دلال‌ها در تیم‌ملی هم بودند/ صحبت‌های تکان‌دهنده حسین فرکی

به گزارش رکنا به نقل از ایسنا ، مجید جلالی ، پیشکسوت فوتبال ایران در گفت‌وگویی که با ایسنا داشت، موارد تکان‌دهنده‌ای از دلالی در لیگ برتر بیان کرد. این مربی با سابقه فوتبال ایران می‌گوید شبکه دلالی در فوتبال ایران آنقدر قدرت دارد که در مراکز تصمیم‌گیری فوتبال، باشگاه‌ها و رسانه‌ها نفرات خود را دارد تا بتواند از بازیکن و یا مربی که می‌خواهد حمایت کند یا او را از فوتبال دور کند. جلالی در این گفت‌وگو اشاره‌ای هم به فعالیت دلال‌ها در تیم‌های ملی داشت و گفت که «در مقطعی برخی دلال‌ها با یک مربی تیم ملی کار کردند که او دست‌بسته تسلیم آنها باشد.»

حسین فرکی ، مربی سابق فوتبال در گفت‌وگو با ایسنا، درباره دلالی در فوتبال اظهار کرد: دلال، ایجنت یا مدیر برنامه و واسطه نقل و انتقالات نام‌های مختلفی هستند که نام برده می‌شود. به هر حال دلالی از گذشته وجود داشته و تا آنجا که تیتر مصاحبه آقای جلالی را خواندم، قطعا به درستی به این قضیه اشاره کرده و واقعی است.

دلال‌ها سراغ من هم آمدند

وی درباره اینکه آیا دلال‌ها و سودجیان به سراغ وی رفته‌اند؟ ادامه داد: بله سراغ ما هم می‌آمدند. از زمانی که وارد لیگ برتر شدیم یعنی اولین سالی که نفت در لیگ برتر حضور داشت این مسائل را مشاهده کردم. دو فصل در فولاد بودم و یک فصل و نیم با سپاهان بودم و بعد به سایپا و پیکان آمدم. در این باشگاه‌ها این مسائل بوده است و معرفی و جابه‌جایی بازیکنان وجود داشته است.

در سپاهان یک کاتالوگ از بازیکنان برایم فرستادند!

«عجیب ترین پیشنهادی که به شما دادند چی بود؟» فرکی در پاسخ به این سوال افزود: وقتی از فولاد به سپاهان آمدم، دیدم یک کاتالوگ برای من فرستادند و چهل، پنجاه بازیکن که خیلی‌ها بازیکن خودم بودند، در این کاتالوگ دیده می‌شدند. فردی که کاتالوگ را فرستاده بود، گفت اگر ما این بازیکنان را می‌خواهیم، باید با ایشان مذاکره کنیم و دیدم همه اکثرا بازیکن خودم هستند و چه لزومی دارد این آقا چنین پیشنهادی را به من بدهد. این یک فاجعه است.

فضایی که مدیران به دلال‌ها داده‌اند

فرکی درباره قدرت عجیب دلال‌ها و اینکه این مساله از کجا ناشی می‌شود؟ توضیح داد: از فضایی که بیشتر توسط مدیران باشگاه‌ها و عوامل پشت صحنه ایجاد شده، ناشی می‌شود. در بخش‌هایی مثل مدیریت باشگاه‌ها که به دلال‌ها فضا می‌دهند و بهتر است مدیران با هم انسجامی داشته باشند که در این فضا حرکت نکنند و اجازه ندهند دلال‌ها به هر عنوانی به این مدیران بچسبند.

مربی سابق فوتبال درباره اینکه آیا تا حالا شده یک بازیکنی را بخواهد و مدیر برنامه‌ای بگوید اگر این بازیکن را می‌خواهید باید پنج بازیکن دیگر هم مثلا بخواهید؟ افزود: من اصلا چنین اجازه‌ای نمی‌دهم. اگر هم مطرح شده یا بوده من اجازه چنین کاری را به هیچ دلال یا مدیری ندادم. چون از من شناخت داشتند خیلی با من وارد این صحبت‌ها نمی‌شدند

فرکی

دلال‌ها در تیم ملی هم بودند

«شما در تیم ملی هم بودید. دلال ها با تیم ملی هم ارتباط داشتند؟» وی در این باره بیان کرد: بله بودند، این بازیکنان در تیم ملی هم هستند و طبیعی است دلال ها در تیم ملی هم باشند. یک توضیحی هم بدهم؛ اگر این کار از مسیر قانونی طی شود هیچ ایرادی ندارد چون این موضوع در دنیا هم رخ می‌دهد و هست و وجود دارند و قانونی این کار را انجام می‌دهند و مالیات می‌دهند و داخل یک چارچوب انجام می‌دهند. اینجا چارچوب ندارد و «هر کی به هر کی» است و یک دلال با ۲۰ بازیکن ممکن است قرارداد ببندد و اشتباه است.

فرکی در واکنش به این سوال که «به کدام کار دلالی می‌گویند و توصیف او از این قضیه چیست؟» گفت: پیگیری می‌کنند ببینند شما به عنوان مربی می‌خواهید کجا بروید، چه جایی بروید یا از یک جایی خبردار می‌شوند شما دنبال بازیکن هستید و سریعا با مدیر آن تیم ارتباط می‌گیرند. یا وقتی یک تیمی دنبال مربی است، به سراغتان می‌آیند که می‌خواهید به فلان تیم بروید. من همیشه می‌گویم به شما چه ارتباط دارد تمایل دارم یا خیر؟ من یک جور جواب می‌دهم. بعضی که تشنه کار هستند و تجربه ندارند، استقبال می‌کنند و دلال‌ها ارتباطی با آن مدیر یا مجموعه برقرار می‌کنند و وقتی کسی اینطور عمل می‌کند، دلالی می‌کند و حتی ممکن است داخل یک سیکل مافیایی عمل کند.

ردپای دلال‌ها در رفت و برگشت ایرانی‌ها از خارج به داخل

وی درباره اینکه زمانی عقد قرارداد با بازیکنان خارجی ممنوع شد و ایجنت‌ها بازیکنان داخلی را به خارج از کشور می‌بردند و دوباره با پول بیشتر به ایران باز می گرداندند، خاطرنشان کرد: خود همان کار هم دلالی است. بازیکن به خارج از کشور ببرید و دوباره با مبلغ بیشتری به داخل کشور بیاورید. معنا ندارد کسی برود خارج از کشور به جای قرارداد یک ساله که می‌تواند در صورت ناکامی منجر به بازگشتش به ایران شود، قرارداد سه ساله ببندد و بعد از یک سال می‌گویند مثلا ۶۰۰ هزار تا بده تا به ایران برگردی. مثل حسین زاده که از استقلال به خارج از کشور رفت یا قائدی که به امارات رفت و دوباره قرضی به ایران بازگشت. گاهی هم خارجی‌ها ناشناخته را به ایران می‌آورند که در این بین ممکن است چندتا از آنها هم خوب از آب در بیایند.

فرگی در ادامه گفت: در انتها باید بگویم این بحث دلالی شامل همه نمی‌شود. این کار تعریف مشخصی دارد. در دنیا مدیران برنامه امتحان می‌دهند، دوره می‌بینند و مسیر قانونی را طی می‌کنند. باید دست آدم‌هایی را که مثل دلال رفتار می‌کنند کوتاه کنیم.

 

کدخبر: 909641 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟