خوک جنگی، گاومیش دانگلبرگ یا سیاستمدار و سرمربی ناموفق؛

به گزارش گروه ورزشی رکنا ، ویلموتس، هافبک هجومی اسبق تیم ملی فوتبالِ بلژیک در دهه ۹۰ میلادی بود که سابقه بازی در چهار جام های جهانی ۱۹۹۰، ۱۹۹۴، ۱۹۹۸ و ۲۰۰۲ را به عنوان بازیکن تیم ملی بلژیک در کارنامه خود می بیند. مارک در دوران بازیگری یک بازیکن موفق بود. ۱۲ سال در تیم ملی بلژیک حضور داشت و در ۷۰ بازی ملی ۲۸ گل به ثمر رساند که ۵ گلِ آن مربوط به جام های جهانی ۱۹۹۸ و ۲۰۰۲ بودند. در جام جهانی ۹۸ فرانسه در جریان تساوی ۲-۲ بلژیک با سرمربیگری جورج لیکنز در برابر مکزیک، هر دو گل بلژیک را ویلموتس به ثمر رساند و در جریان جام جهانی ۲۰۰۲ هم در هر سه دیدار مرحله گروهی بلژیک توانست دروازه هر سه تیم ژاپن، تونس و روسیه را باز کند. در کشورش به او لقب «گاومیشِ دانگلبرگ» را داده بودند که گُریزی می زد به محل تولد او و در باشگاه شالکۀ آلمان هم به دلیل فیزیکِ پُر و تنومند، جنگندگی زیاد و گل های تأثیرگذارش او را «خوک جنگی» می نامیدند. ویلموتس در دو مقطع زمانی، مجموعاً برای شش سال عضو شالکه بود و نهایتاً فوتبالش را در سالِ ۲۰۰۳ در همین تیم به پایان رسانید. استاندارد لیژ، بوردو و شالکه مهم ترین تیم هایی است که ویلموتسِ بلژیکی در دوران بازیگریش، در آن ها به بازی پرداخته است. ۴۲۱ بازی باشگاهی و ۱۳۳ گل زده، ماحصل ۱۶ سال بازی این هافبک در سطح حرفه ای بوده است.
پس از بازنشستگی از فوتبال، ویلموتس وارد سیاست شد. در انتخابات فدرال بلژیک در سال ۲۰۰۳ او که عضوی از حزب محافظه کار فرانسوی زبانِ جنبش اصلاح طلب بلژیک بود، به عنوان سناتور پارلمان انتخاب شد؛ هر چند دوران سیاست ورزیِ وی چندان مؤفقیت آمیز نبود و در نهایت در سال ۲۰۰۵ در حرکتی اعتراضی از سمت خود استعفا کرد. گفتنی است در همان دوران او سرمربی باشگاه سن-ترویدن بلژیک بود که به دلیل کسب نتایج ضعیف از سِمت خود اخراج شد.در سال ۲۰۰۹ ویلموتس کار خود را به عنوان دستیار در تیم ملی بلژیک آغاز نمود. او در ابتدا دستیار دیک ادووکات و سپس جورج لیکنز (سرمربی سابقش در تیم ملی بلژیک) بود. پس از ناکامی در صعود به رقابت های یورو ۲۰۱۲ فدراسیون فوتبال بلژیک جورج لیکنز (سرمربی کنونیِ تراکتورسازی) را از سمت خود برکنار و دستیارش ویلموتس را جایگزین وی نمود. در راه صعود به جام جهانی ۲۰۱۴ شیاطین سرخ اروپا در گروهی سخت با کرواسی، صربستان، اسکاتلند، ولز و مقدونیه هم گروه بودند که با ارائه بازی های بسیار خوب به عنوان تیم اول به جام جهانی صعود کردند. در حقیقت ویلموتس به عنوان آخرین گلزن بلژیکی ها در جام جهانی توانست کشورش را پس از یک وقفۀ ۱۲ ساله به جام جهانی برساند. نتایج بسیار خوب بلژیک با ویلموتس سبب جهش خیره کننده شیاطین سرخ در رنکینگ فیفا شد به گونه ای که در جریان قرعه کشی جام جهانی ۲۰۱۴، بالاتر از ابرقدرت هایی همچون هلند، انگلستان، ایتالیا، فرانسه و پرتغال؛ بلژیکی ها به عنوان یکی از سرگروه های گروه های هشت گانه انتخاب و در گروه هشتم با قرار گرفتن در کنار روسیه، الجزایر و کره جنوبی با قرعه ای بسیار ساده رو به رو شدند.
بلژیکِ ویلموتس با سه برد با حداقل اختلاف در مرحلۀ گروهی و شکست ۱-۲ آمریکا پس از ۱۲۰ دقیقه، در مرحلۀ یک-چهارم پایانی با تک گل زودهنگام هیگواین به آرژانتین باخت و از دور رقابت ها کنار رفت. پس از صعود به جام ملت های اروپا ۲۰۱۶، شیاطین سرخ در گروه پنجم با ایتالیا، جمهوری ایرلند و سوئد هم گروه شدند که به دنبال شکست در بازی اول در برابر ایتالیا به عنوان تیم دوم از گروهشان صعود کردند. این اتفاق سبب شد که آن ها در سمت بسیار سادۀ جدول قرار گیرند به گونه ای که تا بازی فینال تنها رقبای جدیِ نسل طلایی فوتبال بلژیک؛ ولز و پرتغال بودند. در نهایت پس از شکست ۰-۴ مجارستان، باز هم در دیدار یک-چهارم پایانی تیمِ ویلموتس حذف شد. آن ها با ارائۀ یک نمایش بسیار ضعیف و پرانتقاد از فرصت تاریخی و شانس خوبشان استفاده نکردند و با نتیجۀ ۱-۳ به پدیدۀ جام ولز باختند و از دور رقابت ها کنار رفتند. پس از این اتفاق فدراسیون فوتبال بلژیک ویلموتس را از سمت خود اخراج و روبرتو مارتینزِ اسپانیایی را جانشین وی کرد. پس از اخراج از بلژیک، ویلموتس در سال ۲۰۱۷ به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ساحل عاج انتخاب شد. در راه صعود به جام جهانی ۲۰۱۸، نتایج ویلموتس با ساحل عاج فاجعه بار بوده است. آن ها در بازی پایانی شان در خانه با حساب ۰-۲ به مراکشِ رنار باختند و پس از سه دورۀ پیاپی حضور در جام جهانی، از صعود به جام جهانی روسیه بازماندند. ویلموتس در شش مسابقه هدایت فیل های نارنجی را بر عهده داشت که با آمار یک پیروزی، یک مساوی و چهار شکست از سمت خود اخراج شد.
اخیراً پای مربیان بلژیکی به منطقه خاورمیانه و فوتبال غرب آسیا باز شده است. اگر دوران اریک گرتس و چهار سال بیکاری وی را فاکتور بگیریم، می بینیم که کشوری به مانند اردن، ویتال بورکلمانس که دستیار همین ویلموتس در تیم ملی بلژیک بود را استخدام کرده و اتفاقاً با او بد هم نتیجه نگرفته است. همچنین باشگاه تراکتورسازی تبریز هم جورج لیکنز که در تیم ملی بلژیک استاد سابق ویلموتس بود را به خدمت خود درآورده است. در نتیجه حضور در فوتبال ایران برای یک مربی بیکار مثل ویلموتس، هم انگیزه ایجاد می کند و هم این که یک فرصت فوق العاده محسوب می شود به ویژه این که او در بلژیک تنها ۷۵۰،۰۰۰ یورو دستمزد می گرفت و حال به نظر می رسد، مرد بلژیکی با فدراسیون فوتبال ایران با تقریبا دو برابر این پیشنهاد مالی به توافق رسیده است. آن چه پر واضح و مسلم است، این است که تنها دستاورد ویلموتس به عنوان سرمربی نسل طلایی فوتبال بلژیک، صعود به جام جهانی ۲۰۱۴ و یورو ۲۰۱۶ بوده است. به ویژه وقتی که سطح نتایجِ شیاطین سرخ در دوران روبرتو مارتینز را با دوران ویلموتس مقایسه می کنیم متوجه پیشرفت قابل توجه بلژیکی ها زیر نظر مارتینز می شویم. همچنین نتایج فاجعه بار ویلموتس در ساحل عاج یک نکته منفی بسیار بزرگ در کارنامه وی محسوب می شود.
حال باید به نظاره نشست و دید که سرنوشت مارک ویلموتس در فوتبال ملی ایران چگونه خواهد خورد و باید دید آیا او می تواند دوران متفاوت تری نسبت به عصر کی روش در تیم و فوتبال ایران رقم بزند یا خیر؟

نویسنده : مهدی تاج الدینی برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 476353 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟