جواد خیابانی: مردم خوی نیازمند سقف مطمئن تری هستند/ محمدرضا گلزار خیلی مرد است

براساس گزارش های محلی و افرادی که از نزدیک مناطق زلزله زده را دیده اند، اوضاع برای مردم خوب نیست و آنها نیازمند سقفی مطمئن تر از چادرهایی هستند که در برابر باد و سرما هیچ مقاومتی ندارند.

در این مدت چهره های شناخته شده و خیرین زیادی بوده اند که به سهم خود به کمک مردم زلزله زده خوی شتافته اند و کمک های قابل توجهی از جمله تهیه کانکس هم شده است. یکی از این افراد جواد خیابانی گزارشگر و مجری با سابقه و شناخته شده ورزشی است.

جواد خیابانی در گفت و گو با خبرنگار ورزشی رکنا، درخصوص شرایط مردم خوی اینچنین توضیح داد: واقعیت این است که وضعیت چندان مناسب نیست و مردم نیازمند کانکس های بیشتر و سقف مطمئن تری هستند. بدون تعارف چادر جای زندگی نیست. آن هم چادرهایی که بدون حفاظ هستند و مقاومتی در برابر باد و سرما ندارند. در هوای منفی 3، 4 درجه حتی گرما را هم نگه نمی دارند. گرچه تاکنون کمک هایی از سوی فرمانداری، هلال احمر و نهادها و ارگان های دیگر و البته خیرین شده اما کم است و نیاز به کمک های بیشتری است.

وی افزود: در زلزله خوی، دو هزار خانه تخریب شده و حدود 8 هزار خانه هم آسیب دیده است. تاکنون حدود 250، 300 کانکس اهدایی در اختیار مردم قرار گرفته و حداقل به 1500 کانکس دیگر نیاز است. باید همه کمک کنند تا هر چه سریع تر مردم به زندگی عادی برگردند. علاوه بر اسکان موقت باید هرچه زودتر کار آواربرداری شروع شود و در ادامه با کمک ها و وام هایی که قرار است به مردم داده شود، آنها بتوانند کار تعمیر یا ساخت خانه شان را پیش ببرند.

این گزارشگر که معمولا در چنین حوادثی سعی در کمک به مردم آسیب دیده دارد، اظهارداشت: واقعا بحران انقدر بزرگ نبود که نشود به موقع و کامل اوضاع را جمع کرد. یک منطقه کوچکی کانون زلزله بود. این در حالی است که هنوز بیشتر مردم کانکس هم ندارند. چادرها کفاف اسکان موقت را نمی دهد و حتی همان چادرها هم مناسب نیستند. مثلا تعدادی در پارک چادر زده اند و وقتی باران می آید، آب زیر چادرها جمع می شود. در همین 4 شبی که من آنجا بودم، 5 بار پس لرزه آمد. طبیعی است آنهایی که خانه شان تخریب نشده و تنها آسیب دیده هم واهمه دارند که شب ها در خانه خودشان استراحت کنند.

جواد خیابانی گفت: همانطور که گفتم ابعاد بحران خیلی بزرگ نبود و می شد به موقع اوضاع را مدیریت کرد. مشکل با چند عدد کانکس حل نمی شود و به نظرم نیاز است شرکت های بزرگ و متمول پای کار بیایند. قیمت هر کانکس از 25 میلیون تا 45 میلیون تومان است و مثلا یک دهم جریمه به مارک ویلموتس، زندگی بخش زیادی از مردم این منطقه را نجات می دهد.

او در پایان تاکید کرد: باید از محمدرضا گلزار تشکر ویژه ای داشته باشم. گلزار خیلی مرد است و با اینکه گفته بود اسمی از او نباشد اما باید بگویم که خیلی در تهیه کانکس ها کمک کرد. به نظرم بهتر است مدیریت مناسبی صورت گیرد و بعد از اینکه نیاز مردم مرتفع شد و به خانه های خودشان بازگشتند، کانکس ها جمع آوری و مثلا در انباری بزرگ نگهداری شود تا خدای نکرده اگر دوباره در منطقه ای زلزله آمد، دیگر نگران تهیه همین تعداد کانکس برای مردم نباشیم. به خصوص که ایران کشوری زلزله خیز است.

 

کدخبر: 872437 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی ملکی
آیا این خبر مفید بود؟