در گفتگوی اختصاصی با رکنا؛ قهرمان افسانه‌ای کشتی: عاشق سبک کشتی سوریان بودم/ به اندازه کافی مدال دارم/ حضور در المپیک پاریس؟ هنوز تصمیم نگرفته‌ام

به گزارش رکنا،  میخایین لوپز نونیز  متولد ۲۰ اوت ۱۹۸۲،  کشتی گیر کوبایی در دسته فوق سنگین کشتی فرنگی است. لوپز از بهترین کشتی‌گیران تاریخ به شمار می‌رود و همچنین پرافتخارترین کشتی‌گیر بازی‌های المپیک است. او چهار دوره پیاپی در بازی‌های المپیک در ۲۰۰۸ پکن، ۲۰۱۲ لندن، ۲۰۱۶ ریو و ۲۰۲۰ توکیو مدال طلا را کسب کرده. 

میخایین لوپز کوبایی در آستانه 40 سالگی کاری کرد کرد کارستان و نام این کشتی‌گیر کوبایی را تا اَبد در تاریخ کشتی و المپیک به ثبت رساند. لوپز بعد از مدتی دوری از دنیای قهرمانی سال گذشته در آستانه 40 سالگی بار دیگر روی تشک بازگشت و در المپیک 2020 توکیو، به چهارمین مدال طلای المپیک خود رسید.

لوپز کارش را از المپیک 2004 آتن شروع کرد، هر چند در 22 سالگی و در نخستین حضور خود در فستیوال المپیک نتوانست روی سکو بایستد و در نهایت به عنوانی بهتر از پنجمی دست پیدا نکرد. البته او پس از آن اتفاق توانست از المپیک پکن تا توکیو یکی پس از دیگر مدال‌های طلای فوق سنگین المپیک را درو کند و بالاتر از الکساندر کارولین به عنوان پر افتخارترین تاریخ المپیک نام خود را ماندگار کند.

وپز

این کشتی‌گیر اعجوبه‌ای کوبایی در این سالیان اخیر روی تشک کشتی، 5 مدال طلا و 3 نقره جهان، 3 مدال طلای جام‌جهانی و 5 مدال طلای بازی‌های پان آمریکن و همچنین 9 مدال طلا و یک نقره قهرمانی پان آمریکن را هم کسب کرده است.

خبرنگار رکنا با این اعجوبه کشتی گفت و گوی جذابی را انجام داده که مشروح آن را در ادامه از زیر نظر میگذرانید:

*چه شد وارد کشتی شدید؟

ورزش به من علاقه‌مند شد، زیرا از دوران کوچکی شجاع و بسیار قوی بودم و آن را امتحان کردم و به نتیجه رسید از حضور در آن بسیار خوشحالم.

*محبوبیت زیادی در بین مردم ایران داری، درباره این مساله برایمان صحبت کن.

در اکثر مسابقاتی که حضور داشتم تماشاگران ایرانی هم حاضر بوده و همیشه به من ابراز لطف داشته‌اند. اگر این فرصت را داشتم که از نزدیک با آن‌ها صحبت کنم، حتما این کار را انجام می‌دادم و همیشه قدردان محبت ایرانی‌ها هستم.

*تورنمنت آلمان و خداحافظی فرانک چطور بود؟

مراسم خوبی بود زیرا دوست من فرانک برای مراسم خداحافظی خودش برخی از قهرمانان این رشته را به آلمان دعوت کرده بود و من هم  در آنجا حضور داشتم. بیشتر از همه برای فرانک خوشحالم که به شکل خوبی پس از موفقیتی که در المپیک به دست آورد از این رشته کناره‌گیری کرد.

*حمایت مالی از شما در کوبا چطور است؟

پس از موفقیت در هر المپیک به ما خانه، ماشین و پول می‌دهند که در مقایسه با کشورهای دیگر زیاد نیست، اما تحصیل و پزشکی رایگان است.

میخان 17

*آیا دوست‌داری پسرت هم مانند خودت به ورزش و کشتی روی بیاورد؟

بله؛ امیدوارم پسرم بتواند موفقیت‌هایم را تکرار کند، اما اگر هر شغل دیگری را هم انتخاب کند قطعا از او حمایت می‌کنم و امیدوارم به فرد مفیدی تبدیل شود تا به او افتخار کنم.

*نظر شما در مورد ورزشکاران ایرانی چیست؟

 ورزشکاران ایرانی مبارزان خوبی هستند و کشورشان را دوست‌دارند و با تلاش فراوان برای رسیدن به موفقیت تلاش می‌کنند. موفقیت‌ها هم در هر مسابقه‌ای نشان از این صحبت من دارد که جنگجویان با اراده‌ای هستند.

*فکر می‌کنی تیم ایران در غیاب روسیه در بلگراد چه نتایجی کسب کند؟

من فکر می‌کنم آن‌ها نتایج خوبی به دست بیاورند، البته در نبود روسیه چند کشور هستند که رقابت نزدیکی برای به دست آوردن جام قهرمانی دارند. برای شما و ورزشکارانتان در بلگراد آرزوی موفقیت دارم.

*آیا برنامه‌ای برای حضور در بلگراد دارید یا فقط به حضور در پاریس فکر می‌کنید؟

من تنها به مسابقات قهرمانی جهان دعوت شده‌ام اما قرار نیست کشتی بگیرم و تنها می‌خواهم از نزدیک به عنوان میهمان رقابت‌ها را ببینم. به اندازه کافی مدال دارم و می‌خواهم از تماشای کشتی لذت ببرم.

GR 130kg - Mijain LOPEZ NUNEZ (CUB) df. Riza KAYAALP (TUR)82

*نظر شما درباره برادران گرایی چیست؟

آنها 2 برادر خوب و دوست‌داشتنی هستند که جزو دوستان نزدیک من محسوب می‌شوند. سبک کشتی محمدرضا را بیشتر می‌پسندم و برای او احترام زیادی قائلم. اگر او مانند المپیک بجنگد شانس دارد تا در بلگراد به مدال طلا برسد.

گرایی ها

*نظرت درباره عدم حضور روسیه در مسابقات جهانی چیست؟

این‌ها مسائل سیاسی است که ورزشکاران از آن رنج می‌برند. بهتر بود ورزش از سیاست جدا باشد و این شانس به کشتی‌گیران روسیه داده شود تا در رقابت‌ها حضور پیدا کنند.

*خیلی‌ها دوست‌دارند بدانند راز موفقیت شما چیست؟

راز اصلی این است که ورزش خود را دوست‌داشته باشید چون هیچ مانعی بزرگتر از ذهن خودتان نیست. دوست‌دارم به همه کشتی‌گیران بگویم اگر برای رسیدن به هدفشان سخت تلاش کنند، به آن دست پیدا می‌کنند.

*تا الان سخت‌ترین رقابتی که داشتید با کدام کشتی‌گیر بوده؟

واقعأ نمی‌دانم از چه کسی به عنوان سخت‌ترین رقیبم نام ببرم زیرا تمام کشتی‌گیران برای من از احترام و ارزش زیادی برخوردارند. در ورزش حرفه‌ای اگر حریفی را دست کم بگیرید، تنبیه می‌شوید.

*در ایران آیا کشتی‌گیری است که به او علاقه داشته باشی؟

در ایران به یک کشتی‌گیر علاقه دارم و او در وزن ۵۵ کیلوگرم کشتی می‌گرفت و ۵ بار پیاپی قهرمان جهان شده است.

*منظورت حمید سوریان است.

بله دقیقا؛ او ورزشکاری بود که از روی فکر کشتی می‌گرفت و به همین دلیل است که یکی از نوابغ دنیا محسوب می‌شود.

حمید+سوریان

*از مدال‌هایی که تا الان گرفته‌ای راضی هستید.

من از کسب مدال طلا لذت می‌برم. هر ورزشکاری در دنیا مانند من از رسیدن به مدال طلا لذت می‌برد. کسب ۴ مدال طلای المپیک باورنکردنی است و واقعأ از این‌ که به این افتخار رسیده‌ام، خوشحالم.

*آیا برنامه‌ای برای حضور در المپیک پاریس داری؟

همه کشتی‌گیران از من می‌خواهند که به حضور در میادین کشتی ادامه بدهم. البته باید درباره این موضوع فکر کنم و تا پایان امسال تصمیم می‌گیرم که به کشتی ادامه بدهم یا نه‌. 

*در مسابقات جهانی امسال کدام ورزشکار بیشترین شانس را برای کسب مدال در دسته فوق سنگین دارد؟

همه مسابقات در تمام اوزان از جمله فوق سنگین سخت است اما از نظر من رضا کایالپ کشتی‌گیر ترک بیشترین شانس را برای مدال طلا داشته باشد. البته ایران هم یک کشتی گیر دارد که در المپیک با او کشتی گرفته‌ام و شناخت زیادی از او ندارم اما شاید در بلگراد بتواند پس از کسب تجربه در توکیو در صربستان بهترین کشتی‌های خود را به نمایش بگذارد.

لوپز- کایالپ

*در پایان اگر صحبتی باقی مانده بفرمایید.

از شما و مردم خوب ایران ممنونم که همیشه به من محبت داشتید و همیشه از مردم خوب شما به خوبی یاد می کنم.

گفت‌وگو: یدالله محمدی

انتهای پیام/

کدخبر: 819426 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟