نمازی: پس از بازی با الجزایر نگاهم به اسکوچیچ تغییر کرد/ تیم ملی در حد جام‌جهانی بازی نمی‌کند

امید نمازی در گفت‌وگو با رکنا، در خصوص شکست تیم ملی فوتبال ایران مقابل الجزایر اظهار کرد: باخت تیم ملی مقابل الجزایر من را ناامید کرد زیرا تا چند وقت پیش من طرفدار سبک اسکوچیچ بودم از او حمایت می‌کردم اما بازی که از تیم ملی دیدم من را نگران کرد. با این شرایطی که مشاهده کردیم نیاز است بازی تدارکاتی بیشتری برای تیم ملی هماهنگ شود. متاسفانه در نوع ساختار، چینش بازیکنان و همچنین انتخاب تاکتیک و اشتباهات مداوم دفاعی ایرادات فراوانی مشاهده کردیم.

وی افزود: وقتی تیم حریف ما را پرس می‌کند خیلی سخت می‌توانیم از پرس آن‌ها بیرون بیاییم، در شرایطی که در جام‌جهانی باید با تیم‌هایی مواجه شویم از لحاظ فیزیکی و نوع پرس کردن خیلی سرتر از الجزایر هستند. حتی 2 گلی که الجزایر به ما زد روی پرس شدید بود به نحوی که روی این اتفاق دچار اشتباه شدیم و 2 گل دریافت کردیم. به نظرم از میانه زمین تا درون دروازه دچار مشکل هستیم اما بر عکس خط هافبک تا حمله نقاط قوت ما است. باید در بخش ساختار دفاعی و اینکه چطور توپ را با بازیسازی از خط دفاع به خط حمله انتقال دهیم کارهای زیادی صورت گیرد.

مربی اسبق تیم ملی فوتبال تصریح کرد: چیزی از ملی‌پوشان در بازی با الجزایر ندیدم. بر عکس هر زمان که پرس شدیم خیلی راحت توپ را از دست دادیم. در بحث ترکیب و انتخاب نفرات مشکلی ندیدم اما در عوض سیستم انتخابی از طرف کادرفنی برای بازی با الجزایر اشتباه بود از این منظر که تیم حریف با 2 هافبک تهاجمی مقابل ما قرار گرفت و زمانی که کادرفنی این موضوع را مشاهده کرد باید خیلی زود سیستم خود را تغییر می‌داد. آنها در بحث گردش توپ سرعت بالاتری داشتند و با این رویه باید در همان نیمه نخست اسکوچیچ تغییر سیستم می‌داد نه اینکه در نیمه دوم پی به اشتباه خود ببرد. حتی وقتی از عقب زمین بازی‌سازی را شروع می‌کردیم، مشکل داشتیم و راحت زیر فشار حریف قرار می‌گرفتیم. 

نمازی در واکنش به اینکه اسکوچیچ در نیمه اول متوجه این مسئله شد و برای نیمه دوم از امید ابراهیمی و میلاد سرلک به عنوان 2 هافبک دفاعی بهره برد، گفت: در نیمه دوم تا حدی این مسئله بهتر انجام شد. باید از اول این کار را می‌کرد. باید از اول با دقت و با آنالیز حریف تاکتیک خود را انتخاب کنند و مطمئن شوند که از اول بازی کنترل بازی را دست خودمان داشته باشیم. یکی از روش‌هایی که می‌تواند باعث مطمئن شدن ایران شود، استفاده از 3 مدافع میانی است. به نظرم استفاده از یک مدافع میانی باعث شد تا تیم حریف موقعیت‌های بیشتری در بحث گلزنی پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه چرا کادرفنی تیم ملی تصمیمی برای استفاده از سیستم 3 دفاعه ندارد، گفت: موضوعی که حائز اهمیت است اینکه بازیکنان باید یاد بگیرند چطور پرس حریف را بشکنند و با توپ ربایی روی دروازه حریف خطرساز شوند. عجیب‌تر این است چرا کادرفنی تیم ملی تا الان هیچ نظری برای استفاده از سیستم 3 دفاعه نداشته مشابه سیستمی که استقلال در کل فصل از آن استفاده کرد و باعث شد کل فصل را بدون شکست به اتمام برساند. چرا اسکوچیچ هیچوقت بر این باور نبوده از این سیستم استفاده کند. تمام تیم‌هایی که در جام‌جهانی حضور خواهند داشت یک سر گردن بالاتر از الجزایر هستند بنابراین بد نیست این سیستم هم مورد استفاده کادرفنی قرار گیرد.

این مربی شاغل در فوتبال آمریکا با اشاره به اینکه کار زیاد است، اظهار کرد: کار زیاد است و نباید بیشتر از این فرصت را از دست بدهیم. باید کار کنیم و در کنار آن هم بازی خوب تدارکاتی برای تیم ملی تدارک دیده شود تا نقاط ضعف و قوت تیم ملی بیشتر نمایان و آشکار شود. با این حال تیمی که دیدیم، به هیچ شکل در جام‌جهانی موفق نمی‌شود و در گروهش آخر می‌شود. اما اگر بتوانند بازی تدارکاتی بیشتری در نظر بگیرند، می‌توانیم با این نسل خوب، عملکرد خوبی را به نمایش بگذاریم. معتقدم بازی با تیم‌های ضعیف برای ما خوب نیست. کار زیاد است اما باید از طرف مسئولان وزارت ورزش و همچنین فدراسیون، تیم ملی حمایت شود تا با شرایط بهتر پا به قطر بگذارد.

وی در مورد اینکه شایعاتی مبنی بر بازگشت دوباره کی‌روش به تیم ملی وجود دارد، چه نظری دارد، اینطور پاسخ داد: به نظرم مربی مانند کی‌روش می‌تواند ساختار دفاعی تیم را برطرف کند. بالاخره در بخش هجومی بازیکنان خوبی در اختیار داریم اما برای حل مشکلات دفاعی تیم باید خیلی بیشتر از این‌ها کار شود. مطمئنا خود کی‌روش هم علاقه دارد در جام‌جهانی سکان هدایت تیم را بر عهده داشته باشد. او خیلی دوست‌داشت همراه با مصر در جام‌جهانی باشد که این اتفاق برای او رقم نخورد. اگر از طرف ایران به او پیشنهاد شود او شاید بدش نیاید دوباره به ایران بیاید زیرا او می‌تواند ششمین حضور خود را در جام‌جهانی تجربه کند و از این حیث رکورد تازه‌ای برای خودش به ثبت برساند.البته همه چیز برای هدایت تیم ملی دست اشخاصی است که در راس کار هستند و باید دید چه تصمیمی اتخاذ می‌کنند.

نمازی در پاسخ به این سوال عملکرد لژیونرها را در بازی با الجزایر چگونه دید، گفت: لژیونرها پس از یک فصل طولانی مدت به اردوی تیم ملی آمدند و فکر می‌کنم خسته به نظر می‌رسیدند. امیدوارم پس از پایان فیفا دی استراحت داشته باشند تا دوباره به شرایط خود برسند. اتفاقی که برای ما خوب است اینکه جام‌جهانی در فصل پاییز برگزار می‌شود و این مساله کمک می‌کند تا بازیکنان با شرایط بدنی خوب در خدمت تیم ملی باشند. بیشتر مشکل ما مربوط به ساختار دفاعی است که باید این موضوع را حل کنیم. فیفا دی آینده باید با تیم‌هایی بازی کنیم که در آن محک جدی بخوریم.

انتهای پیام/

کدخبر: 792147 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟