این روزها که بحث بازنشستگی مدیران ورزشی مطرح است هیچ فدراسیونی به اندازه فوتبال به چشم مسئولان نمی آید و افراد مختلف در جایگاه های متفاوت این فرصت را مغتنم شمرده و در مورد شرایط فدراسیون فوتبال صحبت می کنند که گاهی برخی صحبت ها با انچه در اساسنامه فدراسیون فوتبال است مغایرت داشته و به نوعی دخالت در امور فوتبال به شمار می رود.در برخی موارد هم دیده شده افرادی که در این خصوص صاحب نظر هستند ایراداتی به شرایط اداره فدراسیون فوتبال می گیرند که قابل تامل و مشخص است که شاید از اطلاعات کافی برخوردار نبوده و یا اطلاعات اشتباه به آنها داده اند.

در همین راستا احسان قاضی‌زاده هاشمی نماینده مجلس شورای اسلامی در برنامه تلویزیونی صبح امروز حالاخورشید صحبت‌هایی را مطرح کرد که بخشی از صحبت‌های وی جای بررسی و تامل دارد.

قاضی‌زاده در صحبت‌های خود در ابتدا به این موضوع اشاره کرد که فدراسیون فوتبال مالیات پرداخت نمی‌کند. این در حالی است که همین هفته گذشته سازمان لیگ که زیر مجموعه فدراسیون فوتبال است مبلغ 2 میلیارد تومان به حساب اداره مالیات واریز کرد.

نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین تاکید کرد که فدراسیون فوتبال برای استفاده از اماکن ورزشی پولی پرداخت نمی‌کند در حالی که فدراسیون فوتبال برای برگزاری هر دیدار در ورزشگاه آزادی Freedom مبلغ 75 میلیون تومان به حساب این مجموعه واریز می‌کند.

نکته سوم صحبت‌های قاضی Judge زاده بحث دریافت بودجه فدراسیون‌ها از دولت بود.این صحبت‌ها در حالی مطرح شده که بعد از تائید اساسنامه فدراسیون فوتبال بودجه ای به این فدراسیون تعلق نمی‌گیرد.اگر هم بعضی مواقع کمکی از طرف وزارت ورزش Sport یا دولت می‌شود این موضوع در همه جای دنیا برای فدراسیون‌های مختلف ورزشی اتفاق می‌افتد.

به نظر می رسد این نماینده مجلس نمی داند که مهمترین و تاثیرگذارترین منبع در‌آمدی همه فدراسیون های جهان به خصوص در فوتبال حق پخش تلویزیونی است که به دلیل نامشخص بودن شرایط حق پخش در ایران فدراسیون فوتبال از این حق خود دستش کوتاه است و این درحالیست که بارها بابت حل شدن این موضوع با خود نمایندگان مجلس جلسات متعددی گذاشته شده اما هنوز هیچ راهکاری بابت این قضیه حاصل نشده است. مسلم است وقتی منبع اصلی درآمدی فدراسیون فوتبال قطع یا مقدارش بسیار اندک باشد وزارت ورزش و دولت نمی توانند به یکی از مهمترین رشته های ورزشی کشور که طرفداران همیشگی خود را دارد بی اعتنا باشند و مطالبات علاقه مندان در این رشته را نادیده بگیرند. وقتی راه حق پخش تلویزیونی فعلا هموار نیست دولت در قالب کمک کنار فدراسیون است و البته این کمک ها در طول سال همیشگی نبوده و گاها مسئولان فدراسیون باید با نامه نگاری ها و جلسات متعدد بتوانند کمک دولتی دریافت کنند.

به نظر می رسد برخی افراد با موج‌سازی علیه فدراسیون فوتبال به دنبال همسان سازی این فدراسیون با سایر فدراسیون ها هستند درحالی که بر کسی پوشیده نیست اساسنامه فدراسیون فوتبال با سایر فدراسیون های ورزشی متفاوت است و هر گونه دخالت دولت در اداره امور داخلی فوتبال خطر تعلیق را افزایش می دهد.

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 438693 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟