مورینیو-منچستریونایتد؛ پروژه ای برای آینده

بیشتر کودکان آرزوی زندگی در هتل را دارند، همانند شخصیت مکالی کالکین در تنها در خانه 2؛ سرویس شبانه یا بستنی در رختخواب. این شرایط، زندگی مورینیو طی 18 ماهه گذشته به عنوان سرمربی منچستریونایتد بوده، زندگی در یک سوئیت در هتل لوری.
مطمئنا، این وضعیت به سختی برای یک فرد بالغ 54 ساله ایده آل است، اما نشانگر این است که چگونه مورینیو هرگز در یک مقطع زمانی مشخص، خود را اسیر یک جا نخواهد کرد. در ابتدا تصور می شد منچستریونایتد یک وقفه دیگر برای گردش سرمربی پرتغالی در سراسر اروپا بوده است و زمانی که وقت رفتن فرا برسد، سرمربی پرتغالی تنها یک چمدان برای بستن خواهد داشت و یک کلید اتاق در دست.
اما حالا مورینیو که از تابستان 2016 هدایت شیاطین سرخ را بر عهده گرفت، یک قرارداد 3 ساله دیگر با بند امکان اضافه شدن 12 ماه به قرارداد با این باشگاه منعقد کرده است.
این اتفاق با آنچه ما از مورینیو انتظار داشتیم مغایرت دارد. او سرمربی ای برای اتفاقات بزرگ در کوتاه مدت بوده و همیشه حضور کوتاه را به پروژه های بلند مدت ترجیح داده است. تمام تصمیمات سرمربی پرتغالی همیشه مربوط به زمان حال بوده است؛ همانند تلاش او برای انتقال الکسیس سانچس 29 ساله به اولدترافورد و تبدیل شدن او به گران ترین بازیکن تاریخ لیگ برتر از نظر دریافت دستمزد.
اما این بازی دقیقا طبق خواسته مورینیو پیش رفته است. او همیشه عادت به تمدید قرارداد یا صحبت کردن در این خصوص، مدت کوتاهی قبل از جدایی دارد. او در اینتر و رئال مادرید نیز این کار را انجام داد و قرارداد 4 ساله ای را در چلسی، 4 ماه قبل از اخراج در استمفورد بریج به امضا رساند. شاید سرمربی پرتغالی از این طریق از جایگاه خود حفاظت می کند. در فصل جاری نشانه هایی از آغاز یک دوئل تاکنون ناموفق بین او و گواردیولا دیده شده و مورینیو شاید در حال حاضر ایده ای از تاریخ انقضای دوران فعالیت خود در منچستر یونایتد را در ذهن داشته باشد.
در این شرایط، چرا ادوودوارد و باشگاه پیشنهاد تمدید قرارداد را به مورینیو ارائه دادند؟ در نظر داشته باشید عملکرد مورینیو در بازگشت یونایتد به عنوان یک قدرت بزرگ در جزیره و اروپا هنوز متقاعد کننده نبوده است.
چرا شیاطین سرخ تا پایان فصل صبر نکردند که زمان بیشتری برای بررسی وقضاوت Judgment عملکرد مورینیو داشته باشند و بعد به وی پیشنهاد تمدید قرارداد بدهند؟ آیا ترس از جدایی مورینیو و در دست گرفتن هدایت پاری سن ژرمن وجود داشته و مذاکرات سرمربی پرتغالی و باشگاه متمول فرانسوی آغاز شده و این موضوع چیزی بیش از یک بازی بوده است؟
این اتفاق می تواند نشانه ای از این باشد که در دوران پس از سر الکس فرگوسن، پس از ناکامی های دیوید مویس و لوئیس فان خال، کاهش انتظارات در اولدترافورد شکل گرفته است. اگرچه شیاطین سرخ در حال حاضر علاقمند به رد کردن احساسات مشترک در مورد کارنامه مورینیو هستند، اما با گذشت زمان، این اتفاق شاید یکی از تصمیمات غلط دوران تصمیم سازی های وودوارد لقب گیرد.
همچنین باشگاه منچستریونایتد همیشه به عنوان باشگاهی با منابع مالی قدرتمند شناخته شده است. در سال 2017 با درآمدی 676 میلیون یورویی، علیرغم غیبت این تیم در لیگ قهرمانان، آنها بالاترین تولید درآمد را داشتند و پس حالا که یونایتدها در حال بازگشت به بالای جدول هستند، آنها همه کار برای حفظ این روند خواهند کرد و مورینیو نیز حتی زمانی که قادر به فتح لیگ برتر نباشد، معمولا حضور در لیگ قهرمانان را تضمین می کند.
اما به هر حال کارنامه آقای خاص در اولدترافورد ممکن است دستاوردهای وی تا به امروز را تحت تاثیر قرار دهد. گرچه یونایتد او بهترین تیم بعد از دوران سرالکس است، اما به هر حال فاصله زیادی بین تیم او و فرگوسن وجود دارد. البته پیشرفت غیرقابل انکاری زیر نظر سرمربی پرتغالی صورت گرفته است و بخش زیادی از این پروسه به دلیل بازیکنانی بوده که طی 18 ماه اخیر لباس قرمز این تیم را بر تن کرده اند. آیا ورود ستاره هایی مانند سانچس و پوگبا بدون حضور و پشتیبانی مورینیو به یونایتد ممکن بود؟ بعید به نظر می رسد.
ژانویه 2018 زمان مناسبی برای ارائه پیشنهاد تمدید قرارداد به مورینیو بود. وودوارد به خوبی می داند که شرایط سرمربی سابق پورتو، چلسی، اینتر و رئال مادرید به لحظه بستگی دارد و حالا که این بخشی از شرایط مورینیو است، پس چرا وودوارد خود را بازی بدهد؟
شاید، البته شاید مورینیو واقعا قصد دارد در سالهای آینده در منچستر یونایتد بماند. سرمربی پرتغالی نزدیک به 5 سال پیش به هنگام بازگشت به چلسی، تمایل خود را برای ساخت یک پادشاهی در یک باشگاه را عنوان کرده بود؛ اما شاید یونایتد باشگاهی است که مورینیو در آن به اهداف خود دست خواهد یافت.
اما در حال حاضر شاید مسئول پذیرش هتل لووی، بهترین شخص برای پاسخ دادن به ابهامات ما باشد. آیا کسی تا به حال تاریخ پایان روزو سوئیت مورینیو در هتل را بررسی کرده است؟برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 351206 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟