گزارش این حادثه Incident تلخ ششم بهمن سال گذشته در اختیار قاضی محسن مدیرروستا، بازپرس جنایی تهران قرار گرفت.

آنطور که مشخص بود دختر 16ساله در بیمارستان سوانح و سوختگی بستری بوده که بر اثر شدت صدمات جانش را از دست داده بود.

تحقیقات نشان می‌داد دختر نوجوان به نام الهه 28دی‌ماه95 به‌دلیل گرفتن نمره صفر در درس اقتصاد به پارک جنگلی در مقابل دبیرستانی در شرق تهران که در آنجا تحصیل می‌کرد رفته و با ریختن بنزین خودش را به آتش کشیده و در نهایت پس از چند روز جدال با مرگ در بیمارستان جانش را از دست داده بود. به‌دنبال این حادثه پدر الهه راهی اداره پلیس پایتخت شد و از مدیرمدرسه و 2نفر از معلمان دخترش شکایت کرد.

دست‌نوشته‌ای پیش از مرگ

این مرد گفت: دخترم شاگرد ممتاز بود و از اول ابتدایی نمراتش کمتر از 19 نبود. او سال اول دبیرستان بود و در رشته علوم انسانی درس می‌خواند. ساعت 11 صبح روز حادثه از مدرسه با من تماس گرفتند و گفتند چرا دخترت به مدرسه نیامده است. من نگران شدم، برای همین با موبایل دخترم تماس گرفتم که تلفن را مردی ناشناس پاسخ داد.

او مدعی شد که نگهبان پارکی جنگلی در حوالی مدرسه دخترم است و از من خواست تا فورا خودم را به آنجا برسانم. او می‌گفت دخترم اقدام به‌خودسوزی کرده است. نگهبان پارک وقتی دخترم را دیده که با ریختن بنزین و کشیدن کبریت خودش را به آتش کشیده، به کمکش رفته و آتش را خاموش کرده بود.

شاکی ادامه داد: وقتی دخترم به بیمارستان منتقل شد به‌دنبال فرصتی بودم تا حالش خوب شود و از او علت این اقدام هولناک را بپرسم. پس از آن مأموران پلیس برای تحقیق به بیمارستان آمدند که آنجا بود که متوجه شدم دخترم علت این اقدام را گرفتن نمره صفر در درس اقتصاد عنوان کرده است.

از سوی دیگر در بررسی‌ها دست‌نوشته‌ای از دخترم کشف شد که او پیش از اقدام به‌خودسوزی با دستخط خودش نوشته و حتی قطره‌های اشکش روی برگه ریخته بود. او دلیل این اقدام را گرفتن نمره صفر در درس اقتصاد و محروم شدن از امتحانات دیگر اعلام کرده بود. وقتی در بیمارستان با الهه صحبت کردم به من گفت که رابطه خوبی با معلم اقتصادش نداشته است.

می‌گفت که روز امتحان، معلم اقتصاد در گوش یکی از مراقبان حرفی زده که پس از آن مراقب جلسه به سمت دخترم رفته و به بهانه اینکه برگه تقلب Cheat همراهت است دخترم را مورد بازرسی قرار داده بود. به گفته دخترم، او تمام لباس‌ها و جیب‌هایش را گشته بود و نهایتا از داخل جوراب او نوشته‌ای پیدا کرده و آن را به‌عنوان تقلب قلمداد کرده و روی برگه به او نمره صفر داده بود، درصورتی‌که تقلب زمانی تقلب محسوب می‌شود که دانش‌آموز از آن استفاده کند.

آنها فرزندم را با این کار تحت فشار روانی قرار دادند و این پایان ماجرا نبود، چراکه معلمان پس از آنکه به‌دلیل گرفتن تقلب نمره صفر به دخترم دادند به او گفتند که دیگر حق نداری به امتحان بعدی بیایی. درصورتی‌که می‌توانستند این مشکل را با والدینش (من یا مادرش) در میان بگذارند. دختر من ورزشکار بود و در تکواندو مقام قهرمانی در استان تهران را داشت. او همیشه شاگردی ممتاز و درسخوان بود و همین اتفاق باعث شد که ضربه شدیدی به او وارد شود به حدی که تصمیم به خودکشی بگیرد.

معلمان چه گفتند؟

پس از شکایت این پدر داغدار، تحقیق از مدیر مدرسه و 2معلم شروع شد. یکی از معلمان که زمان حادثه به‌عنوان مراقب حضور داشت چنین گفت: آن روز متوجه شدم که الهه از داخل جورابش تقلب بیرون آورد و زیر برگه‌اش گذاشت. با چشم و ابرو به او اشاره کردم که متوجه شده‌ام در حال تقلب است. 2بار به او تذکر دادم و بار سوم وقتی بازهم تقلب را از جورابش بیرون آورد تا زیر برگه امتحانی‌اش بگذارد جلو رفتم و مچش را گرفتم.

پس از آن تقلب را ضمیمه برگه امتحانی‌اش کردم و تحویل معاون اجرایی مدرسه دادم. من وظیفه قانونی‌ام این است که هرگونه تقلب در جلسه امتحانی را دریافت کرده و ضمیمه کنم. در ادامه معلم اقتصاد این دبیرستان هم تحت تحقیق قرارگرفت و گفت: ما با هیچ دانش‌آموزی در طول سال دشمنی نداریم و من روز امتحان درخصوص درس با مراقب صحبت کردم و اصلا درخصوص این دانش‌آموز حرفی نزدم.

 با انجام تحقیقات، قاضی مدیرروستا بازپرس شعبه ششم دادسرای جنایی تهران دستور تحقیق از شاگردانی که سرجلسه امتحان حضور داشتند را صادر کرده تا مشخص شود که معلم و مراقب چه برخوردی با قربانی داشتند. از سوی دیگرنامه‌ای به حراست آموزش و پرورش فرستاده شده درخصوص اینکه آیا مدرسه در برخورد با دانش‌آموزان مطابق آیین‌نامه انضباطی عمل کرده یا نه. بررسی‌ها همچنان در این پرونده ادامه دارد.

انکار مدیر مدرسه

در جریان تحقیقات انجام‌شده مدیر مدرسه گفت: برابر آیین‌نامه باید با تقلب کتبی برخورد کنیم و در روز حادثه اصلا بازرسی بدنی در میان نبوده است. دختردانش‌آموز تا پایان، امتحان را با آرامش پشت‌سر گذاشته و در تمام امتحان‌های دیگر هم حضور داشته که مدارکش هم موجود است.

حتی پس از 2روز شورای تربیتی و شورای مدرسه معلمان جهت رسیدگی به تقلب دانش‌آموزان تشکیل و تصویب شد که به جای نمره صفر نمره میان ترم برای او لحاظ شود. اگرچه طبق مقررات آموزش و پرورش هنگامی که در امتحانات از دانش‌آموزان تقلب گرفته شود نمره او صفر خواهد شد خواه از تقلب استفاده کند یا نه. به گفته وی، امتحان اقتصاد 13دی‌ماه و خودسوزی این دانش‌آموز 28دی‌ماه بوده و 2هفته از ماجرا گذشته بود. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 255912 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟