همه سوت‌ها؛ له و علیه پرسپولیس

برخی پرسپولیسی‌ها معتقدند امسال گروهی عزم شان را جزم کرده‌اند تا جلوی قهرمانی دوباره این تیم را بگیرند و بعد از گرفتن جام حذفی نمی‌خواهند برانکو و تیمش دوباره در راس قله لیگ باشند. شاید این نگاه کمی بدبینانه باشد اما نگاهی به داوری‌های بازی‌های پرسپولیس نشان می‌دهد کفه اشتباهات علیه این تیم به شدت سنگین‌تر از سود سرخ‌ها از اشتباهات داوری بوده است:
بازی اول ؛ پرسپولیس -فولاد
*در بازی هفته اول پرسپولیس مقابل فولاد علی علیپور با دو کارت زرد از سوی محمدحسین زاهدی‌فر اخراج شد که هیچ کس به این اخراج اعتراض نکرد چرا که صحیح بود. در همان بازی قبل از گل اول پرسپولیس که توسط وحید امیری به ثمر رسید بین کارشناسان اختلاف نظر وجود دارد که توپ به طارمی– که در موقعیت آفساید بود – برخورد کرده یا نه که به نظر می‌رسد برخورد داشته و پرسپولیس در این صحنه از اشتباه داوری سود برده است. البته در همان مسابقه و در نیمه دوم احمد عبدا...زاده باید به خاطر خطای شدید روی کامیابی‌نیا کارت زرد دوم را می‌گرفت و اخراج می‌شد.
2- تراکتورسازی در تبریز
*در بازی هفته دوم مقابل تراکتورسازی در تبریز زرگر خوش شانس بود که ضربه ایستگاهی منشا تبدیل به گل شد چرا که خطای هند اعلام شده از مدافع میزبان در داخل محوطه هجده قدم بود و باید پنالتی می‌گرفت. البته در همان بازی یک صحنه هند مشکوک از صادق محرمی در محوطه جریمه پرسپولیس اتفاق افتاد که کارشناسان اعلام کردند پنالتی نبوده اما قضاوت Judgment در این خصوص دشوار است. همچنین خطای انصاری روی شریفی بیرون از هجده قدم رخ داده و مدافع پرسپولیس باید اخراج می‌شد.
3-نفت - پرسپولیس
*در بازی هفته سوم مقابل نفت تهران در ورزشگاه تختی، فغانی به مسلمان به خاطر حرکت عجیبش در واکنش به خطای کامدار اخطار داد اما باید به بازیکن نفت هم به خاطر تکل خشنش اخطار می‌داد که نداد.
4- آتش نشان علیه پرسپولیس
*در بازی هفته چهارم اشتباهات داوری متعددی علیه پرسپولیس رخ داد. حمید حاج ملک همان داور آتش نشان گیلانی پنالتی مسلم روی طارمی را اعلام نکرد. همچنین سجاد طوری کمک داور این مسابقه گل سالم طارمی را آفساید اعلام کرد در حالی که علیپور(ارسال کننده پاس گل) در بدترین حالت با مدافع حریف روی یک خط قرار داشت. حاج ملک پنالتی آشکار روی علیپور را هم اعلام نکرد. در آخر گل مساوی مشکی‌پوشان بر مبنای حرکت هند کیوان امرایی در مواجهه با ماهینی رخ داد تا پرسپولیس در این بازی به شدت از ناحیه داوری آسیب ببیند.
5- دو هفته بی سروصدا
*در بازی هفته پنجم مقابل گسترش فولاد در تبریز قضاوت موعود بنیادی فر هیچ نکته‌ای به سود یا ضرر پرسپولیس نداشت. در بازی هفته ششم مقابل پیکان مرتضی آقاخان که بعد از گل کارت زرد گرفته بود در دقیقه 60 به خاطر خطای سخت روی کامیابی نیا باید کارت زرد دوم را می‌گرفت و اخراج می‌شد اما فغانی اشتباه کرد. البته همین فغانی در دقیقه 3 بازی می‌توانست خطای خلیل زاده روی مهاجم پیکان را پنالتی اعلام کند که این صحنه را ندید.
6-بازی سپاهان
*در بازی هفته هفتم در اصفهان و مقابل سپاهان اشکان خورشیدی بسیار خوب قضاوت کرد اما در همین بازی قبل از گل دوم و تساوی سپاهانی‌ها در ده دقیقه پایانی باید خطای هند واضح میلاد سرلک در میانه میدان را می‌دید و سوت می‌زد.
7-نفت در دقیقه 1 ده نفره نشد
*در بازی هفته هشتم با نفت آبادان که به صورت معوقه برگزار شد فغانی اشتباه تاثیرگذاری علیه یا به سود پرسپولیس نداشت اما می‌توانست مگنو باتیستا را بابت لگد کردن پای کامیابی نیا در دقیقه اول بازی اخراج کند.او همچنین بی دلیل وحید امیری را با کارت زرد جریمه کرد .
8- یک بازی با اشتباهات قابل قبول
*در دیدار هفته نهم مقابل استقلال Esteghlal خوزستان در اهواز زاهدی‌فر بوشهری پنالتی زیرکانه مدافع میزبان روی نعمتی را ندید. البته او در این بازی نباید کولی‌بالی را بعد از اعلام پنالتی پرسپولیس اخراج می‌کرد و یک کارت زرد برایش کافی بود. با این حال در همان پنالتی که منشا نتوانست تبدیل به گلش کند باید به خاطر بیرون آمدن بیش از حد شیخ ویسی دستور به تکرار ضربه می‌داد. زاهدی‌فر همچنین به خاطر ندادن کارت زرد به علیپور برای فریب داور و بازیکن حریف به خاطر خطای شدید اشتباه کرد.
9- دربی به سود سرخ ها
*در شهرآورد سنتی پایتخت بیژن حیدری اشتباه بزرگی نداشت. مشخص شد طبق قوانین جدید روزبه چشمی نباید اخراج می‌شد و تصمیم داور در این صحنه درست بود . البته او در دادن کارت زرد به کامیابی نیا اشتباه کرد و به ربیع خواه اخطار داد که این مسئله با توجه به دریافت کارت از سوی کمال در نیمه دوم حرف و حدیث های فراوانی ساخت . در برنامه نود با حضور مظفری زاده به عنوان کارشناس داوری هل دادن قربانی از سوی بیرانوند هم پنالتی تشخیص داده نشد چرا که بازیکن استقلال از بیرون زمین آمده بود.
10- این دو بازی و یک پنالتی
*در بازی هفته یازدهم مقابل سایپا که باز هم به زاهدی‌فر سپرده شده بود حریف به صحنه اوت قبل از گل به خودی کنعانی‌زادگان(گل اول بازی) اعتراض داشت که بر اساس تصویر تلویزیونی نمی‌توان قضاوت کرد که توپ به پای وحید امیری خورده یا بازیکن سایپا.
*قضاوت بازی هفته دوازدهم مقابل پدیده به زرگر سپرده شد و کارشناسان داوری اعلام کردند این داور می‌توانست در دقایق پایانی خطای مدافع میهمان روی شایان مصلح را پنالتی اعلام کند. این بازی بدون گل تمام شد.
11- اولین قضاوت خورشیدی
*برای فینال نیم فصل اول در جم اشکان خورشیدی قضاوت را بر عهده داشت و پنالتی نیمه اول روی وحید امیری را ندید. او در نیمه دوم در حالی که باید به صالحی مهاجم میزبان به خاطر شبیه سازی کارت زرد می‌داد برای حریف پنالتی گفت که البته این پنالتی گل نشد. در این صحنه مهاجم حریف پای خود را به دست بیرانوند گیر داد تا داور فریب بخورد.
12- پنالتی خنده دار
*در هفته ماقبل پایانی نیم فصل پرسپولیس در حالی بردی پرگل مقابل ذوب‌آهن را تجربه کرد که زاهدی‌فر یکی از خنده‌دارترین پنالتی‌های تاریخ لیگ را برای میهمان اعلام کرد. در حالی که بازی دو بر صفر به سود پرسپولیس بود داور برخورد ساده شجاع با تبریزی را پنالتی گرفت در حالی که مهاجم ذوب آهن اصلا به زمین هم نیفتاده بود!
12-قضاوت بی نقص دکتر 
*برای بازی پایانی نیم فصل اول در رشت بیژن حیدری قضاوت بی نقصی داشت و تنها می‌توانست در یک صحنه به بازیکن میزبان اخطار بدهد که از این کار امتناع کرد.
*در نخستین بازی نیم فصل دوم هم موعود بنیادی فر قضاوت بی حرف و حدیثی در اهواز داشت و حتی صحت گل منشا که به زعم بازیکنان میزبان خطا بود از سوی کارشناسان تایید شد.
* بیژن حیدری قضاوت بازی هفدهم سرخ‌ها را هم به خوبی انجام داد و بازی هفتاد هزار نفری مقابل تراکتورسازی هیچ صحنه خاصی نداشت .
13- بدترین داوری سال؟
*درنهایت می رسیم به بازی پرسپولیس - نفت در این هفته از رقابتهای لیگ . در این بازی محمد نصرتی مدافع نفت 2 بار ( مرتکب پنالتی شده. اولی دقیقه 44 به خاطر برخورد توپ به دست و سومی دقیقه 94 که پای علیپور را زد. کارشناسان معتقدند حداقل یکی از این صحنه‌ها پنالتی واضح بوده. این دو پنالتی آنقدر واضح هست که از اشتباهات دیگر رضا مهدوی چشم پوشی کنیم ...برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 344692 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟