نکاتی که ایران را امیدوار به صعود می‌کند!

تیم ملی کشورمان با رقبایی قدرتمند از اروپا و آفریقا همگروه شده و حالا صحبت درخصوص جام جهانی 2018 و سه دیدار تیم ملی کشورمان در فضای مجازی بسیار شنیده می‌شود و بسیاری معتقدند ایران شانس چندانی برای صعود از گروه ندارد وباتوجه به اسم و رسم تیم ها نیز صحبت هایشان درست به نظر می‌رسد اما فوتبال بازی شگفتی هاست و این موضوع در جام جهانی نیز بیشتر نمود پیدا می‌کند. حال ما نگاهی آماری- تحلیلی به شانس صعود شاگردان کی‌روش از مرحله گروهی داشته ایم.
1. اسپانیا، 4 حذف عجیب!
ماتادورها در جام 62 با آلفردو دی استفانو آمده بودند که به اولین قهرمانی برسند اما در همان گام نخست مغلوب چک‌اسلواکی شدند و پس از آن مکزیک را شکست دادند و در بازی پایانی با دو گل به برزیل باختند تا جام جهانی شیلی را با قرارگیری در رده آخر گروه ترک کنند.
16 سال بعد، اسپانیا در گروهی قرار گرفت که همه صعود این تیم را قطعی می‌دانستند اما در پایان مرحله گروهی، اتریش و برزیل صعود کردند تا شگفتیِ جام، حذف لاروخا در مرحله گروهی باشد. در جام 98 فرانسه نیز اسپانیایی ها با زوبیزارتا، مورینتس، لوییز انریکه و... آمده بودند تا جامی خاطره انگیز را رقم بزنند اما در نهایت علی رغم قرارگیری در گروه نسبتا آسان، پایین تر از نیجریه و پاراگوئه قرار گرفتند.
بعید به نظر می‌رسید مدافع عنوان قهرمانی، در همان مرحله ابتدایی که نه در 2 بازی ابتدایی حذف شود اما اسپانیا در برزیل عکس این موضوع را رقم زد و با تمام ستاره ها در همان مرحله گروهی کنار رفت. ماتادورها ابتدا با 5 گل مغلوب هلند شدند و سپس 2 گل از شیلی خوردند تا پرونده جام جهانی خیلی زود برایشان تمام شود.
2. پرتغال، در انتظار چهارمین حذف عجیب!
دیگر هم گروهی اروپایی تیم ملی ایران نیز همچون اسپانیا حذف های عجیب و غریب در کارنامه اش دیده می‌شود و بعید نیست چهارمین حذف زودهنگام برای رونالدو Ronaldo و یارانش، توسط ایران رقم بخورد. آن ها در جام جهانی 86 پایین تر از مراکش، انگلستان و لهستان قرار گرفتند و با هدایت خوزه تورس، از صعود به مرحله بعدی بازماندند. در 2002 پرتغال با فیگو و یارانش گام به کره و ژاپن گذاشت اما بازهم به شکلی عجیب حذف شد، آن ها تنها 3 امتیاز به دست آوردند و پایین تر از کره جنوبی میزبان و ایالات متحده نه چندان قدرتمند، قرار گرفتند.
اما آخرین اتفاق ناگوار فوتبالی برای کشتیرانان، کنار رفتن از جام جهانی برزیل بود. آن ها با کریستیانو رونالدو و هزار و یک آرزو به برزیل سفر کردند اما در مرحله گروهی حریف آلمان و آمریکا نشدند تا مشخص شود داشتن ستاره، تضمینی بر صعود نیست.
3. گروه های مرگ قرن 21
هیچگاه قدرت بالای تیمی و انفرادی موفقیت یک تیم را تضمین نمی‌کند. بارها در گروه های مرگ جام جهانی بوده که تیم های ضعیفتر به مرحله بعدی صعود کنند که یکی از آن ها، در همین جام جهانی قبلی بود؛ جایی که کاستاریکا و اروگوئه بالاتر از انگلستان و ایتالیا قرار گرفتند و راهی مرحله حذفی شدند. یک دوره قبل‌تر در آفریقای جنوبی، تیم میزبان با فرانسه، اروگوئه و مکزیک گروه مرگ را تشکیل داده بودند و در حالی که تصور می‌شد تیم میزبان و نایب قهرمان جام قبل از مرحله گروهی صعود کنند، این مکزیک و اروگوئه بودند که جایگاه اول و دوم را از آن خود کردند. ۸ سال قبل نیز دانمارک و سنگال موفق به حذف فرانسه‌ی قهرمان و اروگوئه پرستاره شدند تا شگفتی جام این چنین رقم بخورد.
همانطور که خواندید، به قول کارلوس کی روش راه صعود برای ایران همچنان باز است و هیچ بعید نیست که شگفتی ساز بعدی، تیم ملی کشورمان باشد. دلیل این ناامیدی فعلی چیست و باوجود این همه اتفاق عجیب در فوتبال، چرا باید این چنین قافیه را از همین الان ببازیم؟برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 333468 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟