نقش بهرام رادان و 9 زن و مرد ایرانی در عذرخواهی سامسونگ از ایرانی ها + فیلم و عکس
حجم ویدیو: 6.42M | مدت زمان ویدیو: 00:01:02

پس از اهدا نکردن گوشی‌های سامسونگ به ورزشکاران ایرانی در المپیک زمستانی که اعتراضات زیادی را در پی داشت و کمیته ملی المپیک ایران خواهان عذرخواهی از ورزشکاران ایرانی شد، در نهایت این عذرخواهی انجام شد.

شاهرخ شهنازی، دبیرکل کمیته ملی المپیک در این مورد بیان کرد: دو نامه عذرخواهی برای ایران نوشته شده است. یکی را رییس کمیته برگزاری بازی‌های المپیک زمستانی به سرپرست کاروان ایران داده است و در آن عذرخواهی کردند و دلایل خود را توضیح دادند که به دلیل ناهماهنگی این اتفاق افتاده و مسوولیت را بر عهده می‌گیرند. هم‌چنین اعلام کردند که جلسه‌ای را با ورزشکاران ایران خواهند داشت و هدایا را حضوری اهدا می‌کنند.

او ادامه داد: نامه دوم را یکی از مسوولان کمیته کمیته بین‌المللی المپیک برای رییس کمیته ملی المپیک ارسال کرده و به شدت اظهار تاسف و عذرخواهی کرده است. حتی اعلام کرده در صورت فرصت جلسه‌ای را با مسوولان و ورزش Sport ایران داشته باشد و دلجویی کند.

متن نامه IOC به شرح زیر است:

۹ فوریه ۲۰۱۸ – پیونگ چانگ

جناب آقای دکتر سید رضا صالحی امیری

رییس کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران

پیرو نامه پیوست از کمیته برگزاری بازی‌های پیونگ چانگ ۲۰۱۸، به نمایندگی از کمیته بین‌المللی المپیک، مراتب تاسف عمیق خود را در خصوص اتفاق تاسف بار مربوط به توزیع تلفن میان ورزشکاران ایرانی ابراز می‌داریم.

همان‌طور که در نامه پیوست، به امضای رییس کمیته برگزاری بازی‌های زمستانی پیونگ چانگ، بیان شده است، این اتفاق در نتیجه نبود ارتباط صحیح بین تیم‌های توزیع کننده تلفن پیش آمده است. کاملا ناراحتی و رنجشی که این اتفاق برای ورزشکاران و هیات شما ایجاد کرده است، را درک می‌کنیم.

در راستای روح و ارزش‌های المپیک، صمیمانه از همکاری ارزشمند شما برای حل این موضوع تشکر می‌کنیم. در این ارتباط، پیشنهاد می‌کنیم جلسه‌ای را با شما و ورزشکاران‌تان در اولین زمان ممکن ترتیب دهیم، زیرا تمایل داریم حمایت خود را از ورزشکاران شما نشان دهیم و این واقعه را پشت سر نهیم.

با افتتاحیه بازی‌های المپیک زمستانی که دو ساعت دیگر برگزار می‌شود، قصد داریم نور را بر ورزش بتابانیم و ارزش‌های المپیک را جشن بگیریم.

با تشکر فراوان مجدد از بابت همکاری و مساعدت شما در این خصوص.

با احترام.

پره میرو

معاون مدیرکل کمیته بین المللی المپیک

هم‌چنین متن نامه ستاد برگزاری المپیک زمستانی پیونگ چانگ به این شرح است:

۹ فوریه ۲۰۱۸

جناب آقای سید عبدی افتخاری

سرپرست کاروان کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران

جناب آقای سید عبدی افتخاری، سرپرست محترم کاروان کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران

بدینوسیله مراتب عذرخواهی صادقانه خود را از طرف کمیته برگزاری بازی‌های المپیک ۲۰۱۸ پیونگ چانگ از بابت حادثه Incident تاسف بار در خصوص توزیع تلفن بین ورزشکاران جمهوری اسلامی ایران ابراز می‌دارم. از بابت این وضعیت که به دلیل نبود ارتباط صحیح بین تیم اجرایی ما به‌وجود آمد، بسیار متاسفیم.

هدف ما از بازی‌های المپیک زمستانی پیونگ چانگ ۲۰۱۸ تمرکز آن بر ورزشکاران و بزرگداشت قدرت جنبش المپیک در اتحاد مردم با یکدیگر است. هم‌چون ورزشکاران همه ملت‌ها، ورزشکاران ایرانی نیز باید این نسخه خاص تلفن‌های پیونگ چانگ ۲۰۱۸ را داشته باشند و دریافت کنند، به‌ویژه به این خاطر که اطلاعات ضروری بر روی این دستگاه‌ها وجود دارد که از شرکت ورزشکاران شما در این بازی‌ها حمایت می‌کند.

ما درک می‌کنیم که این واقعه برای شما و ورزشکاران شما دغدغه غیرضروری ایجاد نمود. بسیار از حمایت شما و برخورد مثبت شما در حل این موضوع در بهترین شکل ممکن، سپاسگزاری می‌نماییم؛ بنابراین با احترام پیشنهاد می‌نماییم که جلسه‌ای با ورزشکاران شما و نمایندگان کمیته بین المللی المپیک داشته باشیم تا ورزشکارانتان تلفن‌ها را دریافت نمایند.

با همکاری ارزشمند شما، امیدواریم این واقعه را پشت سر قرار دهیم و تمرکز را بر بزرگداشت ورزش‌ها و ورزشکاران شما در مراسم افتتاحیه امشب قرار دهیم.

با تشکر از حمایت و همکاری بی نظیر شما و با آرزوی تجربه‌ای فوق العاده المپیک در اینجا و در پیونگ چانگ.

با احترام

لی، هی بوم

رییس کمیته برگزاری بازی‌های المپیک زمستانی 2018

بهرام رادان توضیح داد:

"در پی رفتار زشت کمیته برگزاری المپیک زمستانی پیونگ چانگ با ورزشکاران کشورمان موضوع را از دفتر تهران شرکت سامسونگ پیگیر شدم، جواب این بود: سلام. سامسونگ به عنوان حامی برگزاری المپیک برای تمامی ورزشکاران گوشی نوت ۸ تحویل کمیته جهانی المپیک قرار داده بود. کمیته برگزاری به دلیل تحریم سازمان ملل از تحویل گوشی به نمایندگان دو کشور کره شمالی و ایران سرباز زده. سامسونگ در این رابطه تصمیم گیر نبوده و تنها نقش تامین کننده هدیه را داشته و برای تمامی ورزشکاران به تعداد لازم گوشی تحویل کمیته برگزاری داده است، موضوع در دست بررسی است."

انتخاب شدگان:

مشعلدار المپیک

عظیم قیچی‌ساز

متولد ۱۳۶۰ در تبریز، تنها هیمالیانورد ایرانی است که توانسته به هر چهارده قله هشت هزار متری صعود کند. او نخست به سمت صنعت خانوادگی¬اش یعنی قیچی سازی رفت و دیپلمش را در هنرستان فنی‌و‌حرفه‌ای در رشته «تراش و فرز» گرفت؛ اما علاقه‌اش به ورزش سبب شد در دانشگاه رشته تربیت بدنی را انتخاب کند.

عظیم قیچی‌ساز در فاصله سال‌های ۱۳۸۴ تا ۹۵ توانست ۱۳ قلۀ هشت‌هزارمتری را صعود کند. در این فاصله وی دو بار و در سال‌های ۸۴ (با استفاده از اکسیژن) و ۱۳۹۵ (بدون اکسیژن) به اورست صعود کرد. سرانجام در ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ موفق به فتح قلۀ لوتسه، تنها قله باقی‌ماندۀ هشت هزارمتری شد. در بین کوهنوردان صعودکننده به هشت‌هزار‌متری‌ها، تنها ۱۶ نفر در جهان موفق شده بودند، بدون اکسیژن به هر ۱۴ قله صعود کنند و او توانست نام خود را به عنوان هفدهمین کوهنورد در این فهرست به ثبت برساند.

 

مشعلدار المپیک

هلیا باغبانی

متولد 1376 در تهران، نخستین دختر ایرانی است که در سن بیست سالگی عنوان خلبان دوم (First Officer) را دریافت کرده است. او در هفت سالگی، با حمایت مادرش ورزش کاراته را شروع کرد و بسیار مصمم و باانگیزه بدون مربی و با هزینه شخصی، در مسابقات کشوری شرکت کرد و مقام اول را کسب نمود و پس از آن، شش سال متوالی در رشته کاراته به مقام کشوری دست یافت. سپس وارد دبیرستان شد و در رشته ریاضی ثبت نام کرد. اما به دلیل علاقه دیرینه‌اش به خلبانی، در نیمه‌ی راه به هنرستان هوانوردی پیوست و پس از اتمام هنرستان، وارد دانشگاه شد و در رشته مهندسی فناوری خلبانی، به تحصیل پرداخت. همزمان با دورۀ دانشگاه، به طور موازی در دوره‌های آزاد خلبانی نیز ثبت نام کرد و پس از دریافت گواهینامه‌هایPPL (خلبانی هواپیمای شخصی)، CPL (خلبانی هواپیمای تجاری) و IR (instrument rating) موفق شد در سن 20 سالگی، عنوان خلبان دوم را دریافت کند.

 

مشعلدار المپیک

بهناز شفیعی

متولد ١٣٦٨ در گوهردشت، اولین دختر موتور ریس سوار و قهرمان اولین مسابقه رسمی موتور سواری ایران است. او از کودکی به موتور سواری علاقه‌مند بود و در سن ١٥ سالگی با الهام گرفتن از یک خانم موتورسوار در روستایی در اطراف زنجان، به شکلی جدی به موتورسواری پرداخت و اکنون در دو رشته موتور کراس و موتور ریس بصورت حرفه‌ای فعالیت می‌کند. در سال ٩٣ او شغل خود را به عنوان یک حسابدار رها کرد و بصورت حرفه‌ای به موتور سواری پرداخت و در سال ٩٤ به عنوان اولین و تنها زن موتورسوار، توانست مجوز ورود به پیست رسمی آزادی را اخذ و گواهینامه حرفه‌ای را از فدراسیون ایران دریافت کند.

شفیعی در سال ٢٠١٥ با دعوت به فستیوال جهانی موتورسواری ایتالیا به عنوان بایکر نمونه معرفی شد و بهار امسال برای تحقق بخشیدن به رویاهای خویش به امریکا سفر کرد و مدارک حرفه ای موتور سواری و مجوز ورود به مسابقات CCS امریکا را دریافت کرد. این ورزشکار که زنان و دختران دیگر را نیز برای ورود به این رشته تشویق می کند حدود ١١٤ خانم را بصورت رایگان آموزش داده و اکنون تلاش میکند مجوز ورود به مسابقات جهانی را دریافت کرده و در مسابقات رسمی شرکت کند.

 

مشعلدار المپیک

فروغ عباسی

متولد ۱۳۷۲ در شیراز، یکی از اعضای تیم ملی اسکی و تنها نماینده زن ایران در بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۱۴ سوچی در رشته اسکی آلپاین است. او در نوجوانی به اردوی تیم ملی سنگ‌نوردی دعوت شد و اولین دختر ایرانی حاضر در مسابقات آسیایی دوچرخه کوهستان و دانهیل و عضو تیم ملی دوچرخه کورسی سرعت بوده که به کاپ آسیایی اعزام شده و توانسته است در تمامی رشته‌ها قله را فتح کند. او همچنین در رشته‌ی سوارکاری و اسلک لاین نیز فعالیت می‌کند.

 

مشعلدار المپیک

سارا داستان

متولد 1365 در تهران، یکی از اعضای فعال انجمن ام اس ایران در سال های 91-93 است. او در کودکی به بیماری ای دچار شد که در اثر آن، شنوایی گوش راست را تا حد زیادی از دست داد. در سال 1389 ، همزمان با ورود به دورۀ فوق لیسانس و در اوج جوانی، متوجه شد که به بیماری ام اس مبتلاست، اما با تمام قوا به جنگ این بیماری رفت و هرگز اجازه نداد این بیماری روند طبیعی زندگی اش را مختل کند. علیرغم سختی های بسیار برای تهیه ی دارو و هزینه درمان و با تجربه های تلخ زندگی به دلیل بیماری، هرگز از پا ننشست و همزمان با ادامه تحصیلش در رشتۀ فیزیک در مقطع دکترا و تدریس در دانشگاه، در انجام پروژه دکتری با طرح شتابگر ملی ایران همکاری دارد و سعی دارد از هر روشی، همدردانش را یاری کند و نشان دهد ام اس پایان مسیر نیست.

 

photo_2018-02-09_14-42-55

سیروس انتخابی

متولد 1319 در نقده، دبیر بازنشسته آموزش و پرورش، فعال محیط زیست و نماینده تشکل «چتر سمن های نقده» است که موفق شده تشکل‌های زیست محیطی نقده را متحد کند و با دریافت کمک‌های مالی صندوق کمک‌های کوچک تسهیلات جهانی محیط زیست و سازمان ملل در ایران، چند تالاب را در جنوب دریاچه ارومیه با حداقل بودجه احیا کند. او که از سال 1356 فعالیت¬های پراکنده¬ای را با دغدغه¬های زیست محیطی انجام داده، در سال 1379 با تاسیس سازمان غیردولتی «دوستداران طبیعت سولدوز» به شکل جدی بر روی تالاب های نقده متمرکز شد و با جلب حمایت از سوی برنامه توسعه سازمان ملل متحد تحت عنوان برنامه کمک¬های کوچکو (SGP) تسهیلات جهانی محیط زیست (GEF) توانست تعدادی از تالاب های نقده را احیا کند. او همزمان با اجلاس سران جهان برای تغییرات آب و هوایی در پاریس، موفق شد جایزه جهانی استوای (اکوایتر) 2015 سازمان ملل را برای نجات تالاب سیرانگلی در جنوب دریاچه ارومیه، دریافت کند و اکنون به درخواست ترکیه قرار است تجارب خود و دوستانش را در زمینه احیای تالاب¬ها، به این کشور منتقل کند.


مشعلدار المپیک

هایده شیرزادی

متولد ۱۳۳۸ در گیلانغرب، کارآفرین و فعال محیط زیست ایرانی است. او در سال ۱۳۶۴ عازم آلمان شد و در دانشگاه رشته مهندسی کشاورزی بین‌المللی را انتخاب کرد. سپس تحصیلاتش را در رشته اکولوژی حفاظت محیط زیست (شاخص مدیریت پسماند) ادامه داد. با این هدف که وقتی به ایران برگشت بتواند تجربه‌هایش را در بخش کشاورزی نوین به کار ببرد.

او موضوع دکترایش را در دانشگاه کاسل آلمان به مدیریت پسماند کشورهای در حال توسعه اختصاص داد و در سال ۱۳۷۵ در بازگشت به ایران مجوز ساخت واحد بیوکمپوست را از وزارت صنایع برای استان کرمانشاه گرفت. سرانجام با پیگیری‌های فراوان در سال ۱۳۷۷ موفق شد مشارکت مسئولان شهرداری کرمانشاه را جلب کند و با راه اندازی شرکت بازیافت مواد و تولید کود آلی کرمانشاه و اجرای طرح‌های بازیافت زباله، دفن زباله‌های شهری را به کمترین میزان ممکن کاهش دهد.

مشعلدار المپیک

رضا عابدینی

متولد ١٣٥٩، کوله‌گرد ماجراجویی است که با هدف رساندن پیام صلح و انجام فعالیت های بشردوستانه به بسیاری از کشورهای دنیا سفر کرده است. او که در دانشگاه در رشته مهندسی نساجی تحصیل کرده است، بعد از راه اندازى کارخانه اى در افغانستان با هدف انتفاع مالى و گسترش تولید و کارآفرینى در این کشور، با دیدن فقر و خشکسالى آن کشور و گسست هاى اجتماعى- فرهنگى آن، به این اعتقاد رسید که به عنوان یک شهروند، مسئولیت اجتماعى بزرگترى در قبال جهان اطراف دارد.

او با توجه به تجربیات ایرانگردى و علاقه¬ى وافر به سفر، با نام کودکان صلح شروع به پیاده¬روى در راه سفرهاى دور دنیا نمود و تا سال 2015، با عبور از آسیای جنوب شرقی، بخشی از اروپا و بخشی از آمریکای جنوبی حدود 1350 کیلومتر پیاده¬روی کرد. رضا عابدینی در سال 2016، با ایجاد کمپین «یکی هستیم» از تهران تا شرق آفریقا مسیر را پیاده سفر کرد تا نگاه به تفاوت¬ها را تغییر دهد و این پیام را به دنیا برساند که تفاوت، اختلاف نیست و ما در همه جای دنیا با هر رنگ و نژاد و عقیده از یک گوهریم.

مشعلدار المپیک

حسن میرزاحسینی

متولد 1362، عضو تیم ملی اسکی و سنگنوردی جانبازان و معلولین ایران است. او که از کودکی به ورزش علاقه¬مند بود و در رشته های فوتبال، ژیمناسیک و بسکتبال در تیم‌های استانی حضور داشت، در سن 19 سالگی به دلیل ابتلا به تومور سرطانی در ناحیه زانو، یک پایش را از دست داد. سپس وارد دانشگاه شد و در رشته مهندسی کشاورزی تحصیل کرد و تا مدتی از ورزش فاصله گرفت. اما از سال 1387 دوباره به شکلی حرفه‌ای به ورزش پرداخت و والیبال نشسته را به عنوان رشته ورزشی اش انتخاب کرد. مدتی بعد به دلایلی آن را رها کرد و به ورزش‌های انفرادی روی آورد. ابتدا سنگ‌نوردی و سپس اسکی را انتخاب کرد و با عضویت در تیم ملی، موفق شد در 4 دوره مسابقات کشوری سنگ‌نوردی عنوان قهرمانی را کسب کند. به علاوه او اولین پارا اسلک لاینر معلول در دنیا است که از سال 2014 تا کنون توانسته است عناوین هشتم، هفتم و ششم را در مسابقات جهانی اسکس در اسپانیا، فرانسه و اتریش کسب کند.

کدخبر: 356047 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟