زمان انتخاب مدیرعامل جدید استقلال مشخص شد/ مسئولیت اصلی تعهد و وفاداری است نه کری‌خوانی

به گزارش رکنا به نقل از ورزش سه، مجمع عمومی باشگاه استقلال صبح امروز بدون حضور اعضای هیئت مدیره برگزار و کمتر از 40 دقیقه، بدون نتیجه خاصی به پایان رسید. این جلسه با تعیین صورت‌جلسه که مهم‌‍‌ترین بند آن ایجاد تنفس بود، به پایان رسید تا همچنان با وجود پافشاری مدیران سازمان خصوصی‌سازی، تغییری در ارکان مدیریتی باشگاه استقلال ایجاد نشود.

حسین قربانزاده در خصوص عدم حضور اعضای هیات مدیره باشگاه استقلال در جلسه مجمع فوق‌العاده این باشگاه و همچنین حضور نداشتن وزیر ورزش گفت: طبیعتا در مجمع عمومی افراد می‌توانند به نمایندگی اشخاص حقیقی را معرفی کنند. قرار نبود اعضای هیات مدیره حضور داشته باشند. در مجمع باید سهامدار حضور پیدا کند و کنار آن طبیعتا ترکیب مجمع هم مشخص است.۹۰ درصد سهام این دو باشگاه دولتی است و ۱۰ درصد دیگر سهامدارِ متفاوت از جمله سهامدار بورسی و ... دارند که اتفاقا در جلسه امروز حضور داشتند. حتی زمان گرفتند و فرصت صحبت کردن داشتند به طوری که نقطه نظرات خودشان را مطرح کردند.

* تا یکشنبه هفته بعد تنفس داده شد

در مورد نتیجه جلسه، تنفس تا روز یکشنبه هفته آینده اعلام شد و ما به عنوان سازمان امور اقتصاد و دارایی و سازمان خصوصی‌سازی موافق تعویق و تنفس در این جلسه و حتی در دوره‌های پیش هم نبودیم. معتقدیم مباحث مدیریتی اهمیت زیادی دارد و تعیین تکلیف وضعیت مدیریت باشگاه دارای اهمیت است و هر چه سریعتر باید این اتفاق بیفتد که مجموعه باشگاه ضرر نکند.

* رزومه 28 نفر برای حضور در هیئت مدیره بررسی شد

ما حتی بررسی‌ها و نظرات خودمان را آماده کرده بودیم. کمیته نظارت مشترکی بین وزارت ورزش و سازمان خصوصی‌سازی تشکیل شده برای بررسی صلاحیت، شایسته گزینی و همچنین پیشنهاد به مجمع و در این مدت رزومه بیش از ۲۸ نفر بررسی شده و با آنها مصاحبه هم انجام شده است.

* نتیجه روشن بود و می توانستیم امروز تصمیم گیری کنیم

مدیران وزارت ورزش و خود مدیران وزارت اقتصاد و دارایی در آن مصاحبه‌ها حضور داشتند. تفاهم مشترکی در این جلسات برگزار شده و تقریبا بیش از دو هفته است که این جلسات به طور منظم تشکیل شده است. از نظر ما نتیجه روشن، آماده بود و می‌توانستیم امروز تصمیم‌گیری کنیم.

* وزیر ورزش در نامه ای فوری خواهان تعویق جلسه بود

البته صبح امروز سجادی یک نامه فوری را به خاندوزی وزیر اقتصاد ارسال کرد و در آن درخواست تعویق این جلسه را داشت. این تعویق می‌توانست دو هفته یا که ده روز جلسه را به تاخیر بیاندازد، اما ما خواهش کردیم با توجه به مطالبه هواداران و تزلزل مدیریتی این دو باشگاه بتوانیم در حداقل زمان این هماهنگی را انجام بدهیم. پیشنهاد ما روز شنبه بود اما نماینده وزارت ورزش عنوان کرد برگزاری جلسه در چنین روزی امکانپذیر نیست و به همین دلیل مجمع را تا روز یکشنبه و ۱۰ صبح تنفس اعلام کردیم.

* یکشنبه هفته بعد اعضای هیئت مدیره مشخص می شوند

بنابراین این مجمع تا روز یکشنبه و تا ساعت ۱۰ صبح تنفس اعلام شد و در این مدت امیدواریم آخرین هماهنگی‌ها و... رخ بدهد تا دیگر شاهد تاخیر و تنفس در برگزاری این مجمع نباشیم و روز یکشنبه نتیجه نهایی که اشخاص حقیقی و اعضای هیات مدیره است معرفی شوند. وزارت ورزش به عنوان تولیت ورزش در این زمینه حتما باید نظر خودش را داشته باشد تا بتوانیم با یک هماهنگی و هم افزایی به جمع‌بندی برسیم.

* گل‌گهر در لیست واگذاری نیست و نمی‌توانیم به آن ورود کنیم

وی در خصوص اینکه آیا سازمان خصوصی‌سازی می‌تواند برای سایر باشگاه‌ها مانند گل گهر سیرجان هم عضوی انتخاب کند، گفت: تیم‌هایی مانند گل گهرسیرجان در لیست واگذاری نیستند. باشگاه استقلال یک شرکتی است که در لیست واگذاری قرار دارد و مطابق ماده ۱۸ قانون اجرای اصل ماده ۴۴ اعمال حقوق مالکانه شرکت‌های در لیست واگذاری با نظر وزیر امور اقتصاد و دارایی است. به این ترتیب به مجمع شرکت‌های دولتی بالای ۵۰ درصد مانند وزیر دادگستری، وزیر ذی‌ربط و وزیر امور اقتصاد و دارایی هستند  تفویض داده می‌شود. در مورد شرکت‌های زیر ۵۰ درصد تفویض اختیار می‌شود به خود وزیر ذی ربط، ولی در چنین مواردی اختیار با وزیر اقتصاد و دارایی است و می‌تواند لغو تفویض را داشته باشد.

* سوءمدیریت ها را همه به چشم دیدند

در مورد این دو باشگاه دوست‌داشتیم تنها یک واگذاری و وظیفه ارزش‌گذاری و عرضه آن‌ها را داشته باشیم، اما اتفاقاتی افتاد که همه شاهد هستند این موارد چه چیز‌هایی بود که در سال گذشته رخ داد. این وضعیت سوء مدیریت‌ها، وضعیت بی انضباطی مالی، وضعیت عملکرد غیر حرفه‌ای و کنار آن ضرری که باشگاه دید و حتی ضرری که سهامدار و خود هواداران به چشم مشاهده کردند. بالاخره یک سرمایه اجتماعی در این زمینه دچار تزلزل شد.

* عضو هیات مدیره باشگاه نباید 10 شغل داشته باشد

با این اوصاف ما خواهش کردیم تعامل مشترکی تشکیل شود تا این دفعه برخلاف روال دوره‌های گذشته با یک مدل شایسته‌گزینی و صلاحیت چند شاخص داشتیم. مورد اول داشتن تمرکز شغلی بود به طوری که افراد ده تا شغل نداشته باشند و در کنار آن هم عضو هیات مدیره باشگاه هم باشند که این اصلا به درد نمی‌خورد. فردی که عضو هیات مدیره باشگاه است حتما باید تمرکز، دغدغه، پیگیری‌اش و فعالیتش خود باشگاه باشد. آنقدر این دو باشگاه عظمت دارند که فردی تمام وقت در این حوزه فعالیت کند. مورد دوم بحث شناخت است به این شکل که این حوزه را کامل شناخت داشته باشد. به طور حتم تخصص اگر داشته باشد اما اگر فضا و سوابق این دو باشگاه را نشناسد حتما دچار چالش می‌شود. مورد سوم هم مربوط به تخصص است مانند تخصص عضویت هیات مدیره.

* مسئولیت اصلی تعهد و وفاداری است نه بحث کودکانه کری‌خوانی

اگر هیات مدیره باشگاه یک عضو مالی متخصص داشته باشد حواسش کامل به حوزه حسابرسی است. اگر عضو اقتصادی داشته باشد تمرکزش روی مسائل سرمایه‌گذاری خواهد بود و حتی مدیر حقوقی وجود داشته باشد اشراف کامل روی مسائل حقوقی، معضلات حقوقی و هشدارها مانند پرونده CAS، کمیته تعیین وضعیت و ... دارد و از آنها به خوبی مراقبت می‌کند. شاخص بعدی مربوط به برنامه است به طوری که آن فرد یک تحول و ایده‌ای در این داشته باشد نه اینکه تنها بیاید و در واقع کاری انجام ندهد. مسئولیت اصلی تعهد و وفاداری است یعنی فرد باید دلسوزی داشته باشد نه اینکه فقط درگیر بحث کودکانه کری‌خوانی در فضای مجازی باشد. حتما باید در این زمینه با حوزه تخصصی‌اش خودش را مفید جلوه بدهد، برای هواداران و باشگاه و نه اینکه تنها بیاید در فضای مجازی چند پست به اشتراک بگذارد تا در این زمینه خودش را طرفدار یکی از این تیم‌ها نشان دهد. هیچ فرقی بین پرسپولیس و استقلال  برای ما نیست و روی هر دو باشگاه نظارت داشته باشیم و در این زمینه تمام همت خودمان را به کار خواهیم گرفت تا مسیر آینده آنها مسیر اصلاح مدیریتی فعلی باشد.

* درباره وضعیت سرخابی‌ها می‌توان یک مثنوی ۵ هزار صفحه‌ای نوشت

وی درباره برخی اسامی بازیکنان که مبالغ ذکر شده قرارداد  آنها در فارسی یک مبلغ و در انگیسی مبلغ دیگری است، اظهار داشت: اساسا درباره هیچ اسمی اظهار نظر نمی‌کنم. ما فعلا با ۲۸ نفر مصاحبه کرده‌ایم و در کمیته مشترک با وزارت ورزش و جوانان و رزومه آنها را بررسی کرده‌ایم. براساس آن پیشنهاد به مجمع، خود آنها تصمیم‌گیری خواهند کرد. بالاخره افراد مختلفی هستند که در حوزه‌های مختلف تجارب خوبی دارند و براساس همان هم تعیین تکلیف خواهند شد. برای وضعیت دو باشگاه هم چه در شب گذشته و چه  در روزهای گذشته هر چه مطرح شده باشد می‌توان یک مثنوی ۵ هزار صفحه‌ای از آن ایجاد کرد. بالاخره چه پرسپولیس و چه استقلال از این نابسمانی در طول سالیان گذشته رنج برده‌اند و به جای فناوریِ خواهش و سفارش و زد بند، باید فناوری ساختار سیستم، کمیته حسابرسی و کمیته سرمایه‌گذاری در آن نظم برقرار شود. از همه مهم‌تر اول باید با صداقت باشیم و آنچه گذشته را بر زبان بیاوریم. بعد از آن هم رو به آینده تعهد بدهیم که وضعیت موجود اصلاح شود.

* خطیر، طباطبایی و همدانی گزینه های حضور در هیئت مدیره

رییس سازمان خصوصی‌سازی در پاسخ به این سوال که اسامی برخی پیشکسوتان باشگاه استقلال مانند هادی طباطبایی، ستار همدانی و علی خطیر برای حضور در هیات مدیره این باشگاه در فضای مجازی مطرح شده و آیا  این مساله صحت دارد یا خیر، گفت: بله چنین اسامی مطرح شده است.

کدخبر: 898465 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟