دار و دسته شیتیل بگیرها ! / نگاهی به کلید واژه این روزهای فوتبال ایران !

مهدی ملکی/ دبیر گروه ورزشی

حکایت عجیبی است! فوتبال ایران هر چقدر از لحاظ امکانات، زیرساخت‌ها و مدیریت دارای کم‌ و کاستی است اما به ازای آن سرشار از حاشیه و جنجال است. عجیب‌تر اینکه بخش قابل ‌توجهی از حواشی ارتباط چندانی با مسائل فنی ندارد و طبیعتا نه ‌تنها کمکی به بهبود و ارتقای سطح فوتبال‌مان نمی‌کند، بلکه فضا را مسموم و هوادار را دلزده می‌کند. موضوع انکار ناشدنی اینکه قطعا در هر شهر و استانی که فوتبال دارد و دارای تیمی در لیگ ‌برتر یا حتی سطوح پایین تر است، فرد یا افراد منفعت‌طلبی وجود دارند که قلب‌شان برای موفقیت تیم‌شان نمی‌تپد و ممکن است برای رسیدن به هدف خود، هر مسیری را طی‌کنند. اما اگر خیلی چیزها سر جای خودش باشد، مسیر سهم‌خواهی و منفعت‌طلبی آنقدر صعب‌العبور می‌شود که این افراد به سادگی نمی‌توانند به اهداف خود دست یابند. در این بین یکی از نکات مهم و نگران‌کننده، از میان صحبت‌های مربیان در نشست‌های خبری اخیر قابل احساس است!

در واقع نشست‌های خبری سرمربیان لیگ برتری به محلی برای جولان نیش و کنایه‌ها و البته واژه‌های نامانوس تبدیل شده. با این اوصاف آنچه نمی توان به سادگی از کنار آن گذشت، کلیدواژه این روزهای فوتبال مان است که در فاصله چند روز از زبان دو سرمربی خارج شد؛ شیتیل بگیرها! ابتدا ساکت الهامی سرمربی مس رفسنجان بعد از شکست پرگل تیمش مقابل ملوان با اشاره به شعارهای تعدادی از هواداران گفت:«افرادی که روی سکو هستند مشخص است که خط گرفته‌اند و شیتیل بگیر هستند.» او در ادامه وقتی با سوال خبرنگاری مواجه شد که به مذاقش خوش نیامد، او را هم جزو شیتیل بگیران دانست.

جواد نکونام هم در بخشی از نشست خبری اش بعد از بازی اخیر استقلال مقابل گل گهر با اشاره به اتفاقات داوری و پنالتی ای که برای تیمش گرفته شد، بعضی کارشناسان را « شیتیل بگیر » دانست. باشگاه استقلال هم در بیانیه خود نوشت:«گویا مسئولان باشگاه گل گهر سیرجان با همان کارشناسان شیتیل بگیر مشورت کرده اند که اینگونه قبل از پایان مسابقه بیانیه داده‌اند و با نادیده گرفتن گل صد درصد آفساید خود، تلاش کرده‌اند تصمیم داور درباره پنالتی استقلال را زیر سوال ببرند.»

باید به صحبت های نکونام و ادعایی که بی‌تردید نگران کننده است، توجه کرد؛ کارشناسان شیتیل بگیر داوری! نباید فراموش کرد که وظیفه آنها قضاوت است و قطعا مسئولیت خطیری برعهده‌ دارند. در واقع داوران پیشکسوت که حالا در نقش کارشناس ایفای نقش می‌کنند هم از این قاعده مستثنی نیستند؛ آنها وظیفه قضاوت و ارزیابی عملکرد داور را برعهده دارند و اگر هر عاملی چون شیتیل گرفتن باعث شود کارشناسی سالم و درستی نداشته باشند، بسیار خطرناک است چون با نادیده گرفتن واقعیت، هم به فوتبال ضربه می‌زنند و هم باعث متشنج شدن فضای فوتبال و هواداری می‌شوند.

بنابراین ارکان مختلف فوتبال و لایه‌های مدیریتی و نظارتی آن، باید بیش از پیش به برخی ادعاهای مطرح و اتفاقات مبهم توجه کنند. باید مشخص شود که «شیتیل بگیرها» و «شیتیل بِده‌ها» تبدیل به جریانی مخرب و شبه مافیایی در فوتبال شده‌اند یا اوضاع به شکلی است که صرفا فلان باشگاه و هوادارانش باید هوشیار باشند و با تشخیص سره از ناسره، با فرد یا افراد بدخواه تیم‌شان مقابله کنند.

کدخبر: 957993 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی ملکی
آیا این خبر مفید بود؟