به گزارش گروه حوادث Accidents رکنا، اسناد جدید منتشر شده توسط سرویس اطلاعات داخلی انگلیس (MI5) جزئیات بیشتری را درباره بمب‌گذاری‌های لندن پس از جنگ جهانی دوم که توسط یک گروه صهیونیستی صورت گرفت، در اختیار قرار می‌دهد. این گروه که در عملیات تروریستی خود به دنبال گرفتن کنترل سرزمین فلسطین از دولت بریتانیا بود، ادارات دولتی انگلیس را هدف قرار می‌داد و برای وزیران کابینه بریتانیا از جمله «سِر رابرت آنتونی ایدن» نخست وزیر وقت این کشور بمب نامه‌ای ارسال می‌کرد.
گروه شبه‌نظامی صهیونیستی "لِحی" مسئول ارسال این بمب‌ها بود. این گروه تروریستی در انگلیس به عنوان "باند استرن" شناخته می‌شد. لحی یکی از گروه‌های تفکیک شده از گروه تروریستی ایرگون بود که در دهه 1940 میلادی توسط مناخم بگین، نخست وزیر اسبق اسرائیل، رهبری می‌شد.
کشتار دیر یاسین در فلسطین توسط این گروه تروریستی و با همکاری گروه ایرگون انجام گرفت. در این فاجعه تروریستی بیش از صد غیرنظامی فلسطینی کشته شدند.
یکی از حقایق تاریخی فراموش شده در کشتار دیر یاسین این بود که گروه‌های مسلح چپ‌گرای صهیونیست نیز در این کشتار دست داشتند. فاجعه دیر یاسین و بسیاری فجایع دیگر به عمد به عنوان یک استراتژی بلندمدت برای ایجاد ارعاب و خالی کردن سرزمین فلسطین از ساکنان اصلی‌ آن برنامه‌ریزی شده بودند.
در آن زمان، بمب‌گذاری‌های گروه‌های مسلح صهیونیست علیه مقامات بریتانیایی منجر به اختلاف اساسی میان آن‌ها نشد. امپراطوری بریتانیا هرگز اعتراضی به اخراج بومیان از سرزمین‌های تحت استعمار خود، از جمله فلسطین، نداشت و این رویکرد بریتانیا برای اسرائیلی‌ها بسیار خوشایند بود.
امپراطوری بریتانیا نسبت به مهاجرت یهودیان به فلسطین نظر نامساعدی نداشت و اسرائیل را متحد آینده خود می‌دانست. اما روابط میان آن‌ها دچار مشکل شد و حتی در طول جنگ جهانی دوم گروه‌های راستگرا بویژه لحی قصد درگیری آشکار با بریتانیا داشتند.
پس از پایان جنگ در اروپا و خاورمیانه، جنبش صهیونیسم این بار اسلحه خود را به سوی بریتانیا و نیز مردم فلسطین گرفت. گروه‌های تروریستی لحی و ایرگون مقامات و مدیران انگلیسی را هدف حملات خود قرار دادند. بمب‌گذاری سال 1946 در هتل کینگ دیوید، که 91 کشته بر جای گذاشت، از اقدامات گروه تروریستی لحی بود.
گروه تروریستی کمتر شناخته شده لحی در لندن تا حدی توانست مخفی بماند. اما با توجه به انتشار اسناد جدید مسئله قابل توجه این است که چگونه افراطی‌ترین تروریست‌های صهیونیست به آرامی در طی این سال‌ها کنار رفته است.
محتوای یکی از اسناد منتشره توسط "ام آی 5" بخشی از مصاحبه یکی از بمب‌گذاران لحی است که علیرغم دست داشتن در ارسال یک بمب نامه‌ای برای مقامات بریتانیایی تنها به یک سال حبس محکوم شد.
نکته جالب توجه این است که گروه لحی به طور آشکار از کلمه "تروریستی" برای توصیف خود استفاده کرده است و آن را مایه افتخار می‌دانست.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.
 

کدخبر: 353840 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟