«دستمال‌»‌های مترو معتاد می‌کند! / این دستمال را هزارتومان می فروشند

خبر چند هفته اخیر شبکه‌های اجتماعی و مجازی مبنی بر خرید‌و‌فروش مخدر «دستمال» سرانجام از سوی سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر Drugs تأیید شد. ماده مخدری که گفته می‌شود خطرات و عوارض مخدر صنعتی NPSآن دهها برابر بیشتر از حشیش است و اثرات تخریبی آن هم بالاتر است. 
تغییر ماهیت مواد‌مخدر صنعتی و شکل و الگوی مصرف آن هرازگاهی در جامعه شیوع یافته و این چرخه همچنان در حال تکرار است. به دنبال انتشار اخباری مبنی بر فروش و توزیع دستمال‌های اعتیادآور در مترو با قیمت هزار تومان در شبکه‌های اجتماعی سرانجام منابع مطلع با ارائه توضیحاتی خبر توزیع دستمال‌های اعتیادآور را تأیید کردند. در این زمینه، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد‌مخدر درباره مخدر جدیدی تحت‌عنوان دستمال اظهارکرد: آنچه در فضای مجازی و سایت‌ها منتشر شده حکایت از نوعی مواد روانگردان جدید درگروه NPSها یا نیوسایکو اسیدها دارد که به نام دستمال مشهور شده است. 
پرویز افشار با بیان اینکه عمده ترکیبات این مواد صنعتی جدید ترکیبات محرکی است، اظهار کرد: اثرات این مواد نیز از اثرات محرک‌های قدیمی‌تر مانند آمفتامین‌ها و متافتامین‌ها بیشتر است و اثرات تخریبی آن هم بالاتر است. به گفته سخنگوی ستاد مبارزه با مواد‌مخدر، بررسی‌ها نشان می‌دهد که این مواد از دسته کانابینوئیدهای صنعتی است؛ موادی که از نظر ساختار شبیه ماری‌جوانا است، اما مانند ماری‌جوانا، علف، گرس و حشیش کاشتنی نیست، بلکه موادی است که در آزمایشگاه سنتز می‌شود و اثرات توهم‌زایی و تخریبش از حشیش خیلی بیشتر است و اثرات تخریبی‌اش هم شدیدتر است. افشار با بیان اینکه در حال حاضر این مواد در اندازه‌ای نیست که اندازه حشیش فراگیری داشته باشد، تصریح کرد: اما آینده تغییر الگوی مصرف در دنیا بیشتر به سمت‌و‌سوی این مواد است و مردم باید در جریان باشند این مواد در قالب دستمال، قرص و اسپری عرضه می‌شود و حتی ممکن است این مواد در آینده بیشتر در قالب عطریات و بخور مصرف شود که باید مراقب اینها باشیم. وی راجع به آمار کشفیات این مواد نیز گفت: کشفیات تجاری نداشتیم اما در حد مصرف شخصی یا کمی بیشتر از آن بوده است.
افشار در مورد اینکه آیا مدت زمان تعیین شده برای مرگ افراد پس از مصرف این مواد صحیح است یا خیر؟ گفت: شواهدی در خصوص اینکه طی شش ماه یا یک سال فرد را از پا می‌اندازد، وجود ندارد، اما معمولا این مواد اثرات توهم زایی شدید دارند و هرچه مقدار مصرفش بیشتر باشد، توهم بیشتر خواهد بود و در بلند مدت بدبینی را به فرد اضافه می‌کند. سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه NPSها بسیار خطرناکند، افزود: این مواد ممکن است حتی با یک بار مصرف، اعتیاد ایجاد کنند و مطلقا از مصرف آن پرهیز شود. ان پی اس‌ها ممکن است هرنوعی داشته باشد، مصرفی، تزریقی و. . . اما این نوع که تحت نام دستمال دیده شده به‌وسیله سیگار مصرف می‌شود. مواد مخدر صنعتی هر روز چهره جدیدی به خود می‌گیرد، اما ظاهراً خبری از مبارزه جدی با این مواد مخدر نیست. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

مرد تهرانی در دادگاه: این بچه ها از من نیستند!+ عکس

راز 2 زن خیابانی که 3 جوان را در خلوتگاه خود گیر انداخته بودند!

تجاوز به عروس نازا در مقابل چشمان مادر شوهرش + عکس

سرقت بزرگ از مرد ثروتمند تهرانی با سرنگ آلوده به ایدز + عکس

تجاوز در خوابگاه! / سعید را کشتم و عکس جسدش را به دوستانم فرستادم + عکس

اعتراف عجیب داماد در سقوط نوعروس 22 ساله از طبقه چهارم

تجاوز به دختر جوان و زن شوهر دار توسط 2 پراید سوار در اتوبان آزادگان + عکس

مرگ وحشتناک میهمانان عروسی در کانال آب پارس آباد + عکس

اقدام ارزشمند تازه عروس‌ و داماد در زلزله کرمانشاه + گفتگو و عکس

بلایی که سر بچه های ثروتمندان آمد!

چند ثانیه تا مرگ / زن روی ریل قطار گیر کرده بود + عکس

پایان مسالمت آمیز پرونده هادی ساعی

حادثه‌ عجیب در اتاق ام آر آی بیمارستان لقمان الدوله + عکس

 

کدخبر: 331299 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟