فرزام: بچه‌ها در قهرمانی جهان عالی کار کردند/ رکوردهای ملایی نسبت به توکیو پیشرفت داشت

افشین فرزام در گفت‌وگو با رکنا، در خصوص مسابقات روئینگ قهرمانی جهان در جمهوری چک، اظهار داشت: به دلیل اینکه در واقع اولین رقابت بدون محدودیت کرونایی بود و تمام کشورها با قدرت به جمهوری چک آمده بودند، سطح خیلی بالایی داشت. اکثر رقبای ما در 3 کاپ جهانی امسال شرکت کرده بودند و اکثر قایقرانان آن‌ها در رشته‌های مختلف نیز مدال‌آور بودند و حداقل چند نفر از آن‌ها در گروه بچه‌های ما حضور داشتند. نکته حائز اهمیت مسابقات این بود بچه‌های ما جانانه رقابت می‌کردند و اینطور نبود از پیش بازنده باشند و بر عکس شانه به شانه بهترین‌های جهان پارو می‌زدند. اکثر مسابقاتی که باختیم روی صدم ثانیه بود و همین امر باعث شد تا نتوانیم به فینال برسیم.

وی در مورد علت اینکه ملایی و جاور در 2 نفره شرکت نکردند، گفت:با توجه به اینکه سطح مسابقات جهانی مانند المپیک سنگین و هر ورزشکار مجبور است در چهار یا پنج مسابقه سنگین در یک روز حضور پیدا کند اگر می‌خواستم ملایی در بخش 2 نفره شرکت کند پیش‌بینی می‌کردیم نتیجه مطلوبی به دست نیاید. پس بهتر این بود ملایی انرژی خود را در مسابقات دیگر هم ذخیره می‌کرد. احتمال اینکه در یک روز، 2 مسابقه هم بدهد زیاد بود که واقع سخت بود. در قهرمانی آسیا می‌توان این کار را کرد چون تعداد مسابقات و فشار کمتر است. 

سرمربی روئینگ درباره اینکه عملکرد ملایی را در مسابقات چگونه دید، تصریح کرد: خوشبختانه او توانست نسبت به توکیو رکورد خود را حدود 3 ثانیه ارتقا دهد به نحوی که قایقرانان کشورهایی که صاحب نام بودند از جز انگلیس، آمریکا و ایرلند پشت سر گذاشت. در فینال نیز با حریف مکزیکی تنها یک ثانیه نیم اختلاف داشت و به جایگاه دومی دست یافت. او چهار مسابقه سنگین داشت و در 3 مسابقه، رکوردش خوب بود و تقریبا با رکوردهایی که در فینال A زده شد، برابری می‌کرد. اگر برنامه‌ریزی قوی‌ داشته باشیم و مانند اروپایی‌ها از پیست و امکانات استاندارد استفاده کنیم، قطعأ در کسب نتایج خوب بی‌تاثیر نخواهد بود.

فرزام درباره اینکه پیشرفت فعلی چقدر ما را امیدوار می‌کند تا در بازی‌های آسیایی هم به نتایج خوب برسیم، اظهار داشت: ما در همین هشت سال که ما نبودیم، رقبای ما در تمام مسابقات اروپا، کاپ‌های جهانی و قهرمانی جهان شرکت داشتند و با بهترین شرایط آمادگی به قهرمانی جهان چک آمده بودند. بالاخره حضور در این رقابت‌ها تاثیر به سزایی روی قایقرانان ما دارد تا از اعتماد به نفس خوبی برخوردار شوند. بالاخره کشورهایی مانند ژاپن، هنک‌کنگ و ازبکستان همیشه در کاپ جهانی حضور داشته‌اند و خوشحالم از اینکه با همت و تلاش مضاعف فدراسیون توانستیم پس از چندین سال غیبت شرایط حضورمان در این مسابقات فراهم شود. به هر حال می‌تواند از نظر تجربه برای بچه‌ها مفید باشد زیرا تاکتیک‌هایی که در نظر می‌گیریم برای هر کدام از بچه‌ها متفاوت است و قطعأ می‌توانند در مسابقات بعدی بهتر ظاهر شوند.

او درباره اینکه تمرین با قایق‌های جدید چقدر کمک کرد تا شرایط بچه‌ها بهتر شود، اینطور به سوال پاسخ داد: نوع قایق هایی که در جهانی استفاده می‌کنیم می‌تواند بهتر شود. اگر بچه‌ها در ایران با قایق‌های بهتری تمرین کنند، در مسابقات جهانی نیز می‌توانیم قایق‌های بهتری برای آن‌ها سفارش دهیم. به نظرم قایق‌هایی که بچه‌ها تمرین می‌کنند با توجه به اینکه کیفیت بهتری دارد در روند تمرینات هم خیلی مثبت است.

فرزام در پایان با اشاره به اینکه باید در طول سال در چند مسابقه مهم حضور پیدا کنند، گفت: به نظرم اگر می خواهیم در بازی‌های آسیایی هانگژو جایگاه خوبی داشته باشیم باید سال آینده که سال بازی‌های آسیایی است حداقل در یکی از کاپ‌های جهانی حضور داشته باشیم. قهرمانی جهان صلاح نمی‌دانم شرکت کنیم زیرا نزدیک به بازی‌های آسیایی است و اگر بخواهیم هدفگذاری اصلی خودمان را روی این مسابقات معطوف کنیم صلاح بر این نیست در قهرمانی جهان حضور پیدا کنیم. بزرگترین مساله این است در مقاطع مختلف اردوهایی به مسافت 2 کیلومتر در خود ایران یا حتی کشورهای دیگر داشته باشیم.

انتهای پیام/

کدخبر: 828986 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟