به گزارش گروه حوادث Accidents رکنا، طبق آیین نامه اجرایی مدارس، هرگونه تنبیه دانش آموزان در محیط‌ های آموزشی ممنوع است. تنبیه بدنی، اهانت و هرگونهکودک آزاری جز جرایم عمومی به حساب می آید و در پیگیری این مورد احتیاج به داشتن شاکی خصوصی نیست.
معلم جیرفتی با پرتاب ماژیک به سوی دانش آموز خود، موجب پارگی شبکیه چشم او شد. این چندمین مورد متوالی از تنبیه دانش آموزان کرمانی از سوی معلمان است که باعث صدمات جسمی دانش آموزان شده است. محمد جواد 48 روز پس از وقوع این اتفاق، دوشنبه 11 اردیبهشت ماه سال جاری در یکی از بیمارستان های چشم پزشکی تهران، تحت عمل جراحی لیزر قرار گرفت.
او از روز وقوع این حادثه Incident اینطور می گوید: روز 23 اسفند ماه سال گذشته به همراه سایر همکلاسی هایم مشغول انجام فعالیت‌های کلاسی بودیم. من که  برای پاسخگویی به سوال معلم داوطلب شده بودم، دستم را به نشانه اجازه بالا بردم. چند ثانیه ای را با یکی از دوستانم مشغول حرف زدن بودم؛ معلم وقتی روی خود را به سمت ما برگرداند ماژیکی را که در دست داشت به سمت من پرتاب کرد و بعد از برخورد ماژیک با چشمم، دچار خونریزی شد.
این دانش آموز کرمانی درباره جزئیات حادثه می گوید: پس از خونریزی، معلم چند مرتبه چشم مرا با آب سرد شستشو داد و پس از نیم ساعت، چشمم باز شد، اما سوزش و درد شدیدی را در چشم خود حس می کردم.
محمدجواد می گوید: پس از تعطیل شدن از مدرسه، وقتی به خانه رسیدم از شدت درد خوابم برد و پس از اینکه بیدار شدم چشمم متورم و قرمز شده بود. تا آن لحظه از اتفاق آن روز حرفی به مادرم نزدم؛ از این می ترسیدم که معلم مرا در آن درس تجدید کند. سرانجام به دلیل اصرار مادرم و دردی که در چشمم حس می کردم، ماجرا را با خانواده ام در میان گذاشتم. پس از تماس مادرم با معلم، تنها حرفی که شنیدیم این بود که شما بروید دکتر، هزینه های درمان را به بنده اطلاع دهید تا پرداخت کنم. سرانجام به درخواست پزشک، معلم و مدیر به بیمارستان آمدند.
پس از مراجعه به یک چشم پزشک، تشخیص او این بود که شبکیه چشم به دلیل ضربه وارده، دچار پارگی شده و آسیب دیده است. تاریخ مراجعه بعدی، یک ماه آینده تعیین شد؛ پس از یکماه دوباره نزد پزشک رفتیم تشخیص او این بود که شبکیه دچار پارگی شده و باید جراحی شود. پس از گذشت 48 روز، بالاخره چشمم جراحی شد و با مادرم به شهرمان جیرفت برگشتیم.
تکیه برخی از آموزگاران بر تنبیه بدنی به بهانه کنترل امور کلاس، موضوعی است که عواقب روحی و روانی و حتی در مواردی صدمات جسمانی جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت. 
به گفته رحیم میرشاه ولد مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش، در سال 94 و 95 ، تعداد شکایات رسیده به این مجموعه، ۲۰۰۰ مورد بوده است. آماری که در فضای آموزشی بسیار قابل تامل است.
امان الله قرائی مقدم آسیب شناس،در این باره می گوید:تنبیه دانش آموزان آسیب های جبران ناپذیری را به دنبال دارد و گاهی به تنفر دانش آموزان از ادامه تحصیل منجر می شود.
نحوه رفتار معلمان در کنار سایر شیطنت های دانش آموزان، اثر مستقیمی در آینده آن ها خواهد داشت. علاوه بر آسیب‌ها و صدمات جسمی، سرخوردگی، احساس حقارت و ترس از حضور در فضاهای آموزشی از جمله پیامدهای تنبیه بدنی دانش آموزان به حساب می آیند.
ضرب و شتم دانش آموزان، راهکار مناسبی برای کنترل محیط آموزشی و برقراری نظم نخواهد بود؛ چرا که مدرسه محل تعلیم و تربیت است نه شکنجه Torture گاه کودکان و نوجوانان.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 263137 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟