بازداشت اعضای باند کلاهبرداری تلفنی با ۵۰۰۰ شاکی در البرز

احمد فاضلیان رئیس‌کل دادگستری استان البرز در همایش روسای کلانتری‌ها و پاسگاه‌های نیروی انتظامی استان البرز با تأکید بر اهداف و مأموریت‌های مشترک نیروی انتظامی و دستگاه قضایی برای داشتن جامعه‌ای سرشار از عدالت و امنیت که در آن هیچ فردی نگرانی و ترسی نداشته باشد گفت:‌ با توجه به دغدغه‌های مشترک، دستگاه قضایی حمایت همه جانب‌های برای انجام مأموریت‌های پیش‌بینی‌شده از نیروی انتظامی دارد.

وی با برشمردن مشکلات استانی البرز که حل آن‌ها نیازمند همیاری همه دستگاه‌هاست، گفت: عمده‌ترین معضلات استان در حوزه حاشیه‌نشینی، مهاجرت، اقامتگاه‌های غیرمجاز، وجود خرده‌فرهنگ‌های متعدد و کمبودهای زیرساختی است.

فاضلیان اضافه کرد: باوجود همه کاستی‌ها و نوپا بودن استان، شاهد هستیم که در تخصیص منابع به‌مانند دیگر استان‌های کشور دیده می‌شود درحالی‌که حل این مشکلات و رسیدن به استانداردهای حداقلی، نیازمند توجه بیشتر به استان البرز است.

امنیت مطلوب در استان البرز

وی تصریح کرد: این کمبودها موجب می‌شود همه دستگاه‌ها به‌ویژه دستگاه قضایی و نیروی انتظامی در انجام مأموریت‌های محوله، مشکلات و سختی‌های فراوانی داشته باشند؛ باوجود همه مشکلات در سایه همکاری و تعامل سازنده همه دستگاه‌های متولی حوزه امنیت استان و تلاش و مجاهدت عوامل انتظامی، قضایی و امنیتی شاهد امنیت مطلوب در استان البرز هستیم.

فاضلیان با اشاره به وظایف نیروی انتظامی، گفت: بر اساس ماده ۳ قانون Law نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، مهم‌ترین وظیفه آن تأمین امنیت عمومی است.

وی با تأکید بر ضرورت آموزش مستمر به کارکنان نیروی انتظامی همگام با پیشرفت‌های تکنولوژیک، ادامه داد: همیشه باید پلیس Police با دریافت آموزش‌های روز و متنوع، یک‌قدم جلوتر از بزهکار باشد تا بتواند به مهم‌ترین وظیفه خود، یعنی تأمین امنیت جامعه کمک کند.

بازداشت باند کلاهبرداری با ۵ هزار شاکی

رئیس‌کل دادگستری استان البرز به بازداشت یک باند کلاه‌بردار تلفنی که به بهانه برنده شدن در قرعه‌کشی، حساب قربانیان خود را خالی می‌کردند اشاره کرد و توضیح داد: نحوه فعالیت این باند نشان داد که کلاهبرداری‌ها ابعاد جدیدی پیداکرده‌اند؛ در این کلاهبرداری اعضای باند و با تفکیک وظیفه بین خود، قربانیان را برحسب تخصص و حرفه انتخاب کرده و با وی تماس می‌گرفتند.

وی ادامه داد: بررسی شکایت ۵ هزار شاکی این پرونده نشان می‌دهد که آن‌ها با تقسیم وظایف بین خود، هریک با صنف و قشر خاصی تماس گرفته و با توسل به شگردهای کاملاً پیچیده، موجبات ربودن اموال دیگران را فراهم می‌کردند و درروش خود به میزانی حرفه‌ای عمل می‌کردند که می‌توانستند حتی یک وکیل دادگستری یا پزشک را فریب دهند.

تأثیر بی‌اخلاقی در وقوع جرائم

فاضلیان با اشاره به آمار برخی جرائم در کشور، وجود بی‌اخلاقی‌ها در فضای عمومی جامعه را در ترویج و اشاعه جرائم مؤثر دانسته و اظهار داشت: به نظر می‌رسد امروز حلقه مفقوده جامعه ما مداراست و باید مردم بیاموزند که چگونه آستانه صبر خود را افزایش داده و نسبت به یکدیگر باملاحظه، مهربانی و گذشت بیشتری برخورد کنند.

وی با تأکید بر ضرورت توجه به مقوله پیشگیری از وقوع جرم Crime گفت: کمترین هزینه برای کاهش وقوع جرم، توجه به امر پیشگیری است که در کنار آن استفاده از ظرفیت‌های مردمی می‌تواند بسیار کارساز باشد.

لزوم حرکت در مسیر قانون

عالی‌ترین مقام قضایی استان البرز با تأکید بر احترام و تبعیت از قانون، تبیین کرد: آنچه موجب مشروعیت بخشی به اقدامات امنیتی می‌شود حرکت در مسیر قانون است بنابراین سلیقه‌ای و شخصی عمل کردن و خود را فراتر از قانون دانستن، از حمایت افکار عمومی برخوردار نیست و باعث بی‌اعتمادی و عدم همکاری مردم در ایجاد امنیت خواهد شد.

وی در پایان اظهار داشت: برخورد با مردم، شاکی و متهم باید محترمانه و مبتنی بر حفظ کرامت انسانی باشد برای اینکه سرمایه نظام، اعتماد مردم است و هر اقدامی که به این اعتماد لطمه بزند گناهی نابخشودنی خواهد بود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 236675 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟