بهترین چای ایرانی و خارجی

چای در فرهنگ ایرانیان جایگاه خاصی دارد. انواع چای وجود دارد. چای ایرانی و خارجی در بازار موجود است. البته در نوشیدن چای نباید افراط کرد. 3 نوع از بهترین چای ها را در ادامه معرفی کرده ایم.

به گزارش رکنا ، اگر مدت‌هاست که چای خارجی مصرف می‌کنید احتمالا وقتی برای اولین بار چای ایرانی استفاده کنید به نظرتان عطر و رنگ‌چای‌های قبلی را نداشته باشد. این به دلیل این است که چای ایرانی هیچ گونه رنگ و اسانس عطری اضافه‌ای ندارد و ممکن است در مقابل بعضی از چای‌های خارجی کمرنگ‌تر و یا کم عطرتر باشد اما در عوض بسیار سالم‌تر است. وقتی چای ایرانی را دم می‌کنید عطر و رنگی دلنشین دارد و حتی اگر برای چند ساعت هم روی کتری بماند سیاه و تیره رنگ نمی‌شود. اگر برای مدتی از چای ایرانی استفاده کنید عطر و طعم آرامش بخش و دلنشین چای ایرانی را با چای دیگری عوض نخواهید کرد و دیگر به سراغ چای‌های خارجی نمی‌روید.

بسیاری از مشتریان ثابت چای ایرانی ما می‌گویند که دیگر نمی‌توانند از چای خارجی استفاده کنند زیرا تیره می‌شود و عطر بیش از حدی دارد که به دلیل داشتن اسانس‌های عطری است. پس جدا به شما پیشنهاد می‌کنیم چای ایرانی را جایگزین چای‌های خارجی کنید و به سلامت خود اهمیت بیشتری دهید.

چرا چای ایرانی و نه خارجی؟

در فرآیند تولید چای ایرانی برخلاف بسیاری از چای‌های خارجی از هیچ گونه ماده افزودنی برای رنگ و عطر بیشتر چای استفاده نمی‌شود. ما از نزدیک از بسیاری از کارخانه‌های چای دیدن کرده‌ایم و با اطمینان می‌گوییم که چای ایرانی اصل، سالم و طبیعی است و هیچ افزودنی ندارد، اما فقط این نیست. آب و هوای خوب مناطق شمال کشورمان که چای در آن کشت می‌شود باعث شده که نیازی به استفاده از سموم شیمیایی برای مقابله با آفات نباشد و چای ایرانی از معدود چای‌هایی در دنیاست که بدون استفاده از سموم شیمیایی تولید می‌شود. این دلایل باعث شده، بسیاری از پزشکان به افرادی که مشکل معده دارند چای ایرانی را پیشنهاد کنند.

طرز تهیه چای هندی

چای هندی

چای هندی یا چای ماسالا یک نوشیدنی هندی با قدمت بسیار طولانی حدود ۵۰۰۰ یا ۹۰۰۰ سال پیش در آسیایی جنوبی دارد. در آن زمان پادشاهان به عنوان نوشیدنی دارویی از چای هندی استفاده می کردند در آن زمان چای هندی هم به صورت گرم و هم سرد سرو می شده است در واقع طرز تهیه آن در مناظق مختلف کمی متفاوت است. چای هندی مخصوص روزهای سرد زمستان است زیرا تمام مواد به کار رفته در چای هندی طبع گرم دارند. هم اکنون هند یکی از بزرگترین صادارت چای در دنیا را دارد. مردم هندوستان معتقد هستند ادویه های گرم در تمامی خوراک و نوشیدنی ها بدن را تقویت می کند. از خواص مهم چای هندی می توان گفت انرژی بخش هستند، رفع استرس، تقویت کننده سیستم ایمنی بدن، تقویت کننده معده است. همه سنین می توانند چای هندی را بخورند و احساس شادی به دست بیاورند. در حال حاضر چای هندی در تمام دنیا شناخته شده است و دستور العمل ثابتی دارد.

مواد لازم برای تهیه چای هندی

    زنجبیل خشک ۳ تکه ( اگر زنجبیل تازه داشتید نیز می توانید استفاده کنید)

    چوب دارچین ۳ الی ۴ تکه

    هل سبز شش الی ۷ عدد

    میخک ۵ الی ۶ عدد

    چای خشک ۱ قاشق غذا خوری

    فلفل سیاه ۱/۲ قاشق چایخوری

    شیر پر چرب ۲ لیوان

    آب ۲ لیوان

طرز تهیه چای ماسالا + ارزش غذایی، چای ماسالا چیست؟

چای ماسالا

چای ماسالا یک چای واقعاً رویایی است. این چای یک نوشیدنی خامه ای، بدون لبنیات، با شیرینی طبیعی، کافئین اختیاری و دارای ادویه است …

مرحله اول : خرد کردن مواد

زنجبیل و چوب دارچین و هل سبز و میخک را با پشت یک ساطور یا یک هاون خرد کنید نباید پودر کنید در حدی که خرد شود کافی می باشد سپس آنها را داخل شیر جوش ریخته و فلفل سیاه و آب را افزوده و روی حرارت می گذاریم.

مرحله دوم : افزودن چای

اجازه دهید مواد فوق روی گاز بمدت ۱۰ دقیقه بماند تا به جوش بیفتد سپس چای را اضافه کنید و ۵ دقیقه دیگر زمان دهید حجم آب باید نصف شود در واقع یک لیوان باید تبخیر شود.

مرحله سوم : جوشاندن شیر

شیر را داخل ظرفی ریخته و روی حرارت قرار دهید تا بجوشد وقتی جوشید شیر را به مخلوط فوق اضافه می کنیم و اجازه دهید ۱۰ دقیقه دیگر با شیر نیز بجوشد.

مرحله چهارم : تهیه چای هندی

حالا یک صافی روی کاسه قرار دهید و چای هندی را از صافی رد کنید سپس با عسل ترکیب کنید و داغ بخورید. می توانید شیر را با دستگاه فرنچ پرس یا اسپرسو ساز فوم دار کرده و جدا روی لیوان بریزید و کمی هم بزنید تا چای هندی با کف شیر نیز تهیه کرده باشید. نوش جان

چای زنجبیل یکی از انواع نوشیدنی های سنتی و پر فایده ایرانی است که طعمی تند دارد. از خواص این چای طبیعی و خوشمزه …

نکات کلیدی در تهیه چای هندی

    اگر عسل دوست ندارید می توانید ۲ ق غذا خوری شکر به مواد اضافه کرده و بگذارید تا بجوشد و یا می توانید هر دو را حذف کرده زیرا عسل یا شکر فقط طعم چای هندی را متعادل تر می کند.

    شیر باید پر چرب باشد.

    زمانی که شیر را اضافه می کنید باید دو سوم آب تبخیر شده باشد.

    رنگ چای هندی نباید خیلی روشن یا تیره باشد.

    اگر زنجبیل خشک هم در دسترس نداشتید از پودر آن استفاده کنید.

چای اولانگ

چای اولانگ

یکی از گونه‌های بسیار خوش‌طعم چای، چای اولانگ است که بیشتر در رستوران‌های چینی سرو می‌شود.

چای اولونگ از گیاه Camellia sinensis گرفته می‌شود. در حقیقت تمام چای‌ها مانند چای سبز، چای سیاه و چای اولانگ همگی از یک گیاه مشخص با نام کاملیا سیننسیس گرفته می‌شوند و اگر از گیاه دیگری باشند دیگر به آن‌ها عنوان چای اطلاق نمی‌شود.

تفاوت چای سبز و چای اولانگ در فرآیند تولید آن‌ها می‌باشد. تمام چای‌ها وقتی برداشت می‌شوند سبز رنگ هستند. برگ‌های سبز چای حرارت داده می‌شوند تا اکسیداسیون در آن‌ها انجام شود. اکنون باید برگ‌ها خشک شوند. با یک بار خشک شدن، به علت از بین رفتن ساختار سلولی، این برگ‌ها پیچ می‌خورند. در این مرحله چای سبز ایجاد شده است؛ اما برگ‌هایی که قرار است چای اولونگ را ایجاد کنند در موقعیت کنترل شده‌ای محافظت می‌شوند تا دوباره اکسیداسیون صورت گیرد. این برگ‌ها شکسته یا پیچ خورده نمی‌شوند و ساختار سلولی آن‌ها دست‌نخورده باقی می‌ماند. شاید بتوان گفت چای اولانگ همان چای سبز است که یک مرحله اکسیداسیون بیشتر دارد و با دقت بیشتری نسبت به فرآیند تهیه آن برخورد می‌شود. چای اولانگ قدمتی ۴۰۰ ساله در سرزمین چین دارد و از اهمیت بسیاری در نزد چینی‌ها برخوردار است. نام‌گذاری این چای به نام اولانگ هم به همین علت صورت گرفته است؛ زیرا اولانگ در زبان چینی به معنای اژدهای سیاه می‌باشد و در فرهنگ چینی اژدها حیوانی خوش‌یمن است و چون این چای فواید بسیاری برای سلامتی آن‌ها داشته است و خوشبختی را برایشان به همراه داشته است؛ این نام را برای آن برگزیدند.

طی تحقیقی که در کشور چین در سال ۱۹۹۸ بر روی زنان صورت گرفت مشخص شد که مصرف مداوم چای اولانگ برای مدت ۶ هفته، باعث کاهش وزن بدن می‌شود. در این مطالعه افزایش اکسیداسیون چربی‌ها فوق‌العاده بود.

فرآیند تهیه چای اولانگ:

بعد از برداشت برگ‌های سبز چای، آن‌ها را در مقابل تابش مستقیم نور خورشید قرار می‌دهند تا خشک شوند. بعد از مدتی به برگ‌ها تکانی داده می‌شود تا یکدست شوند. بر اثر تخمیر و اکسیداسیون لبه برگ‌ها به رنگ قرمز و سطح آن به رنگ زرد در می‌آید. بعد از گذشت چند روز بر روی ۱۲ -۲۰ درصد چای‌ها فرآیند تخمیر صورت می‌گیرد. در این مرحله اولانگ‌های کم رنگ تری ایجاد می‌شود. برای اینکه به ۶۰-۷۰ درصد تخمیر نزدیک شویم. باید بگذاریم زمان طولانی تری تخمیر صورت گیرد و چای اولانگ تایوانی ایجاد شود؛ که طعم قوی تری دارد.

آماده‌سازی چای اولانگ

برای تهیه چای اولانگ باید ۱ و نیم قاشق چای‌خوری از این چای را در یک فنجان آب جوش بریزید؛ و برای مدت ۳ دقیقه دم کنید.

ارزش تغذیه‌ای چای اولانگ:

چای اولانگ سرشار از ویتامین‌ها و املاحی چون: کلسیم، منیزیم، مس، کاروتن، سلنیم، پتاسیم، اسیدفولیک، نیاسین آمید، ویتامین A، ویتامین C، ویتامین K و ویتامین‌های گروه B می‌باشد.

همچنین سرشار از ترکیبات پلی‌فنلی است که خواص آنتی‌اکسیدانی دارند.

خواص چای چینی

مبارزه چای اولانگ با رادیکال‌های آزاد:

ترکیبات پلی‌فنلی موجود در چای اولانگ به عنوان آنتی‌اکسیدان مسئول از بین بردن رادیکال‌های آزاد می‌باشند. به همین علت این چای برای پیشگیری از سرطان، آترواسکلروز، سکته، آرتریت روماتوئید، تخریب عصبی و دیابت مفید است. تمام انواع آنتی‌اکسیدان‌ها برای سلامتی بدن مناسب می‌باشند؛ اما فعالیت آنتی‌اکسیدانی پلی‌فنل‌ها قوی‌تر است. از این رو می‌توان چای اولانگ را یکی از موثرترین محصولات برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد و پیشگیری از سرطان معرفی کرد.

تضمین سلامت پوست با چای اولانگ:

در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۱ صورت گرفت، ۵۴ درصد از افرادی که به طور مستمر از چای اولانگ استفاده می‌کردند بعد از ۶ ماه علائم بیماری‌های پوستی در آن‌ها برطرف گردید. مصرف ۳ فنجان چای اولانگ در طی روز برای افراد مبتلا به اگزما موثر است و اثرات آن در کمتر از یک هفته نمایان می‌شود. پلی‌فنل‌ها به عنوان ترکیبات ضدحساسیت عمل می‌کنند و برای تسکین مشکلات پوستی مانند درماتیت، اگزما، راش‌های پوستی و … مناسب هستند.

ترکیب چای اولانگ با داروهای کاهنده قند خون به بهبود قند خون کمک می‌کند و همچنین از افت ناگهانی قند خون جلوگیری می‌نماید

چای اولانگ و سلامت استخوان:

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای اولانگ دندان‌ها را در برابر تخریب محافظت می‌کنند. همچنین برای تقویت ماهیچه‌ها و استخوان‌ها مناسب می‌باشند. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که برای مدتی بیشتر از ۱۰ سال از چای اولانگ استفاده کرده‌اند کمتر از سایر افراد توده ماهیچه‌ای‌شان را بر اثر سن از دست داده‌اند.

کنترل دیابت با چای اولانگ:

طی تحقیقی که در سال ۲۰۰۳ بر روی افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ صورت گرفت، میزان کاهش قند خون بر اثر استفاده مداوم از چای اولانگ بررسی شد. در طول این تحقیق بیماران دیابتی در طول روز میزان ۵/۱ لیتر از چای اولانگ مصرف می‌کردند و این کار را تا ۳۰ روز ادامه دادند. نتایج این تحقیق نشان داد که ترکیب چای اولانگ با داروهای کاهنده قند خون به بهبود قند خون کمک می‌کند و همچنین از افت ناگهانی قند خون جلوگیری می‌نماید.

چای اولانگ و بیماری‌های قلبی:

در تحقیقی که در سال ۲۰۱۰ منتشر شد نشان داد که مصرف چای اولانگ با کاهش مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی در ارتباط است. در این تحقیق که بر روی افراد ۴۰ – ۷۹ ساله انجام گردید. چای اولانگ به دلیل دارا بودن آنتی‌اکسیدان‌های فراوان باعث حفظ سطح کلسترول در محدوده نرمال شد.

اثرات دیگر چای اولانگ بر سلامتی

۱٫ پیشگیری از پیری پوست.

۲٫ پیشگیری از بیماری‌های قلبی و فشارخون بالاچای چینی

۳٫ تسکین استرس‌های فیزیکی و ذهنی

۴٫ بهبود عملکردهای ذهنی و حفظ هشیاری

۵٫ ضدعفونی‌کننده، پاک‌کننده غیر سمی و ضد عرق

۶٫ درمان اختلالات هضمی و گوارشی

۷٫ تقویت سیستم ایمنی و بهبود اختلالات التهابی

عوارض مصرف بیش از حد چای اولانگ:

ذکر این نکته ضروری است که چای اولانگ دارای مقادیر فراوانی کافئین، تئوفیلین و تئوبرومین است که ممکن است محرک سیستم عصبی باشند. از اثرات مصرف مقادیر زیادی کافئین؛ سردرد، احساس خواب‌آلودگی، اضطراب، اسهال، سوزش سر دل، ضربان قلب نامنظم، افزایش ضربان قلب و بدتر شدن علائم اولسر می‌باشد؛ و مصرف مقادیر بیش از حد مجاز مشکلاتی چون: دیابت، سندرم روده تحریک‌پذیر، فشارخون بالا، بیماری قلبی و … را به همراه دارد. مصرف مقادیر فراوانی چای اولانگ باعث دفع کلسیم می‌شود؛ و برای بیماران مبتلا به استئوپروز فرآیند تخریب استخوان را تسریع می‌بخشد. با اینکه سایر عناصر موجود در چای اولانگ برای این بیماری مفید است، اما مصرف مقادیر فراوانی از آن برای بیماران مبتلا به پوکی استخوان مناسب نیست.

کدخبر: 723770 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟