سلیمانی: شستا از فدراسیون فوتبال درخواست مازاد کرد + فیلم
حجم ویدیو: 93.34M | مدت زمان ویدیو: 00:13:43

در 10 اسفند ماه سال 1399، عزیزی خادم با رای مجمع انتخاباتی به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال انتخاب شد. رئیس فدراسیون فوتبال در مجمع انتخاباتی هیئت فوتبال استان اصفهان شرکت کرد. در روزهای اخیر مدیران استقلال و پرسپولیس با رئیس فدراسیون فوتبال دیدار کردند. معاون سابق حقوقی فدراسیون فوتبال امروز درباره دلاری شدن قرارداد اسکوچیچ خبر داد. 

به گزارش رکنا ورزشی، صبح امروز نشست هیئت رییسه فدراسیون فوتبال برگزار شد. در حاشیه این نشست علی سلیمانی اظهاراتی داشت که گزیده آن را در زیر می‌خوانید: با توجه به اینکه فدراسیون فوتبال حسابرس رسمی و خوشنامی دارد، صورت مالی تا ۳۱ تیر سال ۹۹ و امسال را آماده کردیم حتی پیش نویس حسابرسی را هم گرفته‌ایم اما برای برگزار نشده مجمع حسابرس ایراداتی داشته در مورد تعیین تکلیف قرارداد ویلموتس که اگر انجام می‌شد می‌توانستیم مجمع را برگزار کنیم. چند بار عقب افتاد که با صدور رای می‌توانیم مجمع را برگزار کنیم. در صورت‌های مالی مشخص شده در این 2 سال درآمد از فیفا، کنفدراسیون فوتبال آسیا، حق عضویت، اسپانسری، دولت و غیره مشخص می‌شود که در این دو سال چقدر بوده است.

 خزانه‌دار فدراسیون فوتبال ادامه داد: صورت‌های مالی را آماده کردیم امروز هم گفتم هر کسی از اعضا بخواهد می توانیم در اختیارشان بگذاریم. پیش نویس سال قبل آماده است و پیش‌نویس امسال هم یک هفته بعد آماده می‌شود. دوستان منتظر تعیین تکلیف هستند اما فدراسیون می‌تواند با اختیاراتی که دارد، تصمیم گیری و صورت های مالی را منتشر کند. 

سلیمانی در خصوص وضعیت بدهی شستا و همینطور ساختمان فدراسیون فوتبال، تصریح کرد: زمانی که با شستا توافق کردیم ۲۵ میلیارد تومان پول آن بود که پرداخت شد. شستا نباید مازاد در آن درخواست می‌کرد چون مصوب شده بود اما به دلایلی که برای من مشخص نیست و شاید کم لطفی رسانه‌ها هم بود اعلام کرد بیش از ۲۵ میلیارد می خواهد، یعنی مبلغ دلاری آن را می‌خواهد بعد از آن هم ساختمان فدراسیون و باشگاه پرسپولیس را هم توقیف کرد.

وی افزود: نامه‌ای به قوه قضائیه ارسال شده امیدوارم دوباره موضوع بررسی شود چون آن موقع دسترسی به سامانه نداشتیم و توانستیم معامله ریالی انجام دهیم. این طلب کاملا با گردش حساب ما از سوی وزارت ورزش پرداخت شد و اگر رئیس قوه قضاییه به نامه ما توجه کند هم ساختمان فدراسیون و هم پرسپولیس باید برگردد. ما مقابل توانمندی حقوقی شستا آن توانایی را نداشتیم.

سلیمانی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه شستا پیش از این گفته بود طلب ندارد اما دوباره پرونده به جریان افتاده، خاطرنشان کرد: مدیرعامل وقت به خاطر طرح دعوایی که برای مطالبه ساختمان داشت گفته بود طلب ندارم اما یکی از مشکلات ما این است که آن زمان مکتوب نکردیم. حساسیت هایی وجود داشت و باید به سرعت پول به ویلموتس می رسید به خاطر همین کتبی نشد. توافقاتی که کردیم این بود تا فروردین سال بعد که پول رو گرفتیم باید این بدهی پرداخت می‌شد اما این کار انجام نشد. آن زمان وزارت ورزش مشکل مالی داشت و نتوانست به ما کمک کند. دو میلیون دلار گرفتیم که ۲۵ میلیارد تومان بود این پول را با تأخیر دادیم اما فوتبال یک نهاد ملی است و نباید تاخیر سود پول را از ما می‌گرفتند. فدراسیون فوتبال معتقد است ساختمان فدراسیون در اختیار خود و ساختمان پرسپولیس در اختیار این باشگاه است. امیدوارم این پرونده مرور و حل شود. 

سلیمانی در پاسخ به سوال خبرنگاری که در خصوص بدهی فدراسیون به استقلال و پرسپولیس پرسید و اینکه آیا با پرداخت بدهی مشکلات مالی باعث شده تا مجوز حرفه ای صادر نشود حل می‌شد، گفت: ما نه بدهی و نه طلب نداریم اما سازمان لیگ دارد. من مسئول مجوز حرفه ای نیستم اما این مشکل ساختاری است. مجوز حرفه‌ای مشکل 10 ساله است و تمام باشگاه‌ها مشکلاتی دارند که استانداردهای بین‌المللی را ندارند این موضوع طولانی شد اما سیستم ورزش ما مقصر است که ساختاری دنبال آن نمی‌رود تا باشگاه‌ها استانداردهای بین‌المللی را بگیرند. من سال‌ها عضو این کمیته بودم و یک ساختار لازم است. قبلا تعهدات باشگاه‌ها را قبول می‌کردیم تا بدهی را پرداخت کنند اما الان کنفدراسیون فوتبال آسیا قبول نمی‌کند. نه مدیران قبلی و نه مدیران کنونی هیچ کدام مقصر این اتفاق نیستند. ساختار مناسب می‌خواهیم تا همه باشگاه‌ها را الزام کنیم. چون دو باشگاه هودار زیادی دارند بله خاطر اینکه می‌ترسیدیم در لیگ قهرمانان نباشند، سالهای قبل خیلی کمک کردیم اما الان AFC این کمک‌ها را قبول نمی‌کند.

خزانه‌دار فدراسیون فوتبال درباره آورده فدراسیون در دوران ریاست عزیزی‌خادم، یادآور شد: وقتی او آمد الزاماتی در سامانه داشتیم تا بحث اسپانسر و آورده انجام شود. تا ۳۱ تیر 160 میلیارد آورده از اسپانسر و کمک‌ها داشتیم که ۵۰ میلیارد از اسپانسر و کمک‌ها و بقیه از کمک ها مانند وزارت ورزش بود. فوتبال همیشه درگیر مسابقات است؛ یک تیم برای مسابقه آماده می‌شود ۵- ۶ میلیارد تومان هزینه هتل، رفت و آمد لژیونرها و ... است. اگر حق پخش حل نشود همیشه مشکلات مالی وجود دارد اما قاطعانه می‌گویم سال ۱۴۰۰ بهترین همکاری دولت را داشتیم که بی نظیر بود.

سلیمانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص هزینه‌های سفر عزیزی خادم تصریح کرد: در خصوص مکاتباتی که شده در جریان نیستم اما دو هزینه داشتیم ؛یک مورد ۲۷ -۸ هزار دلار به تیم داریم که ۱۲ هزار دلار را برگرداندند. یک هزینه هم برای رئیس فدراسیون و هیئت همراه داشتیم که ۲۲۲۲ دلار بود. اسپانسر در پرواز همراه تیم بوده است که این موضوع مشکلی ندارد و بلامانع است بنابراین ما با دو هزار دلار پرونده سفر را بستیم . نه هزینه جدیدی دیدم و نه این موضوع وجود داشت. اگر شرکتی ادعایی دارد که هزینه‌ای کرده، نمی‌توان آن را قبول کرد. مثلا من به عنوان رئیس هزینه‌ای کرده باشم و ادعا کنم چون با من بودید، صداوسیما باید پول را بدهد. در فدراسیون فوتبال همه چیز شفاف است و دستگاه‌های نظارتی حضور دارند.

وی همچنین درباره بدهی مالیاتی فدراسیون، گفت: از سال 88 رسیدگی مالیاتی داشتیم، از سال 95 اظهارنامه دادیم. از سالهای گذشته مشکلاتی داشتیم اما امور مالیات همکاری لازم را داشته است. در حال حاضر 10 میلیارد بدهی داریم که تقسیط شده است.

خزانه‌دار فدراسیون در مورد اینکه فدراسیون فوتبال از بستن قرارداد تجاری منع شده است، یادآور شد: از سال 97 بین جام جهانی و جام ملت‌ها اسپانسر داشتیم که پایان یافت. از ‌آن تاریخ به خاطر تحریم، جابه‌جایی و همین طور سرپرستی فدراسیون اسپانسر نداشتیم اما به دنبال آن هستیم و با انجام الزامات قانونی وارد قرارداد جدید می‌شویم. فعلا قرارداد خاصی نداشتیم، دولت الزاماتی دارد و قوانینی در قراردادها وجود دارد مانند پولشویی. بنابراین باید شخصی که می‌آید هم توان مالی و هم صلاحیت لازم را داشته باشد. مناقصات و مزایده‌ها هم باید انجام شود بنابراین با انجام تشریفات می‌توان قرارداد با اسپانسر را بست.

وی درباره پول‌های بلوکه شده در فیفا و ‌AFC‌، اظهار داشت: خیلی دقیق نمی‌توانم بگویم چقدر است اما فیفا هر ساله مبلغی را می‌ریزد، فرض کنید یک میلیون دلار سالانه برای هزینه‌های جاری و دو سه میلیون دلار برای پروژه‌ها اما از سال 2016 پولی نگرفتیم نه اینکه اصلا نگرفته باشیم مثلا چند ماه پول اسکوچیچ را از مطالبات فیفا دادیم. مراوداتی هم داشتیم، اگر در یکی دو بازی اخیر برنده شویم و برجام هم به سرانجام برسد، با پاداش صعود به جام جهانی می‌توانیم 20 میلیون دلار در فیفا هزینه کنیم یا پول را بگیریم.

کدخبر: 761603 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟