زن جوان با نگاه های ملتمسانه رو به مشاور مرکز مشاوره فرماندهی انتظامی استان فارس کرد و گفت: خواهش می کنم به من کمک کنید، زندگی ام در خطر است، به خاطر یک اشتباه احمقانه، ممکن است شوهرم و دو پسرم را از دست بدهم... .

در این لحظه دیگر نتوانست خود را کنترل کند و شروع به گریه کرد. مشاور او را دعوت به آرامش می کند و از او می خواهد ماجرا را از ابتدا بیان کند. آن زن چنین گفت:

آن روز عصر همین که کلاس خیاطی ام تمام شد با عجله بیرون آمدم و منتظر تاکسی شدم. می دانستم که اگر پسر کوچکم علی زودتر از من به خانه برسد و من در خانه نباشم حسابی وحشت می کند. خلاصه کمی منتظر تاکسی ماندم ولی خبری نشد. همان لحظه یک اتومبیل شخصی آمد و بوق زد، من بدون هیچ توجهی سوار شدم. مسیر رسیدنم به منزل طولانی بود به همین خاطر از راننده خواستم مرا به صورت دربست به منزل برساند.

در بین راه یکی از دوستانم با من تماس گرفت، مشغول صحبت کردن با او شدم و آنقدر گرم حرف زدن شدم که فراموش کردم کجا هستم. در حال صحبت کردن با او حسابی از شوهرم و خانواده اش گله و شکایت کردم و حرف های نامناسبی در مورد آنها زدم. همان موقع به دوستم گفتم می خواهم خط موبایلم را تغییر دهم و شماره جدیدم را به او گفتم تا اگر دوباره با من کاری داشت با شماره جدیدم تماس بگیرد.

بالاخره آن روز از ماشین پیاده شدم و کرایه را دادم، اتفاق خاصی هم نیفتاد ولی چند روز بعد از آن یک مزاحم مرتب با شماره جدیدم تماس می گرفت و قطع می کرد و یا اینکه پیام های خیلی بدی در صفحات مجازی ارسال می کرد . حسابی به این قضیه مشکوک شده بودم چون کسی شماره جدید من را نداشت. مدتی به او جواب نمی دادم ولی این مزاحم دست بردار نبود تا اینکه یک روز وقتی تماس گرفت گوشی را برداشتم و خواهش کردم دست از سر من بردارد. یک دفعه شروع به تهدید کرد و گفت می داند چه حرف هایی پشت سر شوهرم و خانواده اش می زنم. ابتدا خیلی عصبانی شدم، فکر کردم شاید کسی از خانواده همسرم باشد و قصد اذیت مرا دارد. سریع گوشی را قطع کردم ولی وقتی کمی آرام شدم دیدم کسی شماره جدید مرا ندارد به خاطر همین ترسیدم و خودم با آن شماره تماس گرفتم و به او گفتم به تو هیچ ربطی ندارد که من درباره شوهرم چه می گویم و از او خواستم خودش را معرفی کند.

وی افزود: همان لحظه گوشی را قطع کرد، هرچه تماس گرفتم جواب نداد، من هم گوشی خودم را خاموش کردم. شب که گوشی را روشن کردم بلافاصله یک پیام از طرف آن مزاحم آمد که آدرس منزلم را نوشته بود و در انتهای آدرس فقط یک جمله، آن هم اینکه «بدان که خودت خواستی، هر بلایی سرت بیاید حقت است.»

شب بود و شوهرم به منزل آمده بود، جرأت نمی کردم به او حرفی بزنم، آن شب تا صبح نخوابیدم، صبح زود تا شوهرم از خانه بیرون رفت فوری با آن شماره تماس گرفتم و گفتم منظورش از این کارها چیست و چه چیزی می خواهد. او در پاسخ من گفت صبر کن به موقعش خواهم گفت. اولین درخواستش از من تماس تلفنی بود، ابتدا زیر بار نرفتم ولی وقتی دیدم تهدیدش جدی است قبول کردم با او تماس داشته باشم.

روزی چندین بار با من تماس می گرفت و صحبت می کرد. مرتب از علاقه اش به من حرف می زد و اینکه شوهرم لیاقت من را ندارد و بالاخره یک روز به من گفت قصد دارد من را ببیند. با هم قرار گذاشتیم. عذاب وجدان زیادی داشتم. احساس می کردم به شوهرم خیانت می کنم ولی به هر ترتیب بود خود را راضی کردم که او را ببینم. وقتی سر قرار رفتم و او را دیدم از تعجب خشکم زد چون این مزاحم همان راننده اتومبیلی بود که آن روز مرا به در منزل آورد. فهمیدم خودم باعث این قضایا شده ام ولی دیگر چاره ای نداشتم. او مدارک دیگری مثل پیام ها و تماس های تلفنی ام را که ضبط کرده بود و به عنوان ابزار تهدید استفاده می کرد و اگر من به درخواست هایش عمل نمی کردم برایم مشکل ایجاد می کرد.

این زن ادامه داد: بعد از آن روز مرتب یکدیگر را می دیدیم. برای من هدیه می خرید و به من محبت می کرد، من هم تحت تاثیر او قرار گرفته بودم ولی کم کم در بیان درخواست هایش پا را از حد خود فراتر گذاشت و متاسفانه درخواست های بی شرمانه ای از من داشت.

من به هیچ وجه نمی توانستم زیر بار این قضیه بروم، حسابی با او جر و بحث کردم و گفتم این رابطه هرچه زودتر باید قطع شود. تماس ها و تهدیدهایش بسیار زیاد شد، فشارهایش به حدی رسیده بود که نمی دانستم در مقابل او چه کنم. مقدار زیادی پول و طلا به او دادم تا دست از سرم بردارد ولی به هیچ عنوان قبول نمی کرد و فقط پول و طلاها را از من گرفت. دیگر فکرم به جایی نمی رسید تا اینکه دیروز یکی از خواهرهایم به منزلمان آمد و وقتی اوضاع آشفته مرا دید آنقدر اصرار کرد که موضوع را با او در میان گذاشتم. او حسابی ناراحت شد و گفت چرا قبلاً این مساله را به او نگفته ام. او مرکز مشاوره شما را به من معرفی کرد و امروز با اصرار من را به اینجا آورد تا شاید شما بتوانید چاره ای جلوی پای من بگذارید. به خاطر فرزندانم و زندگی ام به من کمک کنید. مطمئنم اگر شوهرم متوجه شود حاضر نیست یک ثانیه مرا در خانه اش نگه دارد. دو پسرم وقتی بزرگ شوند چه فکری در مورد من خواهند داشت و ...

عوامل زمینه ساز: عوامل خانوادگی

خانواده، کانون اجتماعی و مبدأ بروز عواطف انسانی و روابط و تعاملات بین فردی است. سلامت هر جامعه وابسته به سلامت خانواده است. خانواده در برآورده کردن نیازهای افراد از اهمیت بالایی برخوردار است. توجه به کیفیت روابط اعضای خانواده و احساسی که هر فرد نسبت به آن دارد می تواند در ارتقای آن نقش موثری داشته باشد.

خانواده با ازدواج یک زن و مرد و در ادامه با تولد فرزندان شکل می گیرد. اگر نیازهای افراد در خانواده تامین نگردد و روابط بین فردی به خوبی شکل نگیرد هرکدام از اعضای خانواده به راحتی می توانند درگیر آسیب ها و خطرات اجتماعی شوند. در خانواده سالم، اعضای خانواده نه تنها به نیازهای مادی و زیستی بلکه به نیازهای معنوی و روحی و روانی یکدیگر نیز توجه می کنند. متاسفانه در مورد مذکور کاملاً مشاهده می گردد رابطه بسیار سرد و خشکی بین زوجین برقرار است و هیچ یک از زوجین نمی توانند نیازهای عاطفی یکدیگر را تامین کنند و همین مساله زیربنایی برای ایجاد مشکل شده است.

عوامل اجتماعی

مسافربرها یا مسافربرنماها؛ این واژه ها تفاوت چندانی با هم ندارند آنچه مهم است وقوع حوادث Accidents تلخ و ناگواری است که پشت نقاب مسافرکشی با خودروی شخصی رقم می خورد. فعالیت خودروهای شخصی به عنوان معضلی در بخش حمل و نقل درون شهری و بین شهری محسوب می گردد.

خوش باوری، اعتماد بی جا و بی اعتنایی به هشدارها از جمله عواملی هستند که باعث افزایش ایجاد ناامنی و بروز آسیب های اجتماعی می شود. در واقع استفاده از خودروهای شخصی زمینه های سوءاستفاده را برای مسافرین ایجاد می کند.

راهکارهای درمانی:

پذیرش و حمایت از زن

دعوت از طرف مقابل، قطع کامل تهدیدات و قطع کامل ارتباط و ارجاع جهت پیگیری قانونی

آموزش مهارت های ارتباطی صحیح با همسر و خانواده همسر

شناخت و آگاهی دادن به مراجع در مورد خطرات و آسیب ها و چگونگی مقابله با این گونه خطرات

راهکارهای پیشگیرانه:

تقویت بنیان خانواده و ارتباط عاطفی بین فردی در اعضای خانواده

کمک در جهت توانمندسازی و آشنایی افراد با وظایف و مسئولیت های متقابل در محیط خانواده

آموزش مهارت های ارتباطی در خانواده

آموزش و آگاهی دادن در مورد خطرات و آسیب های اجتماعی به اعضای خانواده

گسترش مراکز حمایتی و مداخله در بحران و اطلاع رسانی به عموم مردم در مورد این مراکز

آموزش مهارت های مقابله ای از جمله جرأت ورزی و تقویت عزت نفس داشتن و ایجاد خودپنداری مثبت در اعضای خانواده

استفاده از خودروهای شناخته شده و هویت دار در سفرهای درون و برون شهری مثل تاکسی، خودروهای خطی مجاز، اتوبوس و...

استفاده از خودروهای عمومی به ویژه توسط بانوان

اطلاع رسانی به موقع و سریع هر موضوع ظن آور و سوژه های مشکوک به نیروی انتظامی

بیان نکردن اسرار و شرایط خانوادگی نزد افراد غریبه

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 364356 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟