رئیس فدراسیون شطرنج : کمک کنیم سارا خادم الشریعه برگردد

به گزارش رکنا، شطرنج ایران در سال ۱۴۰۱ با چالش‌ها و مشکلاتی روبه‌رو بود. رفتن سارا خادم الشریعه ، استاد بزرگ شطرنج ایران، اختلاف میان نایب رییس و خزانه‌دار فدراسیون و مطرح شدن مباحث مالی سفر رده‌های سنی، استعفای رییس فدراسیون و بدهی‌های مالیاتی این فدراسیون از جمله چالش‌های پیش روی شطرنج در سال گذشته بود.  

حسن تامینی رییس فدراسیون شطرنج که علاقه‌ شدیدی هم به استعفا دارد و می‌گوید به خاطر رضایت روسای هیات‌ها فعلا ماندنی شده در یک گفت و گوی ۶۰ دقیقه‌ای در مورد اتفاقات سال ۱۴۰۱ سخن گفت که در ادامه گفتگوی رئیس فدراسیون شطرنج را می‌خوانید. 

اوایل مشکلات مالی زیادی داشتیم

رییس فدراسیون شطرنج در مورد شرایط این رشته در سال ۱۴۰۱ اظهار کرد: اعتقاد داریم که سال ۱۴۰۱ را توانستیم به خوبی پشت سر بگذاریم. اوایل شرایط مالی سختی را داشتیم اما لطف خدا شامل ما شد و توانستیم بر آن فائق بیاییم. بدهی‌های مربیان و داوران، بدهی به فیده و بدهی ساختاری داشتیم که تا حدودی توانستیم مشکلات را حل کنیم. در بحث اعزام‌ها نیز گاها با چالش‌های سختی روبه رو بودیم که توانستیم همه اعزام‌هایی که مربوط به ما می‌شد را داشته باشیم. اواخر سال هم مسابقات بین‌المللی خوبی داشتیم و توانستیم بعد از چند سال لیگ را برگزار کنیم. برای برگزاری لیگ تلاش‌های زیادی شده بود و بالاخره نتیجه داد و توانستیم بعد از چند سال آن را برگزار کنیم. از اکثر استان‌ها شرکت کننده داشتیم و از آن مسابقات راضی هستیم.

هیچ اعزامی به خاطر نداشتن پول لغو نشد

وی در ادامه گفت: بیشترین نگرانی فدراسیون‌ها بحث اعزام‌ها، مسابقات، اردوها و استعدادیابی است که برای اولین بار اردوهای خوبی داشتیم. با حضور مربیانی که انتخاب کرده بودیم توانستیم در چندین مرحله برای همه رده‌های سنی اردو داشته باشیم. در حوزه استعدادیابی نیز در سراسر کشور مربیانی را انتخاب کردیم تا جوانان، نوجوانان و حتی نونهالان را شناسایی کنند. در همین شرایط مسابقات زیادی در این سال برگزار شد مثل قهرمانی سریع و برق آسیای مردان کشور، قهرمانی جوانان آسیا زیر ۲۰ سال در فیلیپین، قهرمانی سریع و برق آسا پیشکسوتان کشور، مسابقات استاندارد آزاد تهران، مسابقات آزاد و بین‌المللی ابن سینا همدان، مسابقات رپید آماتورهای ایران، لیگ دسته یک استان‌ها، مسابقات قهرمانی دانشگاه‌های آسیا، قهرمانی سریع و برق‌آسای جهان در قزاقستان، جام کارون، قهرمانی زنان کشور در کرمان، قهرمانی سریع زنان کشور، جام بین‌المللی پایتخت و خزر، جام بین‌المللی افلاک لرستان، مسابقات قهرمانی رده‌های سنی دختران، جام فینال و جام فردوسی. شرایط نسبی خوبی را هم در مسابقات بین‌المللی و هم در اعزام‌ها داشتیم. تقریبا می‌توان گفت که هیچ اعزامی نبوده که ما به جهت نداشتن پول لغو کرده باشیم. 

علاقه دارم استعفا دهم اما هیات‌ها اجازه ندادند

تامینی در ادامه در خصوص بحث استعفایش از فدراسیون گفت: بحث‌هایی در مورد استعفای من مطرح شد. یک نظرسنجی از روسای هیات‌های استانی انجام دادم که اجازه دهند و با استعفای من موافقت کنند تا من بروم‌ اما در هفته‌های پایانی سال ۱۴۰۱ روسای هیات‌های ۲۵ استان تشریف آوردند. عنایت داشتند و اجازه ندادند من بروم. علاقه‌مند بودم بروم و در مقاطعی هم سعی کردم این اتفاق بیفتد. روز عید مبعث در گروه روسای هیات‌ها اعلام کردم شرایط نسبی فدراسیون خوب است و اگر فرد دیگری بیاید بحران نخواهد داشت. ما در فدراسیون بحران زیاد داشتیم که گاها برخی از اعزام‌های رده‌های سنی را نمی‌توانستیم انجام دهیم که پول را شخصی از دوستان می‌گرفتم و اعزام می‌کردیم. اما فکر کردم که آخر سال با بودجه‌ای که مصوب داریم، لیگ و مسابقات هم در حال برگزاری است از محضرشان مرخص شوم. باز هم از خود هیات ها نظر خواستم اما خودشان آمدند و بزرگواری کردند که باید باشید و اجازه ندادند من بروم.

خانواده شطرنج‌بازان دیگر کشش ندارند/باید بازیکنان را تحت پوشش خود بگیریم

وی در ادامه در مورد بودجه فدراسیون شطرنج گفت: ۷۱ درصد بودجه خود را گرفته‌ایم و باید دوستان زحمت بکشند و بقیه بودجه را هم به ما اختصاص دهند که بتوانیم در این راستا باز هم به شطرنج‌بازان کمک کنیم. باید در جهت خانواده‌های شطرنجی حرکت کنیم چون دیگر خانواده‌ها کشش ندارند. باید تا جایی که می‌توانیم آنها را تحت پوشش خود بگیریم. باید آنها را بیمه کنیم و حداقل دستمزد ماهانه برای آنها در نظر بگیریم. در کل کشور استعدادها را شناسایی کنیم و براساس این استعدادها آنها را تحت پوشش مستقیم خودمان قرار دهیم. باید عزیزان از بلاتکلیفی و سردرگمی خارج شوند. اگر این اتفاق بیفتد و بودجه را کامل بگیریم حتما این شرایط را برای بازیکنان می‌توانیم ایجاد کنیم. اکنون ما بحرانی نداریم و شرایط نسبی خوبی داریم. همیشه و همه جا یکسری مشکلات هست که اینجا هم مشکلاتی شاید داشته باشیم. باید بتوانیم شطرنج‌بازان را کمی زیر حمایت و پوشش خود نگه داریم چون دیگر خانواده‌ها کشش هزینه سفر و اعزام‌ها را ندارند. فکر می‌کنم با این شرایط به آنها کمک شود تا به امید خدا شطرنج رشد بیشتری کند.

حقوق و مزایای عقب مانده پرسنل را پرداخت کردیم

تامینی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر فدراسیون شطرنج چه مقدار به فیده بدهی دارد و بدهی مالیاتی و بدهی به اداره برق چه زمانی حل می‌شود؟ گفت: چند مدل بدهی داریم. یکی هزینه‌های جاری فدراسیون از جمله حقوق، عیدی و پاداش پرسنل که چندین ماه عقب بودیم و توانستیم صفر کنیم. اکنون هیچ فردی نیست که عیدی، پاداش و یا سنواتش را نگرفته باشد. بدهی هایی هم در غالب مربیان و داوران داشتیم که آن هم چندین ماه مانده بود و ما همه را صفر کردیم. برای اولین بار است که در بهمن عیدی و پاداش دادیم که هیچ موقع این اتفاق نیفتاده است. این بدهی ها از سابق و قبل از حضور ما مانده بود. بخشی دیگر از بدهی‌ها مربوط به بحث تعمیرات بود. لامپ‌های فدراسیون مشکل داشت، ساختمان مشکلات زیادی داشت که بازسازی کردیم. از آن نظر هم هیچ بدهی نداریم‌. 

بدهی به فیده را تقسیط کردیم و مشکلی نداریم

رییس فدراسیون شطرنج افزود: یکسری بدهی‌هایی که از سابق مانده بود مثل بدهی به فیده که تقسیط کردیم. همه قسط ها را هم به موقع داده‌ایم. مقداری بدهی هم هست که  اضافه می‌شود. یعنی در هر مسابقه بین‌المللی که فیده می‌خواهد به شطرنج‌بازان ریتینگ بدهد باید درصدی پول را به فیده پرداخت کنیم. این مبلغ مرحله به مرحله به بدهی‌های ما اضافه می‌شود. نمی‌شود بگوییم فلان عدد بدهکاریم. ما همچنان بدهی به فیده داریم اما این روتین است و همیشه در مسابقات بین‌المللی به بدهی‌ها اضافه می‌شود. زمانی که ما آمده بودیم حدود ۸۰ یا ۹۰ هزار یورو بدهی داشتیم که این مبلغ را تقسیط و پرداخت کردیم. همین چند روز پیش باید ۷ یا ۸ هزار یورو پرداخت می‌کردیم که وزارت ورزش لطف کرد و با بانک مرکزی هماهنگ کرد تا قسط اسفندماه را هم پرداخت کردیم‌. ما دیگر مشکلی با فیده نداریم. برج سه باز یک قسط دیگر داریم که باید پول را ذخیره کنیم که با مشکل مواجه نشویم. 

تکلیف فدراسیون شطرنج و هتل ورزش مشخص نیست

وی در خصوص بدهی به شرکت برق گفت: ساختار اینجا از همان ابتدا به طوری بود که فدراسیونهای شطرنج، بدمینتون و هتل ورزش از یک کنتور برق استفاده می‌کردند که به نام فدراسیون شطرنج است. سیستم‌های گرمایشی و آب و برق و گاز این سه ساختمان مشترک است‌. همیشه پول برق را پرداخت می‌کردیم و بعد از فدراسیون بدمینتون می‌گرفتیم. پول کنتور برق ورزشی حساب می‌شد و هر سه ماه معمولا ۴ میلیون می‌آمد و پرداخت می‌کردیم. هتل ورزش مصرف برق بالاتری دارد و حتی استخر دارد. تکلیف از گذشته روشن نشد که نوع نگاه به هتل ورزش چطور باشد. انگار هتل را برای خوابگاه فدراسیون ساخته بودند اما بعد شرکت توسعه هتل را گرفت. زمانی هم که ما آمدیم دیدیم مصوبه هیات دولت گرفتند و براساس آن هتل به شرکت توسعه داده شده بود. آن زمان وزیر وقت و وزیر جدید نامه‌نگاری کردند که باید این ساختمان برگردد. ما هم از طریق هیات دولت پیگیری کردیم تا بتوانیم هتل را به وزارت ورزش برگردانیم و وزارت ورزش را در اختیار فدراسیون قرار دهد. 

خوب نیست بگویند برق فدراسیون به خاطر بدهی قطع شد

وی گفت: منتهی از جایی که اختلافات بین ما و هتل به وجود آمد اداره برق متوجه شد و گفت باید کنتور جدا شود. ما که مصرف برقی نداریم بیشتر مصرف برای هتل ورزش است. از آنجایی که مسئولان هتل پیگیری نکردند و به خاطر هزینه یک میلیاردی، جدا سازی کنتور را انجام ندادند باعث شد که شرایط هتل را بررسی کنند که چرا تعرفه ورزشی دارد. بعد از آن فیش‌های پنجاه و هفتاد میلیونی برای فدراسیون آمد. بعد هم که چون باید از سال ۹۸ این اتفاق می‌افتاد فیش یک میلیارد و خورده‌ای برای ما آوردند. ما خودمان بدهی نداریم و این بدهی برای هتل ورزش است. این بازتاب بدی در جامعه خواهد داشت که بنویسند برق فدراسیون قطع شد چون پولش را پرداخت نکرد. ما بدهی خود را پرداخت می‌کنیم ولی وضعیت و بدهی هتل باید روشن شود. باید مشخص شود که به چه شکلی باید برای هتل این هزینه را حساب کنند. اکنون دوستان در وزارت خانه درصدد هستند مشکل حل شود. این برای آبروی فدراسیون و نظام خوب نیست که دیگران از آن سوءاستفاده کنند. ما بدهی به اداره برق نداریم و هتل ورزش باید تکلیفش را مشخص کند. از وزارت ورزش می‌خواهم تکلیف هتل و برقش را مشخص کند. یا به تعرفه سابق ورزشی برگرداند و خدماتی هم برای ما داشته باشند و یا کنتور جدا شود. ما جلسه زیادی با وزیر نیرو هم داشتیم.

بدهی مالیاتی ۱۷ میلیارد شده است

تامینی در خصوص پیگیری موضوع بدهی مالیاتی بخاطر واردات شکر و لب‌تاپ با کد اقتصادی فدراسیون شطرنج در سال ۹۲ گفت: روزی که آمدم گفتند بدهی مالیاتی داریم. به جهت تجربه‌ای که داشتم پیگیری و خیلی هم تلاش کردم. از وزیر وقت و معاون امور مالیاتی وزارت اقتصاد و دارایی وقت گرفتم و حرف زدیم تا ببینیم داستان چه بوده و چرا همچین مالیات سنگینی بریده شده است. از سوی گمرک هم مکاتبه کردیم تا ببینیم چه چیزی معامله و وارد شده که اینقدر باید در بحث مالیات ورود کنیم در حالی که ربطی به ما ندارد. نشستی هم برگزار شد و بازتاب رسانه‌ای داشت. همه فهمیدند که چه می‌خواهیم و دنبال چه هستیم. نمی‌خواهیم کسی را زیر سوال ببریم. امور مالیاتی ورود کرد و رسما اعلام کرد که حساب من، خانواده‌ام، خزانه‌دار و فدراسیون را خواهند بست تا تکلیف مشخص شود. متوسل به دوستان شدیم که ۲۵۱ مکرر را پیشنهاد دادند یعنی بررسی دقیق صورت بگیرد تا ببینند کارشناس مالیاتی بر چه اساس و معیاری این‌ها را نوشته است. بحث در حال بررسی است تا دقیق ببینند واقعا چیزهایی که در حوزه مالیاتی ما را محکوم کرده‌اند ارتباطی به ما داشته یا نه. منتظر نظر آنها هستیم. پیگیری که کردیم در ابتدا گفتند ۱۳ میلیارد، بعد ۱۵ میلیارد و اکنون شده ۱۷ میلیارد تومان. این شرایط سختی است اما باید ببینیم چقدر مربوط به فدراسیون می‌شود و بعد از آن ببینیم چطور تکلیف مالیات را مشخص کنیم.

تا مجمع سالیانه برگزار نشود نمی‌شود حکم دبیری زد

وی در خصوص تغییر سرپرست دبیری فدراسیون و اینکه چرا حکم دبیر بعد از دو سال هنوز موقت است گفت: افراد زیادی نظر دادند که هاشمی سرپرست دبیری قبلی ما در این پست انتخاب شود. از زمانی که من به عنوان رییس انتخاب شده‌ام هیچ فرد غیر شطرنجی در فدراسیون انتخاب نکردم. هاشمی هم از مربیان و داوران خوب بین‌المللی است که در حوزه داوری جزو نفرات اول کشور محسوب می‌شود. همزمان هم رییس هیات همدان است. بارها گفتم مجمع تشکیل می‌شود و تکلیف این موارد روشن می‌شود. ما در یک مقطع می‌توانیم از وجود افراد به عنوان سرپرست استفاده کنیم. مجمع ما قرار بود دی ۱۴۰۱ برگزار شود اما نشد. قرار شد مجمع فوق‌العاده تشکیل دهیم که در آن هم نشد. در نهایت با هماهنگی هاشمی هیات همدان را انتخاب کرد تا در مجمع تکلیف دبیر مشخص شود. اگر در مجمع ما او را به عنوان دبیر پیشنهاد کنیم باید از هیات همدان استعفا دهد. 

وی در پاسخ به این سوال که سرپرست دبیری جدید هم که رییس هیات تهران است، گفت: می‌خواستیم فردی را انتخاب کنیم که فرد اجرایی و شطرنجی و در تهران باشد. آقای هاشمی هم چون تهران نبود گاها در رفت و آمد با مشکل مواجه بود. جزو اختیارات من هست که تا ۶ ماه دبیر را به شکل سرپرست انتخاب کنم. اگر خدا بخواهد تلاش می‌کنیم اوایل سال بعد مجمع را برگزار کنیم تا این موضوع سرپرستی حل شود.

برای مجمع عمومی، وزارت ورزش باید زمان بدهد

وی در خصوص تعویق مجمع سالیانه گفت: مقطعی برف سنگینی آمد و شرایط مهیا نشد، خود وزارت ورزش باید به ما زمان بدهد. مجمع فوق‌العاده که ما گذاشته بودیم و به شکل آنلاین بود توانستیم اساسنامه را به تصویب برسانیم. ما به وزارت ورزش نامه زده‌ایم که برای اوایل سال آینده زمانی را انتخاب کنند تا بتوانیم مجمع عادی و حضوری را داشته باشیم.

اعزام نشدن تیم ملی به مسابقات هند ربطی به روابط بین‌الملل نداشت

رییس فدراسیون شطرنج در مورد عدم اعزام تیم ملی به مسابقات آسیایی هند و اینکه روابط بین‌الملل نتوانسته به موقع اقدام کند گفت: اصلا. هند هیچ ربطی به روابط بین‌الملل نداشت. روابط بین‌المللی ما از مدیران بسیار خوب ما است و ما از او راضی هستیم. در آن مقطع خیلی تلاش کردیم حتی دوستانی که از سابق داشتم و در بحث هندوستان هم نفوذ زیادی داشتند کمک گرفتم. آن مقطع فقط ما نبودیم خیلی از فدراسیون‌های دیگر هم خواستند اعزام به هند داشته باشند  اما هند متاسفانه ویزا نداد و همکاری نکرد. آن اعزام را نتوانستیم داشته باشیم‌ خیلی هم برای آن زحمت کشیدیم. هر اعزامی که باید قانونا می‌داشتیم تلاش کردیم و کار آن هم انجام شده است مگر مثل هند که در آن مقطع همکاری نکرد. 

بازرس فدراسیون به این نتیجه رسید که هزینه هنگفتی از خانواده‌ها گرفته نشده/ منتظر نظر سیستم‌های نظارتی هستیم

وی در خصوص گرفتن هزینه‌های هنگفت برای سفر شطرنج‌بازان رده‌های سنی و اینکه در نهایت این موضوع و شکایات به کجا رسید گفت: حداقل ۱۰ نشست با سیستم‌های نظارتی داشتیم. همان موقع به بازرس فدراسیون گفتم که اطلاعات ریز را از خانواده‌ها بگیرد و ببیند چه شده است. بازرس فدراسیون به این نتیجه رسید که همچین چیزی نبوده است. گاهی توافق‌هایی که می‌کنند شاید ما در جریان نباشیم و خود خانواده‌ها علاقه‌مند هستند که پرداختی داشته باشند. بخشی از پرداخت‌ها با ما است ولی برخی دیگر با خانواده‌ها است. گاها مشترکا انجام می‌دهیم. سیستم‌های نظارتی باید به نتیجه برسند و اگر تخلفی صورت گرفته با متخلف برخورد شود اما خود بازرس ما نظرش این است که تخلفی صورت نگرفته و باید عزیزان با دقت بیشتری به قضیه نگاه کنند تا از این قضیه عبور کنیم.

وقتی نایب رییس با خزانه‌دار و روابط بین‌الملل به مشکل خورد این بحث‌ها مطرح شد

وی در پاسخ به این سوال که برآورد این هزینه‌ها با چه فردی در فدراسیون است گفت: بستگی به سفرها دارد در برخی از سفرها صفر تا ۱۰۰ آن را ما می‌دهیم. برخی از مسابقات آزاد است و ما فقط بازیکنان را معرفی می‌کنیم که خود خانواده‌ها باید هزینه‌ها را تقبل کنند. در برخی موارد ما حمایت می‌کنیم و بلیت‌ها را تهیه می‌کنیم. خزانه‌دار و دبیر و نایب رییس مسئولیت‌هایی دارند. نایب رییس ما هم سابق همیشه مسئولیت‌هایی داشت اما در مقطعی که با خزانه‌دار و روابط بین‌الملل اختلافاتی برخورد این بحث‌ها را مطرح کرد و حالا این موضوع در دست بررسی است. به محض مشخص شدن اطلاع رسانی می‌کنیم.

وزارت و کمیته هزینه مربی خارجی را تقبل کرده‌اند

تامینی در خصوص انتخاب سرمربی خارجی برای تیم ملی شطرنج و تعطیلی اردوهای تیم ملی نیز گفت: در نشستی که در بهمن با وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک داشتیم موافقت شد مربی خارجی بگیریم. این هماهنگی هم صورت گرفته است. زمانی یک مربی ارمنی گرفته بودیم که خیلی هم شطرنج‌بازان راضی بودند. یک مقطعی هم با رییس فدراسیون جهانی صحبت کردیم و قرار شد به سبب طلبی که ما به خاطر رفتن فیروزجا از ایران داریم اردویی در روسیه برای ملی‌پوشان ما بگذارند. اما به خاطر درگیری‌ها و اتفاقات روسیه این اردو به تعویق افتاد. شطرنج‌بازان ما هم علاقه‌مند بودند که در روسیه اردو داشته باشند و از مربیان روسی استفاده کنند. آوردن مربی خارجی شرایط خاصی دارد، با خیلی از مربیان خوب وارد مذاکره شدیم ولی علاقه‌مندی به اینکه به ایران بیایند کم است. باید مربیان یکی از کشورها مثل ارمنستان که ارتباط نزدیک‌تری داریم را راضی کنیم. البته به شرطی که خود بازیکنان هم راضی باشند. اکنون هم داریم از خود آنها نظرسنجی می‌کنیم تا ببینیم کدام مربی بهتر می‌تواند با آنها کار کند. البته زمانی که خود وررشکاران هم باشند می‌توان اردو گذاشت. چون اکثر بازیکنان ما در لیگ کشورهای دیگر بازی می‌کنند و باید طوری باشد که همه آنها باشند. مصوبه جذب مربی را داریم و هزینه‌ها را هم وزارت و کمیته پرداخت می‌کنند. البته با یک بخش خصوصی هم توانستیم وارد مذاکره شویم تا آنها در کرمان اردو برگزار کنند و هزینه مربی و اردو را پرداخت کنند. اکنون از دو جهت خوشبختانه کار را پیش می‌بریم و قول می‌دهیم حتما مربی خارجی برای تیم ملی استخدام کنیم. 

می‌خواهیم شطرنج‌بازان را بیمه کنیم

وی در خصوص پرداخت حقوق و دستمزد به ملی‌پوشان شطرنج گفت: تلاش خود را انجام دادیم و کل کشور را بررسی کردیم تا بازیکنان را زیر پوشش خود قرار دهیم‌. استعدادیابی شده و از هر استان ۲، ۳ یا ۵ استعداد را کشف کردیم که تا سقف ۲۰ نفر زیر پوشش ما باشند. قبلا هم برخی از آنها را تحت پوشش قرار داده بودیم. اکنون هم بحث این را داریم که باید بیمه شوند و خودمان مربی آنها را تامین کنیم. یکی از شطرنج‌بازان خوب ما از ایران رفت و دیگر حالا مثل مبینا علی نسب نداریم. باید به این افراد کمک کنیم تا خصوصا در بخش زنان انگیزه بیشتر شود. همین کار را هم انجام می‌دهیم. 

ما هم از شرایط شطرنج‌بازان راضی نیستیم/ دلخوریم که کم‌کاری می‌کنیم

او در پاسخ به این سوال که پس تاکنون حقوقی پرداخت نکرده‌اند، گفت: نه. تا الان هم کارها و مسائلی که بوده را برایشان انجام دادیم. با یکی دو بخش خصوصی صحبت کرده و موافقت را گرفته بودیم. چند نفر را هم بیمه کرده بودند اما چون اکثرا آنها نیستند و در لیگ و مسابقات خارجی هستند کار سخت می‌شود. مثلا در لیگ اسپانیا بازی می‌کنند. درست است رشد می‌کنند و ما هم علاقه مند هستیم و هر کدام در حوزه بلیت، پرواز و مسائل برون مرزی مشکلی داشته باشند پیگیری و کمک می‌کنیم. باید بیشتر حمایت کنیم و تحت پوشش خود قرار دهیم. ما هم راضی نیستیم و به هر حال دلخوریم که کم کاری می‌کنیم. باید بیشتر دست بازیکنان را بگیریم. کم کاری نه از باب اینکه دستمان برسد و نکنیم از این باب که باید عزیزان کمک کنند و بودجه ما را بدهند.

گله دارم که بودجه مجلس را به شطرنج ندادند

وی گفت: من گله دارم. سال قبل بودجه‌ای که از مجلس به اکثر فدراسیون ها اختصاص داده شد با توجه به اینکه با آنها وارد مذاکره شدیم آن بودجه در اختیار فدراسیون شطرنج قرار نگرفت. معلوم است که شناخت ندارند صحبت کردیم که تنها ورزش فکری دنیا هستیم. شرایط ما بهتر از این می‌تواند باشد و امسال قول دادند از بودجه مجلس به مااختصاص  بدهند. آن بودجه را بدهند همه بازیکنان را بیمه می‌کنم و همه را تحت پوشش مستقیم قرار می‌دهیم و حمایت بیشتری کنیم.

ناخواسته افراد در پست‌های مختلف گیلانی هستند! 

تامینی در مورد انتخاب همشهریانش در برخی پست‌های فدراسیون گفت: همین اخیرا که روسای هیات‌ها آمده بودند به آنها گفتم گیلان مهد شطرنج ایران است به هر حال هر استانی به یک ورزش معروف است مثلا مازندران به کشتی. آقای پوررمضانعلی زمانی که من آمدم مربی زنان کشور هم بود که گفتم چرا یک مرد مربی زنان باشد. این پست را گرفتیم و به خانم پریدر دادیم. آقای نجیب را پیشنهاد دادند به عنوان کمیته داوران اما چون گیلانی بود دست نگه داشتم. نفر بعدی هم که برای این پست انتخاب کردند باز گیلانی بود. ما نمی‌خواستیم این اتفاق بیفتد اما ناخواسته رخ داد. مثلا خانم عزیزی روابط بین‌الملل گیلانی است اما روسای هیات‌ها خودشان او را پیشنهاد دادند. من ۶ ماه هم دست نگه داشتم تا شاید فرد دیگری را بتوانیم انتخاب کنیم. اما گفتند بهتر از عزیزی نداریم و او می‌تواند کمک کند.

وقتی شرایط گل و بلبل بود همه از هم راضی بودند!

وی گفت: این برای زمانی است که شرایط گل و بلبل بود و همه با هم دوست بودند. هیچ اتفاقی هم نمی افتاد از هم راضی بودند و از هم تعریف می‌کردند. بعد که میان خودشان اختلاف افتاد شرایط عوض شد. در همین جلسه اخیر با روسای هیات‌ها به آنها گفتم مگر من این نفرات را انتخاب کردم خودتان پیشنهاد و اصرار نکردید که این اتفاق بیفتد. خانم پریدر که اکنون نسبت به خزانه‌دار مسائلی را مطرح می‌کند من که از خزانه‌دار شناخت نداشتم. خود او به من معرفی کرد. آن زمان بینشان گل و بلبل بود هیچ بحثی مطرح نمی‌شد بعد که به اختلاف خوردند سعی کردند رسانه‌ای کنند و شبهاتی ایجاد کنند. برخی از خانواده ها تماس می‌گیرند و نگران هستند. من سعی کردم هر کاری که قرار است در فدراسیون انجام شود با نظرسنجی انجام شود. حتی در بحث استعفا هم نظر سنجی کردم. هیچ تصمیمی را در فدراسیون خودسرانه انجام ندادم‌ یا موضوعی را تحمیل نکرده‌ام.

مرا زیر سوال می‌برند بداخلاقی نیست؟ 

وی افزود: در مورد آقای چگینی که به عنوان هیات علمی هیات رییسه انتخاب شده است. همین همکاران خودم اسم نمی‌برم او را پیشنها دادند. بالای ۱۰ نفر از میان هیات علمی خواستیم بیایند که در نهایت او انتخاب شد. او نایب رییس بودجه ورزش در مجلس است و سالها با شطرنج همکاری داشته است. ما یک سال نتوانستیم برای این پست کسی را انتخاب کنیم در نهایت او را انتخاب کردیم که گیلانی شد. چون اختلافات پیش آمد فکر می‌کنند با این بحث‌ها می‌توانند مرا زیر سوال ببرند و باید پاسخ بدهم. این بداخلاقی نیست؟ من که نمی‌خواستم. با ۱۰ نفر برای این پست حرف زدیم.

سعی می‌کنم از ریاست فدراسیون بروم اما همه از بداخلاقی‌ها خسته شده‌اند

تامینی گفت: من که باز هم سعی می‌کنم از فدراسیون بروم اما به نظر من خیلی از افراد از این بداخلاقی‌ها خسته شده‌اند و باید به سمت حمایت و همدلی برویم. همه باید بیایند کمک کنند. چرا برخی اکنون نیستند و جایگاهی ندارند، شرایط را باید برگردانیم. هر کسی که می‌خواهد قدمی برای شطرنج و فدراسیون بردارد دستش را ببوسیم تا به فدراسیون بیاید. این اختلافات از سابق بوده و کمر فدراسیون را شکسته است. من جلوی اینها ایستادم. نمی‌گویم موفق بودم اما تا حدودی توانستم کار را روی ریل بیندازم. آوردن دانشفر هم می‌تواند فرصتی باشد چون او  سالها تجربه دارد و کار کرده و در سیستم بوده است. باید بتوانیم مقداری نگاه حمایتی به خانواده‌هایی که شرایط سختی دارند داشته باشیم تا به سمت فضاهای این چنینی نروند که چرا این اتفاق افتاد. فقط به شطرنج فکر کنند و به اصل بحث متمرکز شوند ما هم پیش وجدان خود راضی خواهیم بود و خدا هم کمک می‌کند تا بهتر بتوانیم کار کنیم.

فکرش را نمی‌کردیم سارا برود/ او برای برگشت به دنبال تضامین بود

وی در خصوص رفتن سارا خادم الشریعه گفت: اصلا فرد دیگری سودای رفتن ندارد. در آن مقطع که این بازیکنان به مسابقات می‌رفتند بیشترین نگرانی ما اسرائیل بود. بازیکنان ما چند مرحله به اسرائیل خوردند و در ۵ یا ۶ مرحله بازی نکردند که جای تقدیر و تشکر دارد. کسی فکرش را هم نمی‌کرد که سارا برود. در آن شرایط دوستانی چون پهلوان‌زاده و هاشمی در مسابقات سرداور بودند. این کشف حجاب که صورت گرفت باید طوری مدیریت می‌شد. خود سارا بحث بازگشت را داشت و دنبال تضامین بود که فردی چون وزیر ضمانت کند و در برگشت اذیت نشود. وزیر و سیستم‌های نظارتی دو سه بار با من صحبت کردند و گفتند منعی برای آمدنش نگذاشتیم اما در این شرایط قطعا باید پاسخگو باشد و بتواند با توجه به قوانین کشورش جوابی بدهد. 

باید کمک کنیم و او را برگردانیم

تامینی همچنین گفت: در همین اواخر بیش از ۵ بار با سفیر اسپانیا صحبت کردم. در مقاطعی که نماینده مجلس بودم سفیر فعلی اسپانیا، پارلمانی امور خارجه بود. دوست خوب من است. مشورت کردیم که با او و خانواده‌ها صحبت کنند ببینیم چه راهکاری می‌توانیم پیدا کنیم. سارا از خوش اخلاق‌ترین بازیکنان شطرنج بود. فکرش را هم نمی‌کردیم برود چون چند هفته قبل در کشورهای دیگر مسابقه داده و این اتفاق نیفتاده بود. چند ماهی بود که مادر شده بود. پدر و مادر سارا ایران هستند و علاقه خاصی به آنها داشت. شوهرش شرایط نسبی خبرنگار سیاسی می‌تواند داشته باشد اما از خودش هیچ بدی ندیدیم. هیچ خواسته‌ای نداشت که ما برای او انجام دهیم. حتی در سوچی روسیه در بازی‌های جهانی که خودم هم بودم مشکلی نبود. البته شاید نوع نگاهش به برخی مسائل سبب این اتفاق شد. باید همکاری و همفکری کنیم که نفر اول ایران و هشتم جهان را کمک کنیم و برگردانیم. هیچ صحبت سیاسی بر ضد نظام هم نداشته است.

به فیروزجا پیشنهاد چند میلیاردی دادیم تا برگردد

رئیس فدراسیون شطرنج همچنین گفت: فیروزجا هم در مسابقات سوچی روسیه هنوز پرچمش را عوض نکرده و زیر پرچم فرانسه بازی نکرده بود. با وزیر وقت همان موقع صحبت کردم و خواهش کردم با پدر و مادرش و خودش وارد مذاکره شوم. اختیار تام به من داده بودند که تا چند میلیارد پیشنهاد بدهیم تا کمک شود و برگردد. همین پیشنهاد چند میلیاردی و همینکه بتوانیم بازیکنان را کمک کنیم دیگر این اتفاق‌ها نمی‌افتد. بازیکنان به حداقل‌های ما راضی هستند. واقعا اتفاقاتی گاها رخ می‌دهد. پرهام زمانی که سوپر استاد بزرگ شد دستش را گرفتم و به گلستان رفتیم. نمایندگان شهر، استاندار و خیلی‌ها آمدند قول پاداش دادند اما عمل نکردند. متاسفانه حمایت نشد. باید از این‌ها حمایت کنیم تا انگیزه خوبی داشته باشند. مگر چند سوپر استاد بزرگ در شطرنج دنیا داریم ولی کسی هم کمک نمی‌کند. حداقل یک لب تاپ خوب می‌خواست که بتواند با کشورها ارتباط بیشتری بگیرد. وقتی این اتفاقات نمی افتد چه انتظاراتی داریم. 

باید دست ورزشکاران را بگیریم اما بودجه محدود است

وی در پاسخ به این سوال که فدراسیون کمکی نمی‌کند حقوق نمی‌دهد و حمایتی ندارد، گفت: ورزشکاران ناراضی‌ و دلخور هستند و باید از آنها حمایت کنیم. دستشان را بیشتر بگیریم. ما بودجه محدودی داریم و با این همه مسائل و مشکلات رو برو هستیم. همه باید دست به دست هم بدهیم تا مشکلات حل شود. از همینجا اعلام می‌کنم که این شطرنج‌بازان نیاز به حمایت بیشتر دارند. مگر چندتا مثل مبینا علی نسب داریم. خواهش کردیم بیاید و مربی برایش بگیریم و قرارداد ببندیم. او را بیمه کنیم کمک کنیم تا انگیزه بیشتری داشته باشد. خانواده‌ها دیگر بریده‌اند و کشش ندارند. خواهش می‌کنم از همه مسئولان که نگاه ویژه‌تری داشته باشند. حیف است بازیکنان درجا بزنند.

هیچ حقوقی از فدراسیون نمی‌گیرم

وی در خصوص حقوق بالای رییس، نایب رییس و خزانه‌دار فدراسیون شطرنج که شائبه برانگیز شده بود گفت: حقوق اکنون دارد بررسی می‌شود. من که حقوقی از فدراسیون نمی‌گیرم چون عضو هیات علمی دانشگاه تهران هستم و قانونا هم حقوقی به من تعلق نمی‌گیرد. من از دانشگاه به اینجا مامور شدم و بخشی از حقوق من هم کم می‌شود اما قانون اجازه حقوق به من نداده است. دو سه ماه اول در زمان وزیر قبل حقوقی به من اختصاص داده شد که متاسفانه با چالش روبه رو شدیم و به سیستم‌های نظارتی رفتیم. اکنون دو سال است که در فدراسیون هستم ولی حقوقی نمی‌گیرم. نایب رییس هم دریافتی دارد. دبیر کل که باید تمام وقت باشد و فعلا پولی نمی‌گیرد. خزانه‌دار قرارداد مصوب وزارت ورزش را دارد. عزیزان اگر بگویند تخلفی دارد باید بررسی شود. من خودم واقعا دریافتی ندارم و قانون اجازه نمی‌دهد.

اسپانسرها سخت کمک می‌کنند

وی در خصوص وعده‌ای انتخاباتی اش که قرار بود پول به فدراسیون تزریق کند اما ظاهرا اتفاق نیفتاده است، گفت: از روز اول که آمدیم سازمان برنامه و بودجه ۵ میلیارد به شطرنج اختصاص داد همه کار را هم انجام دادیم اما چون پایان کار دولت بود از طریق هدفمندی یارانه‌ها قرار بود بگیریم. معاون مالی وقت وزارت که دید راحت ۵ میلیارد گرفته‌ایم نامه ۲۰ میلیارد را زد تا از محل هدفمندی اختصاص داده شود و به وزارت ورزش دادند. وزارت ورزش هم گفت ۵ میلیارد اختصاص داده شده را به ما می‌دهد اما بعد گفتند شاید مشکل ساز شود و آن را برگرداندند. ما مدتی درگیر آن پول بودیم اما متاسفانه نشد. ما صفحه شطرنج که به استان‌ها می‌دهیم در قالب اسپانسر است. ما ارتباط گرفتیم. برای مربی خارجی که بخش خصوصی گفته کمک می‌کند همه با ارتباط خودم و بزرگواری عزیزان بوده است. ما برخی اسپانسرها را آوردیم ولی سخت کمک می‌کنند. آنها حتی اسم برخی از شطرنج‌بازان را نشنیده‌اند. آنقدر کار فرهنگی نکردیم که شناخته نمی‌شوند. لیگ را هم برگزار کردیم که بهتر دیده شوند اما متاسفانه دیده نشد.

بودجه را دو برابر کردیم

رییس فدراسیون شطرنج گفت: مشکلات زیادی از سابق بود که به آن ورود نمی‌کنم. بودجه ما اندک بود و با تلاش‌ها و ارتباطاتم سعی کردم بودجه را دو برابر کنم. بودجه مجلس را خودم رفتم و اگر امسال به ما اختصاص پیدا کند همه بازیکنان را می‌توانیم تحت پوشش بگیریم. اما اینکه گفته باشم بودجه می‌آورم با توجه به تجاربم بودجه را می‌شناسم و اینکه بخواهیم بودجه را افزایش دهیم منوط به همکاری وزارت ورزش هم هست. امیدوارم وزارت همکاری بیشتری داشته باشد تا بودجه را بیشتر کنیم.

کدخبر: 880298 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟