نگاهی به عملکرد تیم‌های ایرانی در پلی‌آف لیگ قهرمانان/ استقلالِ رکورددار و نخستین تجربه تراکتور

به گزارش رکنا، تراکتور در حالی برای هفتمین حضورش در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا تلاش می‌کند که برای نخستین‌بار باید در پلی‌آف حاضر شده و پس از موفقیت در این مرحله می‌تواند راهی مرحله گروهی شود. تا پیش از این، نمایندگان ایران 20 بازی در مرحله پلی‌آف حضور داشته‌اند. در ادامه نگاهی گذرا به بازی‌های نمایندگان ایران در این مرحله از لیگ قهرمانان آسیا خواهیم داشت.

10 دوره حضور در پلی‌آف

در مجموع تیم‌های ایرانی در 10 دوره مجبور به حضور در پلی‌آف و عبور از این مرحله جهت کسب مجوز مرحله گروهی شدند. در 3 دوره، دو تیم ایرانی در پلی‌آف حضور داشتند و در 7 دوره باقیمانده، تنها یک تیم ایرانی در این مرحله حاضر بود. فقط در سال 2020 هر دو نماینده ایرانی حاضر در پلی‌آف (شهرخودرو مشهد و استقلال تهران) موفق به صعود از این مرحله شدند. در 2 دوره دیگر، یک تیم ایرانی (ذوب‌آهن اصفهان و استقلال تهران) موفق به صعود شدند و دیگر نماینده ایران (سایپا تهران و ذوب‌آهن اصفهان) مقابل حریفان شکست خوردند و حذف شدند. تنها در ۲ دوره، نمایندگان ایران موفق به صعود از این مرحله نشدند و به کار خود در همین مرحله پلی آف خاتمه دادند (صبای قم و نفت تهران).

استقلال و منصوریان، رکوردداران پلی‌آف لیگ قهرمانان

استقلال تهران تاکنون 9 بازی در مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا انجام داده که از این نظر در بین تیم‌های ایرانی رکورددار محسوب می‌شود. نکته جالب اینکه، آبی‌پوشان هرگز در این مرحله شکست نخورده و در تمامی بازی‌ها کار خود را با موفقیت و صعود به مرحله گروهی به پایان رساندند.

در بین مربیان ایرانی هم علیرضا منصوریان بیش از هر مربی دیگری سابقه حضور در این مرحله را دارد. مربی فعلی فولاد خوزستان در 4 دوره همراه با 3 تیم مختلف (نفت تهران، استقلال و ذوب آهن اصفهان) حضور داشته که تنها در سال 2016 در یک بازی خانگی مقابل الجیش قطر شکست خورد و از راهیابی به مرحله گروهی بازماند.

سال‌های ابتدایی لیگ قهرمانان و بازی‌های رفت و برگشت

در سال‌های اولیه تشکیل لیگ قهرمانان آسیا، بازی‌های پلی‌آف به صورت رفت‌وبرگشت انجام می‌شد. تنها نماینده ایران که با این فرمت در پلی‌آف حضور داشت و در نهایت هم به مرحله گروهی صعود کرد، استقلال بود. شاگردان رولند کخ در سال 2003، ابتدا طی دو دیدار الفیصلی اردن را از پیش رو برداشتند و در مرحله دوم پلی‌آف هم به مصاف نفتچی ازبکستان رفتند که با دشواری موفق شدند با قانون گل زده در خانه حریف، به برتری دست یافته و به مرحله گروهی برسند. پس از این دوره، بازی‌های مرحله پلی‌آف با تک بازی در خانه یکی از دو تیم انجام شد و خبری از بازی‌های رفت‌وبرگشت نبود.

دربی ایرانی‌ها در پلی‌آف

پس از وقفه حدود 10 ساله، تیم‌های ایرانی باز هم باید در پلی‌آف حاضر می‌شدند؛ در سال 2012 برای اولین‌بار (و تاکنون آخرین‌بار) دو تیم ایرانی در این مرحله مقابل هم قرار گرفتند. استقلال با هدایت پرویز مظلومی به مصاف ذوب‌آهن رفت و در پایان توانست با دو گل مقابل حریف اصفهانی که هدایت آن را منصور ابراهیم‌زاده برعهده داشت، به برتری دست یابد. استقلال در مرحله دوم پلی‌آف هم میزبان الاتفاق عربستان با هدایت برانکو ایوانکوویچ مربی سابق تیم ملی بود که این دیدار را هم با برتری به پایان رساند و راهی مرحله گروهی شد.

از دست رفتن سهمیه ایران با شکست در پلی‌آف

در 2 دوره از پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا، نماینده ایران مقابل حریف مغلوب شد و از راهیابی به مرحله بعدی بازماند. در سال 2013 صبا با هدایت صمد مرفاوی در حالی‌که تا ثانیه‌های پایانی بازی با یک گل از الشباب امارات پیش بود، یک گل از حریف اماراتی دریافت کرد و در ضربات پنالتی مغلوب این تیم شد.

در سال 2016 هم تیم‌های نفت تهران و الجیش قطر برای دومین سال متوالی در مرحله پلی‌آف به مصاف هم رفتند. در دوره قبل تیم نفت موفق به شکست حریف شده بود اما این‌بار نماینده ایران در ورزشگاه آزادی با دو گل مغلوب حریف قطری شد و از راهیابی به دور گروهی باز ماند.

شیرین‌ترین بردهای پلی‌آف

در طی دو دهه حضور نمایندگان ایران در پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا، در اکثر دوره‌ها تیم‌های ایرانی سربلند از میدان خارج شدند و در برخی دیدارها به نتایج قابل توجهی دست یافتند. برتری شاگردان علی دایی در سایپا در مقابل مینروا هند (با 4 گل)، برتری استقلال در مقابل السد در ضربات پنالتی که بسیار برای هواداران خاطره‌انگیز شد، برتری فولاد خوزستان با هدایت جواد نکونام برابر السد قطر با 4 گل و بردهای پرگل خارج از خانه استقلال فرهاد مجیدی برابر الکویت (با 3 گل) و الریان (با نتیجه 5 بر صفر) از جمله نتایج قابل توجه تیم‌های ایرانی در مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا به شمار می‌رود.

منبع: فوتبال 360

کدخبر: 921836 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟