داوری که سرنوشت قهرمانی را عوض کرد‍: از خودم متنفرم!/ بیانیه فدراسیون فوتبال در مورد صحنه مشکوک

به گزارش رکنا، دورتموند جمعه شب در هفته سی‌ام بوندسلیگا در حالی به مصاف تیم شانزدهم جدولی بوخوم رفت که می‌توانست با پیروزی در این مسابقه صدرنشینی‌اش را در بوندس‌لیگا تثبیت کرده و از بایرن مونیخ فاصله بگیرد. این می‌توانست قدم بزرگی برای رسیدن زردپوشان به جام قهرمانی باشد.

شاگردان ادین ترزیج با اینکه با گل آدیمی در دقیقه ۷ پیش افتادند ولی نتوانستند برتری خود را حفظ کنند. اما یک صحنه بحث‌برانگیز داوری در این مسابقه، آن را به یکی از جنجالی‌ترین دیدارهای بوندس‌لیگا تبدیل کرده و داور بازی هدف تندترین انتقادها قرار گرفته است. در این صحنه آدیمی در دقیقه ۶۵ در محوطه جریمه بوخوم سرنگون ‌شد و با اینکه در تصاویر پنالتی واضح به نظر می‌رسد اما ساشا اشتگمان داور این دیدار از اعلام پنالتی خودداری کرده و کمک‌داور ویدیویی هم نظر او را تایید می‌کند و نیازی به تماشای صحنه از مانیتور کنار زمین نمی‌بیند.

باشگاه دورتموند و البته هواداران فوتبال در آلمان به شدت علیه این اتفاق موضع گرفته اند و تعدادی از کاربران در فضای مجاز نوشته اند:«از VAR درست استفاده کنید.»

در این شرایط داور آلمانی در مصاحبه ای با قبول اشتباهاتش گفته: «خیلی ناراحت هستم و حالم واقعا بد است. از بابت اتفاقی که افتاد اصلا راضی نیستم. فردای بازی وقتی از خواب بیدار شدم از خودم متنفر بودم چون از دست خودم عصبانی بودم و می‌دانستم در یک صحنه تصمیم درستی نگرفتم. حالا که صحنه را می‌بینم روی آدیمی خطا انجام شد و باید پنالتی به سود دورتموند اعلام می‌شد. من در زمین صحنه را اینطور ندیدم.» تصمیم اشتگمان در این بازی می‌تواند تبعاتی فراتر از آن مسابقه داشته باشد. پنالتی‌ای که او به سود دورتموند نگرفت باعث شد بازی با تساوی ۱-۱ به پایان برسد و اگر عصر امروز (یکشنبه) بایرن مونیخ بتواند از سد هرتابرلین بگذرد، صدرنشین خواهد شد. در حال حاضر دورتموند از 30 بازی 61 امتیاز دارد و بایرن مونیخ صاحب 59 امتیاز از 29 بازی است.

کمیته داوران آلمان: پنالتی بود

فدراسیون فوتبال آلمان بیانیه‌هایی را در مورد دو صحنه مشکوک داوری در جریان تساوی 1-1 دورتموند مقابل بوخوم منتشر کرده است. در بیانیه فدراسیون فوتبال آلمان درباره صحنه‌های مشکوک داوری مقابل بوخوم آمده است: «مدافع از پشت با هر دو پا تکل می‌زند و برای کسب توپ تلاش می‌کند. او اما با گرفتن توپ بازی نمی‌کند، در عوض فقط به حریف ضربه می‌زند و او را سرنگون می‌کند. این یک خطا و در نتیجه یک ضربه پنالتی است، همان‌طور که تصاویر تلویزیونی نیز ثابت می‌کند. باید انتظار داشت که چنین صحنه‌ای به درستی توسط داور در زمین بدون نیاز به VAR مورد بررسی قرار بگیرد.»

دومین صحنه مشکوک بازی برخورد توپ به بازوی ارهان ماسوویچ در محوطه جریمه در دقیقه 90 بود. فدراسیون فوتبال آلمان در بیانیه‌اش درباره این صحنه هم نوشته است: «مدافع سعی می‌کند با پای راست خود جلوی ضربه را بگیرد. اما توپ برخلاف پای چپ و از بالای بدن به سمت بازوی چپ می‌رود که توسط داور به عنوان بزرگ شدن غیرطبیعی سطح بدن در نظر گرفته نمی‌شود، بلکه به عنوان یک حرکت طبیعی پیش از زمین افتادن تلقی شد. ارزیابی داور از این صحنه از دید تصاویر تلویزیونی قابل درک است.» این صحنه برخورد توپ با دست پنالتی تشخیص داده نشد. تصمیم داور در این صحنه درست ارزیابی شده است.

کدخبر: 888779 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟