملی و منابع طبیعی در استان را مستند سازی کرده و برای نخستین بار نیز فروردین امسال جشن انفال در شهرستان‌های کلاردشت و تنکابن برگزار شد.

بهادر با بیان اینکه مبارزه با زمین‌خواری یکی از مهم‌ترین روش‌های مبارزه با فساد اقتصادی و اداری است گفت: مستند سازی منابع طبیعی جنگل‌ها و مراتع، حریم سواحل و رودخانه‌ها علاوه بر جلوگیری از زمین خواری موجب اقدامات حقوقی مناسب برای جلوگیری و برخورد با ساخت و ساز‌های غیرمجاز می‌شود.

ریختن آب پاکی بر دستان زمین خواران با اجرای طرح سیماک

با اجرای طرح سیماک جلوی صدور بسیاری از مجوز‌های غیرقانونی در حریم منابع حیاتی مانند رودخانه‌ها، جنگل‌ها و آثار تاریخی گرفته شده و همه مراحل صدور مجوز به صورت شفاف پیگیری و نظارت خواهد شد.

آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در سفر به مازندران با بیان اینکه زمین‌خواری پدیده شومی در این استان است گفت: یکی از زیر طرح‌های دولت الکترونیک طرح سیماک به شمار می‌رود و همانگونه طرح ریجستری تلفن همراه طرح ملی بود، سیماک نیز طرح ملی به شمار می‌رود.

وی افزود: شفاف سازی در نظام املاک استان مازندران با دولت الکترونیک محقق می‌شود و در این راستا، زیر طرح سوم سیماک در ۱۲ شهرستان استان رونمایی می‌شود و صدور مجوز‌های هوشمند از مولفه‌ها است.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

اولین فیلم از لحظه خودسوزی مرد عینکی در رشت + تصاویر

زن شوهردار از پسر 17 ساله همسایه باردار شد / شوهر این زن عقیم بود! +عکس

تجاوز به زن 81 ساله در حمام+عکس

قتل پدر شیطان صفت توسط 3 دختر /این مرد هر 3 دخترش را آزار می داد

فوری / خودسوزی مردجوان در پمپ بنزین رشت! + تصاویر

هیچ کس حاضر نشد برای آبروی تازه عروس تهرانی سوگند بخورد!

وقتی گنده لات محله عاشق دختر همسایه شد

 تجاوز وحشیانه به یک دختر توسط دوستان نامزدش + عکس

فوتبالیست تهرانی چطور آلت دست شد! / او فقط شهرت می خواست!

حمله خونین دزدان به بازیکن تیم پرسپولیس + عکس و جزئیات

پدر نوجوان رقاص عروسی را برای عروس و داماد زهرمار کرد؟! / در تهران رخ داد

ترور زن 40 ساله مشهدی به خاطر حجاب + عکس

سهیلا وقتی شوهرش خوابید بی سرو صدا محمد را به خانه آورد!

کدخبر: 403262 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟