خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس به کجا رسید؟ + فیلم
حجم ویدیو: 11.13M | مدت زمان ویدیو: 00:01:31

لیگ قهرمانان آسیا با نام رسمی ای‌اف‌سی چمپیونز لیگ، یک رقابت سالانهٔ فوتبال باشگاهی قاره‌ای است. لیگ قهرمانان آسیا توسط کنفدراسیون فوتبال آسیا (ای‌اف‌سی) برگزار می‌شود. لیگ قهرمانان آسیا از سال ۱۹۶۷ و با نام جام باشگاه‌های آسیا آغاز گردید. لیگ قهرمانان آسیا در فصل ۲۰۰۳−۲۰۰۲ با الگوبرداری از لیگ قهرمانان اروپا به لیگ قهرمانان آسیا تغییر نام داد.

به گزارش رکنا ورزشی، قرعه کشی لیگ قهرمانان آسیا 2022 در 27 دی ماه سال جاری برگزار شد و استقلال و پرسپولیس در این قرعه کشی محروم و غایب بودند. گل گهر هم به دلیل عدم تسویه مطالبات با یکی از مربیان سابق خارجی نتوانست به عنوان جایگزین حضور داشته باشد. همه این مسائل به خاطر عدم صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها رخ داد. علاوه بر جریمه خطر تعلیق و حتی سقوط به دسته یک وجود دارد. بنابراین این مسئله تمام نشده است.

*دلیل حذف نمایندگان ایران از لیگ قهرمانان آسیا 

در کسب مجوز حرفه‌ای، تسویه بدهی‌های سابق، تعیین تکلیف مالیات و مالکیت باشگاه‌ها (مالکیت مشترک)، شفاف‌سازی صورت‌های مالی و عدم تاسیس تیم بانوان، اسناد مربوط به ورزشگاه‌ها(اجاره نامه یا اسناد مالکیت)، رسیدگی به تیم‌های پایه و... تاثیر داشت. در همین رابطه بسیاری از پیشکسوتان و کارشناسان فوتبال گفتند «همان بهتر که حذف شویم تا اوضاع درست شود.»

*وضعیت فعلی نمایندگان حذف شده ایران از لیگ قهرمانان آسیا

برای بخشی از حل مشکلات قرار بود استقلال و پرسپولیس خصوصی سازی شوند و سهامشان عرضه شود. فعلاً که خبری از خصوصی سازی نیست. با مالک خصوصی اولا که بسیاری از پرداختی‌ها بهینه خواهد شد. دوماً بسیاری از مسائل مربوط به تحریم‌ها حل خواهد شد. برای مثال پرسپولیس در حال حاضر نمی‌تواند از مبلغ پاداش‌های خود در کنفدراسیون فوتبال آسیا بهره بگیرد. 

در بخش تسویه مطالبات هم که هر دو تیم استقلال و پرسپولیس فعلاً پرونده باز دارند. استقلال چگونه و از چه منبعی می خواهد طلب گزاف استراماچونی سرمربی سابق خود را پرداخت کند؟ 

البته نکته مهم خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس تسویه مطالبات گذشته آنها است. در غیر اینصورت واگذاری واحد زیانده مورد قبول هیچ خریداری نیست. 

*تاج: حذف استقلال و پرسپولیس؟ AFC روی اصولش ماند

در این رابطه مهدی تاج نایب رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا به رکنا اظهار داشت: «اعتقاد دارم کنفدراسیون فوتبال آسیا فرصت‌های لازم را به کشورمان و 2 تیم داده تا بتوانند اصلاحاتی انجام دهند. فرصتی برای لاپوشانی نیست که برخی می‌گویند لاپوشانی شده است. این کار برای کشورهای دیگر هم انجام شده تا برخی مشکلات و گرفتاری‌ها مانند ورزشگاه‌ها، تنظیم بدهی‌ها داده، در حالی که از این فرصت به خوبی استفاده نشده و مشکلات این 2 باشگاه هم زیاد است.»

با اینکه مهدی تاج و داریوش مصطفوی از فرصت 3 ماهه کنفدراسیون فوتبال آسیا خبر دادند؛ اما افشن پیروانی سرپرست پرسپولیس اعلام کردند که نه مجوز داشتند نه اجازه که فرصت 3 ماهه به استقلال و پرسپولیس بدهند. این بدان معناست که فوتبالدوستان را سرکار گذاشتند!

از تنفس مصنوعی تا نفس کارخانه‌های صنعتی

این در حالی است که محمدرضا ساکت مدیرعامل سپاهان در یکی از برنامه‌های تلویزیونی خطاب به وزیر ورزش اعلام کرد: «وزیر ورزش به سرخابی‌ها تنفس مصنوعی ندهد.» البته پیمان یوسفی مجری برنامه که معمولاً حرف جذابی برای گفتن ندارد خطاب به ساکت گفت: اگر آنها(استقلال و پرسپولیس) هم کارخانه داشتند، نیاز به تنفس مصنوعی نداشتند.» البته ساکت که خود را سرباز سپاهان می داند اعلام کرد می توان مشکل استقلال و پرسپولیس را حل کرد.

پرسش اساسی: 

قاعده و قانون برای هر مدیر، کارمند یا فرد استخدام شده یک سازمان در آن است که بعد از رسیدن به انتهای راه همکاری، هر دو طرف تسویه حساب مالی کنند. یا حداقل صورت مالی خود را به صورت شفاف به مدیران بالادست خود اعلام کنند. حالا پرسش اینجاست چگونه مدیران دو باشگاه مطرح کشو بدون تسویه مطالباتشان راهی سمت‌های بالاتر شدند؟ چگونه بدون ایجاد منبع مالی، با مربی و بازیکن خارجی قرارداد امضا و بعد پایان مدت همکاری به راحتی از تیم‌های بزرگ کشور جدا شدند؟ اگر کارشان مورد تایید بوده این میزان بدهی‌ها و شکایت ناشی از چه مواردی است؟ در غیر این صورت مدیران مذکور چرا برای تصدی سمت‌های دیگری معرفی می‌شوند؟

قانون فراموش شد؟

طبق اعلام موسسه مستقل بررسی کننده کنفدراسیون فوتبال آسیا،  تیم‌های استقلال و پرسپولیس دارای مالک مشترک و دولتی هستند. بنابراین استقلال و پرسپولیس هم شامل قانون خدمات کشوری می‌شوند و باید پرداختی‌های به صورت شفاف به مردم اعلام شود. چرا که عملاً بازیکنان این دو تیم از بوجه بیت المال استفاده می کنند. برای مثال طلب کالدرون سرمربی سابق پرسپولیس چرا باید از محل صندوقی پرداخت شود که متعلق به روستاییان است؟!  حال پرسش اینجاست قرارداد کدام از بازیکنان و مربیان استقلال به صورت شفاف اعلام شده است؟

روزنامه جوان

کدخبر: 765633 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟