پای عمه و خاله هم به فوتبال ایران باز شد!/ تعبیر عجیب تاج از آپشن های قرارداد بازیکنان فوتبال

به گزارش رکنا، مهدی تاج درمورد قوانین جدید نقل و انتقالات، اظهار داشت: این قوانین نقل و انتقالاتی برآمده از تمام اطلاعاتی بود که در مجوز حرفه‌ای کسب کردیم. این اطلاعات بارگذاری شده بود و برای آن تیمی گذاشتیم تا بررسی کنند تا ببینیم از باشگاه‌ها چه تحویل گرفتیم. اولین مورد جدی کردن ایفمارک برای همه بود. بازیکنانی حتی خارجی بودند که قرارداد می‌بستند و پس از مدتی دچار مصدومیت یا مجروحیت می‌شدند. کار بدی نیست و خیلی درموردش توضیح نمی‌دهم.

وی افزود: دومین مورد آپشن ۲۰ درصد قراردادها است. قراردادی داشتیم که به ما اعلام می‌شد اما پشت آن آپشنی وجود داشت که مثلا می‌گفتند اگر گل زدی اینگونه است یا حق فسخ قرارداد، رضایت‌ مدیرعامل و ....وجود داشت. به قول ما عمه بزرگ‌تر از خاله. یعنی خود قرارداد از آپشن‌ها کمتر بود.

رئیس فدراسیون فوتبال اضافه کرد: گفتند بیشتر از ۲۰ درصد برای هر قرارداد نمی‌توانید آپشن بدهید. این هم خیلی خوب بود. مورد دیگر مربوط به انعقاد قرارداد دسته جمعی کادرفنی بود که همه با هم با یک باشگاه قرارداد می‌بستند و اگر یک نفر دچار مشکل می‌شد، همه قهر کرده و می‌رفتند. آمدیم و گفتیم باید تک تک قرارداد بسته شده و شرایط متفاوت باشد. برای این مورد هم مثال خاصی داریم. بحث دیگر انعقاد قرارداد ارزی، یورویی و دلاری با داخل کشور بود. در داخل کشور هرگونه معامله ارزی ممنوع است. در ایران کسی نمی‌تواند بگوید پرتقال کیلویی ۷ یورو است. گفتیم قراردادها از امسال باید با پول رایج مملکت بسته شود.

تاج افزود: برای این بحث نیز مدلی داشتیم که پرونده در کمیته وضعیت آمده و گفتند می‌خواستیم ریالی محاسبه کنیم اما طرف پرونده دلاری قرارداد بسته بود. این هم از رسیدگی کمیته وضعیت ما خارج است و هم باید به فیفا، یوفا و دادگاه CAS برود. مورد دیگر ممنوعیت قرارداد یک ساله بازیکنان با باشگاه‌ها به صورت یک ساله بود.

وی ادامه داد: نمی‌گویم همه مخالفان دلال هستند اما به صورت جدی برنامه، رسانه و همه چیز دارند. از همه جا فشار می‌گذارند. بازیکن وقتی یک ساله قرارداد می‌بندد، ایجنت امسال و سال بعد از او پول می‌گیرد. وسط کار هم با او مذاکره کرده و می‌گوید تا آخر فصل بازی نکن. در 7،8 مورد این قوانین پای دلالی وسط است. به همین دلیل گفتیم باید قراردادها ۲ ساله و به بالا بسته شود تا استخوان‌بندی تیم‌ها تقویت شود. اینکه بازیکن را لژیونر کرده و قرضی با ۵ برابر قرارداد اصلی بازگردانیم نیز ممنوع شد. این گرفتاری‌ها را احصا کردیم. بازیکن خارجی هر تیم باید در ۶۰ درصد بازی‌ها حضور داشته باشد. یعنی باید ۱۸۷۰ دقیقه در لیگ ما بازی کند. به هر جهت وقتی بازیکن خارجی می‌آورید، یعنی به نسبت بازیکن داخلی، مزیت بزرگی دارد. نه اینکه بازیکن خارجی را ۲۰ دقیقه درون زمین بگذارید.

کدخبر: 915805 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟