سیر تحولی بارسا از گواردیولا تا والورده

آیا بارسا واقعا تغییر کرده است ؟ چه تغییراتی در سبک بازی این تیم به وجود آمده؟ در ادامه به بررسی سبک بازی بارسلونا از دوره ی پپ تا بارسای والورده بررسی می کنیم.
تفکرات گواردیولا نه تنها در بارسلونا ، بلکه انقلابی در دنیای فوتبال بود.پپ کاتالان ها را کاملا متحول کرد و می توان گفت به نوعی اصول و تفکرات یوهان کرایوف را به بارسا دوباره بازگرداند.
او یک سیستم بر پایه پاس کاری و پرسینگ در زمین حریف داشت و باعث می شد تیم پپ با وجود هافبک های نابغه ای مانند ژاوی بازی را در اختیار بگیرند. با کنترل ژاوی بر تیم ، همه چیز در اختیار بارسلونا بود و حریف تنها شاهد پاس کاری رقیب. بارسای پپ توانست در آن فصل هم در لیگ ، هم در جام حذفی و هم در لیگ قهرمانان اروپا توانست جام را کسب کند.
بعد از پیروزی های پیاپی گواردیلا در تورنومنت ها ، پپ برای ارتقاء دوباره ی تیم با جایگزین کردن زلاتان ابراهیموویچ به جای ساموئل اتوو بارسا را شکست ناپذیر تر کرد. در آن تیم پپ از نابغه ی آرژانتینی بارسا برای حمایت از ستاره ی سوئدی تیم استفاده کرد. این سیستم 4-2-3-1با وجود ژاوی و بوسکتس در کنار اینیستا(یا سیدو کیتا ) و مسی و مهاجم قدرتمندی مانند زلاتان بارسلونا را بار دیگر آماده ی قهرمانی در هر سه تورنمنت مهم خود کرد.
در آن فصل بارسا موفق به کسب سوپر کاپ اسپانیا و اروپا ، قهرمانی در لیگ و جام حذفی اسپانیا و دریافت جام بهترین باشگاه فیفا شد.
فصل بعد با رفتن زلاتان از بارسلونا داوید ویا جایگزین او شد. در آن فصل با وجود ترکیب 4-3-3 بارسلونا از یک مثلث هجومی بی نظیر بهره مند شد ، مثلثی که پدرو ،ویا و مسی سه راس آن بودند. حضور مسی در کناره ها به او اجازه حرکت بیشتری را می داد و همین باعث شد که او نمایش بی نظیری در آن فصل داشته باشد.
مثلث ام.وی.پی برای بارسا یکی از بهترین فصل ها را ساخت . این تیم با شکست دوبار شکست دادن رئال با نتایج 5-0 و 2-0 یکی از محبوب ترین بارسلونا ها برای هواداران کاتلان هاست.
ام.وی.پی در آن فصل توانست درلیگ و جام حذفی عنوان قهرمانی را کسب کند و در لیگ قهرمانان اروپا هم جام را به خانه ببرد.
با اینکه تکرار موفقیت ها در فوتبال سخت به نظر می رسد اما پپ توانست آن را تکرار کند. این بار تیم پپ با ترکیب 3-5-1-1 بازی می کرد. این ترکیب در دفاع بر پایه توانایی بوسکتس که هم در مرکز زمین بازی و هم به هافبک دفاعی بود و بازی خوب آبیدال استوار بود. در مرکز زمین هم با وجود ژاوی ، اینیستا ،مسی ،فابرگاس و بوسکتس همه چیز به نفع بارسا بود.
اما بیماری آبیدال و دور شدن او ار فوتبال باعث شد که آبی اناری ها افت کنند و لیگ را از دست بدهند. با وجود اینکه لیگ را از دست دادند اما در لیگ فهرمانان ، جام حذفی ، جام بهترین باشگاه فیفا و سوپر کاپ اسپانیا موفق بودند.
بعد از گواردیلا و و روی کار آمدن ویلانوا ، دوباره بارسا با ترکیب 4-3-3 بازی کرد. در تیم ویلانوا نقش ژاوی و آلوز که از بازیکنان کلیدی پپ بودند کمتر شد و بوسکتس تبدیل به بازیکن کلیدی و قلب تپنده ی بارسا شد.
با اینکه تیتو در لیگ نتایج خوبی کسب کرد اما به دلیل بیماری نتوانست تیم را در برخی بازی ها همراهی کند و همین باعث شد به جز فتح لالیگا ، در تورنومنت دیگری افتخار کسب نکند.
با شروع بیماری تیتو ، تاتا مارتینو کنترل را به دست گرفت. تیم او با همان ترکیب 4-3-3 بازی می کرد اما در برنامه های او پاس کاری و مالکیت توپ جایی نداشت و همین باعث شد که رسانه ها و طرفداران اظهار نارضایتی کنند.
در تیم مارتینو یک مهاجم نوک خوب وجود نداشت و این موجب افت بارسا شد، بارسایی که در آن فصل به جز سوپر کاپ اسپانیا افتخار دیگری کسب نکند.
بعد از یک فصل بد برای بارسا، انریکه سرمربی شد تا دوباره تیم را احیا کند.انریکه با خرید های خوبی که انجام داد تیم را دگرگون کرد.جایگزین کردن راکیتیچ با ژاوی که پیر شده بود و اضافه کردن سوارز به تیم ، امید ها را به نیوکمپ باز گرداند. بازی با ترکیب4-3-3 و استفاده از ام. اس .ان و همچنین حضور راکیتیچ به بارسا قدرتی دوباره بخشید.
انریکه در اولین سال مربیگری برای بارسا ، موفق به کسب سه گانه شد.
ام.اس.ان همچنان به درخشش خود در فصل بعد نیز ادامه دادند و هر حریفی را از سر راه برمی داشتند.مصدومیت مسی در آن فصل به نیمار فرصت ای را داد که در چند بازی که مسی حضور ندارد به ستاره ی بارسلونا تبدیل شود.
در آن فصل با اینکه بارسلونا از لحاظ هافبک ،کمبود هایی احساس می کرد اما با استفاده از مسی در آن پست و حضور بوسکتس ، راکیتیچ و اینیستا مشکلی برایشان ایجاد نشد. بارسا در آن فصل در لالیگا و جام حذفی قهرمان شد ،سوپر جام اروپا را برد و جام بهترین باشگاه فیفا را کسب کرد.
انریکه بعد از فصل های درخشانی که با بارسا داشت تصمیم به تقویت خط میانی بارسا برای سال بعد داشت اما نتوانست بازیکنان خوبی پیدا کند. به همین دلیل از مسی به عنوان یک بازیکن چند منظوره استفاده کرد . مسی هم در میانه ی میدان و هم در حمله بازی می کرد و این کم کم به ضعف بارسا تبدیل شد.
در ادامه فصل ضعف های بارسا بیشتر نمایان شد و خیلی از بازی ها را ده سادگی از دست می دادند.همین باعث شد که انریکه نتواند سه گانه ی خود را تکرار کند و به جز سوپر جام و جام حذفی اسپانیا ، دیگر تورنومنت ها به تیم رقیب یعنی رئال رسید.
با ورود والورده نیمار رفت،اینیستا هم با بالا رفتن سن دیگر نمایش سابق را نداشت و این زنگ خطری بود برای بارسا.
باخت سنگین بارسا در سوپر جام مقابل رئال هم امید کاتالون ها را کم کرد اما والورده با جذب بازیکنان با استعداد و جوان تیم را دوباره به اوج رساند. اکنون بارسا در صدر جدول بدون باخت نشان داده که می تواند دوباره به دوران پپ یا انریکه باز گردد. والورده هم که در ابتدای فصل با ترکیب 4-2-3-1 بازی می کرد ،ترکیب بهتری برای بارسا پیدا کرده و با کوتینیو ، دمبله،مسی،سوارز،راکیتیچ و اینیستا به دنبال سه گانه ی دیگری است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 351707 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟