با انواع شنا چه حد آشنایی دارید؟/ شناخت 4 مدل معروف شنا

به گزارش رکنا، چنانچه شما هم از آن دسته افرادی هستید که به علت ترس از آب در کودکی یا اتفاقی در گذشته همچنان نسبت به ورزش فوق‌العاده شنا گارد دارید، آشنایی با انواع شنا می‌تواند به ترس شما از ثبت‌نام در یک آموزشگاه شنا معتبر و اهمیت به سلامتی خاتمه دهد. در کل می‌توان گفت 4 نوع شنا اصلی وجود دارد که عبارتند از شنای کرال سینه، کرال پشت، قورباغه و پروانه. همچنین با یادگیری حرکت دوچرخه و تمرین آن می‌توانید به راحتی روی آب بمانید و دیگر ترسی از غرق‌شدن نداشته باشید. با ما در این مقاله همراه باشید تا به طور جزئی به بررسی هر یک از این روش‌ها برای حرکت روی آب بپردازیم.

انواع شنا استاندارد

شنای اول: کرال سینه (Front Crawl)

احتمالا زمانی که استخر می‌روید، هنگامی که در قسمت کم عمق در حال راه رفتن هستید، شناگرانی را مشاهده کرده‌اید که به سرعت مسیر عرض استخر را شنا می‌کنند و اغلب به یک سمت بدن خود متمایل هستند. اولین شنایی که به فکر هر کسی می‌رسد، شنای کرال سینه است که به خصوص برای تناسب اندام پیشنهاد می‌شود.
 
index1

این روش از شنا را می‌توان سریع‌ترین نوع شنا دانست و به همین دلیل در مسابقات آزاد شنا، تمامی شرکت‌کنندگان از کرال سینه برای حرکت و نفر اول شدن استفاده می‌کنند.

نحوه یادگیری شنای کرال سینه

در ابتدا باید گفت که تاکنون کسی با خواندن کتاب و مقاله نتوانسته شنا یاد بگیرد. بهترین راه برای آموزش شنا، مراجعه به یکی از آموزشگاه های معتبر و کار با مربی، تمرین و تکرار است. به عنوان مثال مجموعه آکادمی شناتو به عنوان اولین وبسایت معرفی نزدیکترین و بهترین استخر و مربی، یکی از بهترین سایت ها برای ثبت نام کلاس های اموزش شناست.

لوازم شنا خود نظیر مایو و عینک شنا را آماده کنید و ادامه آموزش را با ما همراه شوید:

آموزش شنای کرال سینه:

•در ابتدا می‌بایست بدن خود را به جلو روی آب شناور کنید و با پنجه‌های پا به آب ضربات مکرر بزنید تا به این کار عادت کنید. (نوک پا به سمت جلو و کشیده) همزمان هم با دست لبه استخر را بگیرید تا روی آب بمانید.

•بعد از تمرین یک یا 2 جلسه‌ای مورد بالا، با تخته کمکی و پا زدن روی آب به سمت جلو حرکت کنید و سر را کاملا در آب فرو ببرید و بعد از چند ثانیه برای تنفس بالا بیاورید. (هر از چند گاهی برای چاق کردن نفس، 3 یا چهار بار نفس عمیق با دهان باز بکشید و سپس با بینی و با فشار داخل آب بیرون دهید.)

•بعد از تمرین با تخته با کمک شخص مربی می‌بایست با پا زدن و کمی آوردن دست به سمت پهلو خود و سپس به صورت 45 درجه وارد آب کردن به سمت جلو حرکت کنید. همین عمل را برای دست چپ هم باید تکرار کرده و با تمرین روی آب بصورت شناور حرکت کنید.

نکاتی برای شروع بهتر شنای کرال سینه:

•پا زدن مستقیم و کشیده کلید اصلی حرکت شما در کرال سینه است.

•بعد از کشیدن دست راست بلافاصله دست چپ باید وارد آب شود تا حرکت به سمت جلو حفظ گردد.

•برای نفس کشیدن بعد از هر حرکت (به عنوان مثال دست راست) به سمت چپ باید متمایل شوید تا دهان شما از آب بیرون بیاید و نفس بگیرید.

•جهت دست‌ها نیز باید کشیده و به سمت جلو باشد.

•به یاد داشته باشید شنای کرال سینه به عنوان مادر روش‌ها عمل می‌کند و با یادگیری صحیح آن شنای دیگر برای شما سخت نیست.

·شنای دوم: کرال پشت (Backstroke)

اگر نگوییم آسان‌ترین و آهسته‌ترین، باید بگوییم که یکی از آهسته‌ترین و آسان‌ترین راه‌ها برای شنا، شنای کرال پشت است. اولا در این روش نیاز نیست سر زیر آب برود و تنفس راحت‌تر است و ثانیا شما در شنای اول، پا زدن را صحیح یاد گرفته‌اید؛ بنابراین مشکل چندانی برای حرکت نخواهید داشت.

index2

نحوه یادگیری شنای کرال پشت

همزمان که پاهای شما به صورت شلاقی می‌بایست به آب ضربات را وارد کند، بدن شما خوابیده روی آب است و با حرکت دست راست به صورت دایره‌ای در جهت عقربه‌های ساعت و سپس دست چپ به سمت جلو حرکت خواهید کرد. این نوع شنا برای ریکاوری و بهبود عضلات بسیار مفید است.

•شنای سوم: شنای قورباغه (Breaststroke)

اگر به دنبال شنایی راحت، با تنفس زیاد ولی آهسته می‌گردید، بهترین نوع شنا، شنای قورباغه است. در این روش از شنا سر رو به بالاست و دقیقا مانند قورباغه باید به سمت جلو حرکت کنید. به دلیل زمان کوتاهی که در این روش زیر آب هستید و مدت زمان تقریبا زیادی که سر بیرون آب است، شنای قورباغه شنای محبوبی برای طی کردن مسیر های طولانی است.

index3

 

نحوه یادگیری شنای قورباغه

بدن خود را دراز کنید و در جلوی خود شناور شوید و صورت خود را در آب قرار دهید. بازوها باید در جلو و دستان شما در کنار هم باشند. پاها را نیز دراز کنید و به صورت کشیدن در کنار هم قرار دهید. در حالی که سر زیر آب است، پا ها را بصورت نیم دایره به سمت شکم بیاورید و به صورت کشیدن به عقب هل دهید. به محض حرکت به سمت جلو، دستان کشیده خود را از جلو به زیر شکم آورده و مانند توپ، مجددا به سمت جلو پرتاب کنید. در حالی که بازوهای خود را به هم نزدیک می‌کنید، سر خود را برای نفس کشیدن بالا بیاورید.

•شنای چهارم: شنای پروانه (Butterfly)

سخت‌ترین و قدرتی‌ترین نوع شنا، شنای پروانه است که در آموزش شنا معمولا در قسمت آخر و جلسات انتهایی تدریس می‌شود. همچنین در کنار کرال سینه، از دسته شنای سرعتی است که در برخی موارد حتی از کرال سینه نیز سریع‌تر می‌توان شنا کرد اما برای شروع شنای پروانه باید تمرین زیادی انجام داد.

 

index4

 

نحوه یادگیری شنای پروانه

برای شنا کردن به صورت پروانه، در ابتدا بایست با حرکات بالا و پایین کمر به همراه جفت پاها در کنار هم، شلاق‌های مکرری روی آب بزنید و در حالی که تخته شنا در دست دارید، به سمت جلو حرکت کنید. در مرحله بعد باید جفت دست را همزمان به سمت عقب و سپس بالا ببرید و همزمان با تنفس داخل آب کنید. (مانند بال‌های پروانه)

نکات تکمیلی در مورد شنای پروانه:

• بدن خود را دراز کرده و در جلوی خود شناور شوید و صورت خود را در آب قرار دهید. 

• بدن شما به صورت موجی از سر تا پا حرکت می‌کند و از ناحیه زانو، خم و صاف می‌شود.

• بازوهای خود را از زیر بدن تا باسن خود بکشی و سپس روی سطح آب بازگردانید.

• 2 بار در هر چرخه بازو و کمر را به آب بزنید، یکی نزدیک شروع، یکی نزدیک پایان. 
 
همانطور که در این مقاله گفتیم، با خواندن و مطالعه نمی‌توان شنا را یاد گرفت و باید به آب بزنید و چه بهتر که زیر نظر مربیان شاخص این کار را انجام دهید. در اولین فرصت به سراغ یادگیری شنای کرال سینه،کرال پشت و قورباغه بروید و اگر چالش دوست دارید، شنای پروانه منتظر شماست!

انتهای پیام/

کدخبر: 849394 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟