حجم ویدیو: 2.22M | مدت زمان ویدیو: 00:00:40

ویدئویی که چرخش 360 درجه ای یک هواپیمای مسافربری را در آسمان و پیش از فرود روی باند فرودگاه نشان می دهد تبدیل به ویدئویی پربازدید در شبکه های اجتماعی شده است. این ویدئو که بطور گسترده در شبکه های اجتماعی در حال به اشتراک گذاری است گفته می شود از لحظه تحت تاثیر قرار گرفتن هواپیما توسط طوفان سهمگین منگهوت در یکی از کشورهای شرق آسیا تهیه شده است. اما در واقع این ویدئو یک ویدئوی ساختگی است.

این ویدئو نخستین بار در تاریخ 16 سپتامبر توسط شخصی با نام " جیمز جردن" در توئیتر به اشتراک گذاشته شد و بلافاصله تبدیل به ویدئویی پربازدید شد. او در کپشن این توئیت نوشت : " امیدوارم دوستانم در هنگ کنگ نجات یافته باشند...و همه افرادی که زندگی شان توسط طوفان منگهوت در خطر قرار گرفت.. این خلبان سزاوار دریافت یک مدال است. این قهرمان واقعی جان همه مسافران را نجات داد. " او این ویدئو را از پستی که توسط Time News International منتشر شده بود برداشته بود.

در حالی که این توئیت توسط 2.7 میلیون نفر مورد بازدید قرار گرفته بود و 50 هزار نفر نیز اقدام به لایک آن کرده بودند و همچنین 27 هزار نفر دیگر آن را به اشتراک گذاشته بودند بسیاری آن را ساختگی دانستند. همچنین ورژن دیگری از این ویدئو در تاریخ 12 سپتامبر در فیسبوک منتشر شده بود که 4.1 میلیون بیننده داشت و حتی 60000 نفر نیز اقدام به اشتراک گذاری دوباره آن کرده بودند.

اما ماجرا چه بود؟ بنا به گزارش Snopes این ویدئو در واقع میکسی از دو ویدئو بود. پارت یا بخش نخست آن توسط کامپیوتر ساخته شده بود ولی بخش دوم آن مربوط به فرود اضطراری یک هواپیما در چین و واقعی بود که نخستین بار در کانال یوتیوب MeniThings در ژوئن سال 2017 منتشر شده بود. یکی از گردانندگان این کانال به BOOM گفت : " بله، پارت نخست این ویدئو که چرخش 360 درجه ای یک هواپیما را نشان می دهد یک سرقت و تخلف کپی رایت بود. من این پارت را برای کانال یوتیوب خودم درست کرده بودم که کاملا ساختگی و کامپیوتری بود."

اما پارت دوم ویدئو تصاویر مربوط به یک حادثه واقعی بود که در ماه آگوست برای یک فروند هواپیمای مسافربری چینی که از پکن عازم ماکائو بود رخ داد. این هواپیما که دارای 166 مسافر بود مجبور به فرود اضطراری در فرودگاه "شنژن" چین شده بود.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

وحشت خانواده بوکانی از حمله یک مار سمی در خانه +عکس

وقتی پلیس مهربان راز پستی بلندی های زیر لباس دختر 4 ساله را فهمید + عکس

مرگ ناگهانی قاری مشهور قرآن هنگام تلاوت سوره "ملک" + فیلم و عکس

بلایی که دندانپزشک زن قلابی بر سر مرد 47 ساله آورد +عکس

مرگ دلخراش 4 عضوی یک خانواده در سرپل ذهاب

راننده تاکسی بی وجدان پس از تصادف وحشتناک با دو موتورسیکلت فرار کرد+تصویر

درگیری مسلحانه در یک پمپ بنزین + فیلم

شوهرم را لخت در کنار دوست صمیمی ام در اتاق خواب دیدم / روز تولد شوهرم بود!

تجاوز مرد شیطان صفت به دختر جوان در مقابل زنش + فیلم و عکس

3 پسر 17 ساله آخر شب با اسلحه سراغ دختر 18 ساله رفتند

مرگ مشکوک دختر جوان تهرانی در خانه پدری

رفتار بی رحمانه مادری با پسر بازیگوشش+ فیلم

بلای شوم بر سر پسر 4 ساله مشهدی در تاریکی جاده! / مرد فرار کرد

ماجرای جنجالی آموزش آرایش توسط سلبریتی مشهور در ایام عزاداری چیست؟ + عکس

کدخبر: 417955 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟