ماجرای این پرونده از آنجا شروع شد که شامگاه شانزدهم آذرماه نگهبانان یک پژوهشکده واقع در میدان ابوطالب مشهد، هنگامی که مشغول استراحت بودند، با سر و صدای چند پسر جوان که مدام فریاد می‌زدند و به همدیگر پرخاشگری می‌کردند، بیدار شدند و منطقه تحت حفاظتشان را مورد بررسی قرار دادند.

ساعت حدود یکِ بامداد را نشان می‌داد که نگهبانان این مجموعه پژوهشی مشاهده کردند ١٠ پسر جوان با سنگ و آجر به جان دستگاه خود‌پرداز یکی از بانک‌ها افتاده‌اند. شاهدان این ماجرا بلافاصله با مرکز فوریت‌های پلیسی تماس گرفتند و این موضوع را گزارش دادند.

طولی نکشید که اکیپی از مأموران گشتی کلانتری شفا برای بررسی موضوع در محل حادثه Incident حاضر شد اما متهمان قبل از حضور مأموران متواری شده بودند. مأموران کلانتری شفا پس از بررسی‌های اولیه و تشکیل پرونده، تحقیقات گسترده‌ای را برای شناسایی عاملان این شرارت آغاز کردند.

دستیابی به سرنخ اصلی پرونده

یکی از نگهبانانی که مشاهده‌گر اقدام مجرمانه متهمان بود مدعی شد چند نفر از آن‌ها را می‌شناسد و در‌این‌باره به پلیس Police گفت: پس از اینکه آنان عابربانک را تخریب کردند، همگی به خیابای موسوی قوچانی ٢١ رفتند. فکر می‌کنم خانه برخی از آنان در همان محل باشد.

با به دست آمدن این سرنخ، مأموران طی هماهنگی قضایی، وارد عمل شدند و در همان دقایق ابتدایی، چند نفر از متهمان را دستگیر و به کلانتری منتقل کردند. فردای روز حادثه، متهمان دستگیرشده برای ادامه تحقیقات، به دادسرای ناحیه ٢ مشهد منتقل شدند و در برابر بازپرس ملازمیان قرار گرفتند.

یکی از متهمان که پسری چهارده‌ساله به نام پویاست در رویارویی با قاضی Judge پرونده، ضمن اعتراف به جرمش گفت: من در تخریب عابربانک هیچ نقشی ندارم. فقط تماشاچی بودم. ابوالفضل، ایمان و امیر‌حسین با هم کل‌کل کردند که چه کسی می‌تواند شیشه عابرباک را پایین بیاورد. بعد از این جر و بحث، هرکدام سنگ و آجر برداشتند و به سمت عابربانک پرتاب کردند. آژیر بانک که به صدا درآمد، همگی فرار Escape کردیم.

دیگر متهم دستگیر شده این پرونده که پسری شانزده‌ساله به نام امین است در اظهاراتش نوشت: به همراه چند نفر از دوستانم، به پارکی در بولوار سجاد رفتیم و از آنجا پیاده برگشتیم. حوالی میدان بوعلی‌سینا، ابوالفضل، ایمان و امیرحسین با هم کل انداختند که شیشه‌های بانک را پایین بیاورند اما نظرشان برگشت و یک‌دفعه چند سنگ و آجر به سمت عابربانک پرتاب کردند. با صدای آژیر بانک، از ترس اینکه مبادا دستگیر شویم، همگی فرار کردیم.

متهمان دیگر این پرونده که دو پسر چهارده و شانزده‌ساله بودند در اعترافات خود گفتند که شروع‌کننده این اقدام مجرمانه ابوالفضل، ایمان و امیرحسین بوده‌اند و آنان تنها تماشاچی این صحنه مجرمانه بوده‌اند.

دستگیری ١٠ متهم

با به دست آمدن این اطلاعات، دستور بررسی فیلم‌های ضبط‌شده بانک موردنظر از سوی قاضی ملازمیان صادر شد و مأموران کلانتری شفا با در دست داشتن این دستور، راهی محل حادثه شدند. تیم رسیدگی‌کننده پس از بررسی فیلم‌های ضبط‌شده بانک، چهره شش متهم دیگر را شناسایی کرد.

با توجه به اینکه چهار متهم این پرونده دستگیر شده بودند، مردان قانون Law با همکاری این افراد، عصر روز هفدهم آذرماه، شش متهم دیگر را در منطقه ابوطالب و موسوی قوچانی شناسایی و آن‌ها را یکی پس از دیگری دستگیر کردند. متهمان پس از دستگیری و تشکیل پرونده، به دادسرا منتقل شدند و در برابر قاضی ملازمیان قرار گرفتند. تحقیقات قضایی از ١٠ متهم این پرونده ادامه داشت که شکایتی از سوی نماینده حقوقی شهرداری مبنی‌بر سرقت Stealing لامپ‌های میدان جانباز به دست ١٠ پسر جوان در دادسرا مطرح شد و در اختیار قاضی ملازمیان قرار گرفت.

با توجه به اینکه تاریخ وقوع جرم Crime و نیز تعداد متهمان با جزئیات پرونده تخریب عابربانک مطابقت داشت، احتمال اینکه ١٠ جوان دستگیرشده همان سارقان لامپ‌های میدان جانباز باشند از سوی بازپرس ملازمیان مطرح شد و مورد بررسی قرار گرفت.

سرقت لامپ برای اثبات شجاعت

تیم بررسی‌کننده این پرونده پس از کسب دستور از مقام‌قضایی، به محل ارتکاب جرم در میدان جانباز رفت و فیلم دوربین مداربسته چند ساختمان اداری واقع در محل را بررسی کرد. سپس مشخص شد سارقان لامپ‌ها همان ١٠ پسر جوانی هستند که ساعتی پس از این سرقت، در میدان بوعلی، به تخریب عابربانک اقدام کرده‌اند.

با به دست آمدن این اطلاعات، تحقیقات از سه متهم اصلی پرونده آغاز شد. ابوالفضل که گرداننده اصلی این ماجرا بود در اظهاراتش به قاضی ملازمیان گفت: آن شب، به همراه هشت نفر از دوستان که همگی بچه محل هستیم برای تفریح به پارک مینا در بولوار سجاد رفتیم و پس از ساعتی پیاده‌روی، به سمت خانه راه افتادیم. در راه، مدام از سر و کول همدیگر بالا می‌رفتیم و با هم شوخی می‌کردیم تا اینکه به میدان جانباز رسیدیم. ساعت تقریبا ١٢ شب بود و تردد خودروها هم زیاد نبود. سر کل‌کل و اینکه چه‌کسی جرئت بیشتری دارد، لامپ‌های میدان را باز کردیم و به‌سرعت از محل فرار کردیم. بعد در مقابل یک بانک واقع در میدان بوعلی بودیم که من و ایمان و امیر‌حسین با هم کل انداختیم که کدام‌یک از ما جرئت تخریب عابربانک را دارد. همین کل‌کل ساده باعث شد همگی سنگ و آجر برداریم و به سمت عابر بانک پرتاب کنیم.

ایمان و امیرحسین، دیگر متهمان این پرونده، نیز در مواجهه با قاضی ملازمیان، ضمن تأیید اظهارات دوستان خود به تخریب عابربانک اعتراف کردند.

شکایت نماینده حقوقی بانک از متهمان

بازپرس شعبه ٢٠١ دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ٢ مشهد در تشریح دیگر ابعاد این پرونده به خبرنگار ما گفت: در ابتدای تحقیقات پرونده، احتمال اینکه متهمان از اعضای چالش سنگ و آتش هستند، در دادسرا مطرح و پیگیری‌ها رنگ امنیتی به خود گرفت اما با دستگیری اولین متهم و مشاهده فیلم ضبط‌شده دوربین‌های مداربسته، این فرضیه ابطال شد و متوجه شدیم چند پسر جوان که کمتر از ٢١ سال سن دارند از سر ندانم‌کاری و جهالت، مرتکب این اقدام مجرمانه شده‌اند.قاضی ملازمیان با بیان اینکه متهمان ظرف کمتر از ٢۴ ساعت دستگیر شدند افزود: نماینده حقوقی بانک خسارت‌دیده از متهمان شکایت کرده‌ است و تحقیقات از این افراد ادامه دارد.

وی گفت: مجازات تخریب اموال عمومی به استناد ماده ۶٨٧ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات از سه تا ١٠ سال حبس و مجازات سرقت از اموال و تأسیسات دولتی نیز به استناد ماده ۶۵٩ همان فانون از یک تا پنج سال حبس در پی دارد. ملازمیان تصریح کرد: چون سن متهمان کمتر از ١٨ سال بوده نیاز است تا آنان برای دفاع ازخود وکیل معاضدتی اختیار کنند.

وی در پایان به شهروندان خصوصا نوجوانان و جوانان مشهدی هشدار داد: شهروندان مطلع باشند که تخریب اموال عمومی و آسیب رساندن به تجهیزاتی از قبیل عابر بانک، گاردریل، تلفن‌های عمومی، ایستگاه‌های اتوبوس و نیز شکستن شیشه امکان عمومی و خصوصی جرم تلقی می‌شود و در صورت احراز جرم، دادسرا با متخلفان در چهارچوب قانون برخورد خواهد کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

شهر آرا/مهدی قرآنی

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

شهاب حسینی عزادار شد

اولین تصاویر از خودروی ستاره استقلال بعد از تصادف + علت واژگونی

تجاوز دیوید کاپرفیلد شعبده باز بزرگ به دختر 17 ساله / او مرا با نوشیدنی بیهوش کرد و ..!

اعتراف به تجاوز پای چوبه دار در زندان کرج

سرقت عجیب از طلافروشی در تبریز / سارقان تونل حفر کردند و 10 کیلو طلا بردند + عکس

برف‌بازی یواشکی ماشین پلیس شب گذشته در تهران

اتفاقات عجیب و دیدنی از روز برفی در تهران + فیلم و عکس

مفقود شدن دختر فوتبالیست / این دختر 24 ساله چند ساعت بعد در بیمارستان پیدا شد

خواهر مطلقه ام پیشنهاد وقیحانه ای به من داد و..!

نقشه شوم یک مرد برای زن جوانش که از سوئد به ایران سفر کرده بود!

زن 22 ساله وقتی تنهایی به سفر رفت کارمند هتل پیشنهاد عجیبی داد و..!

احتمال وقوع زلزله بزرگ در تهران وجود دارد / مرد پیش بینی زلزله از گسل جوان تهران چه می گوید؟ فیلم و عکس

قهرمان کشتی از 14 سالگی دزد بود!/ فریدون سرنوشت عجیبی دارد! + فیلم و عکس

فیلم عجیب یک مادر قبل از خودکشی برای پسر 4 ساله اش+ عکس

یک اتفاق نادر در فرودگاه مهرآباد در پی بارش برف +عکس دیدنی از تیک آف در جا

کدخبر: 352157 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟