راهنمای خرید بهترین سرویس خواب نوزاد

انتخاب تخت و سرویس خواب کودک به لحاظ وجود تنوع زیاد یکی از دشوارترین خریدهای سیسمونی است. وسایل خواب کودک نقش بسیار مهمی در راحت خوابیدن و آرامش کودک و والدین دارد. قبل از این‌که وارد بازار این محصولات بشویم، نیاز به یک راهنمایی کلی از محصولات موجود در بازار داریم. در این مطلب به قسمتی از ویژگی‌های کالای خواب کودک می‌پردازیم.

پارک کودک در اتاق والدین!

از آن‌جا که نوزادان حداقل تا شش ماهگی در اتاق پدرومادر خود به خواب می‌روند، نیاز به یک تخت سبک و کم‌جا برای قرار گرفتن در اتاق والدین است. اگر کودک دارای اتاق مجزا هم باشد، بهتر است تا شش ماهگی در اتاق پدر و مادر خود بخوابد. برای این دوران محصولاتی بسیار متنوعی با ویژگی‌های مختلف وجود دارد.

تختی که برای دوران نوزادی فرزند خود استفاده می‌کنیم، قطعا کاربردی متفاوت‌تر از تخت ثابت اتاق کودک ما دارد. این محصولات در دو جنس چوبی و پلاستیکی در بازار موجود است که به این نوع تخت‌ها به‌اصطلاح «تخت‌و‌پارک» می‌گویند. درصورتی‌که انتخاب ما جنس چوبی باشد، قطعا دارای نرده‌های چوبی است و برای این‌که نوزاد ما در جای امنی باشد باید دور تخت تماما پوشیده باشد تا در صورت غلت‌زدن نوزاد ضربه‌ای به سر او وارد نشود.

اگر انتخاب ما از جنس پلاستیک باشد، نیاز به تجهیز کردن زیادی ندارد. جنس این تخت‌ها از پلاستیک محکم، پارچه و تور است و دارای مدل‌ها و رنگ‌بندی متنوعی است. مزیت چشمگیر تخت‌های پلاستیکی جمع شدن و حمل‌ونقل آسان آن است این محصولات بیشتر با تشک و محافظ‌های کنار تخت (در هر دو نوع چوبی و پلاستیکی) آماده فروش هستند. در ادامه به نکات کلی این محصول اشاره می‌کنیم؛

تخت کنار مادر

تخت‌های کنار مادر در مدل‌های متنوعی در بازار موجود است که اگر بخواهیم به صورت کلی در موردشان صحبت کنیم می‌توان آن‌ها را به سه دسته‌ تقسیم‌بندی‌ کرد؛ مناسب برای نوزاد، مناسب تا شش ماهگی و مناسب تا سی‌وشش‌ماهگی. اما به این مورد دقت داشته باشید که تنوع این محصول بسیار زیاد است و هر برندی برای هر رده از محصولاتش مزایا و معایب خاص خودش را دارد.

ویژگی‌های تخت کنار مادر تا 3ماهگی

مزایا

بسیار کم‌جا و جمع‌وجور برای استفاده در محیط‌های کوچک

قابلیت تنظیم شیب تشک برای کودکانی که از رفلاکس معده رنج می‌برند (این ویژگی در تمام انواع این محصولات وجود ندارد)

دارای پشه بند، چرخ و قابلیت تبدیل شدن به گهواره

قابلیت جمع کردن و جابه‌جایی آسان

معایب

قابل استفاده تا سه ماهگی

نصب نشدن به تخت مادر

قیمت حدودی این محصول با ویژگی‌های فوق از یک تا چهار میلیون متغیر است. برندهای مشهور قیمت‌های به مراتب بیشتری دارند.

نکته: قیمت محصول کاملا بسته به امکانات آن است.

ویژگی‌های تخت کنار مادر تا 6ماهگی

مزایا

دارای خوش خواب طبی (در تمامی مدل‌ها موجود در بازار لحاظ نشده است)

قابلیت تغییر ارتفاع تشک

قابلیت تنظیم شیب تشک

قابلیت اتصال به تخت مادر

قابلیت تبدیل به گهواره

داری پشه بند با قابلیت استفاده آسان

قابلیت شست‌وشوی آسان

قابلیت جابه‌جایی آسان

دارای جای تعویض کودک (در تمامی مدل‌های موجود در بازار لحاظ نشده است)

در تعدادی از برندهای موجود در این سری از تخت پارک‌ها چراغ خواب موزیکال نیز تعبیه شده است.

معایب:

قابل استفاده تا شش ماهگی (وزن 9 کیلوگرم)

قیمت حدودی این محصول از یک میلیون و 400هزار تا چهارمیلیون است.

ویژگی‌های تخت کنار مادر تا 3سالگی

قابل استفاده از بدو تولد تا 15 کیلوگرم

تشک تعویض و ارتفاع دوم 9 کیلوگرم

قابل استفاده به‌عنوان تخت، تخت دوم و پارک بازی

قابل استفاده در هر مکان (جابه‌جایی راحت)

جمع شدن و باز شدن آسان

دارای کیسه لوازم شخصی و بازی

چرخ برای جابه‌جایی راحت (در تمام مدل‌ها لحاظ نشده است)

همراه کیسه حمل

دارای خروجی از کنار برای استفاده به‌عنوان پارک بازی (در تمام مدل‌ها لحاظ نشده است)

معایب:

در مقایسه با دو مدل قبل جای بیشتری را اشغال می‌کند

قیمت حدودی این محصول از دو تا شش میلیون تومان است.

چه پتویی بخریم؟

در انتخاب پتوی فرزند خود غیر از توجه به رنگ، اندازه و گرم بودن آن به پرزهای موجود در پتو بسیار دقت کنید. سعی کنید پتویی را که پرز ندارد، برای کودک خود انتخاب کنید یا در صورت امکان برای پتو کودک از روکش‌های نخی استفاده کنید.

نکته مهم: در انتخاب پتوی کودک به وزن و ابعاد پتو دقت کنید. پتو باید بزرگ (120×100)سانتی‌متر و سبک باشد.

سرویس خواب اتاق کودک

یکی از خریدهای اساسی سیسمونی خرید سرویس خواب کودک است که بسته به میزان فضای هر خانواده‌ای متفاوت است و البته سلیقه‌ای. برای خرید سرویس خواب کودک باید به این نکات توجه داشته باشید:

امروزه بیشتر تخت‌های ثابت کودکان با قابلیت تبدیل کودک به نوجوان طراحی شده است اما حساسیت برای امنیت فرزند برای سن یک تا چهار سالگی است. زیرا کودکان دراین سن نمی‌توانند غلت زدن‌های خود را در خواب کنترل کنند و نیاز به تختخواب‌های امن دارند.

در هنگام خرید تخت به ارتفاع تخت و نرده توجه داشته باشید، فاصله تشک تا انتهای نرده باید حداقل 70 سانتی‌متر باشد. چون از زمانی که کودک راه می‌رود (حدودا از دو سالگی که تا حدودی به حرکت‌های خود مسلط است) و می‌پرد می‌تواند از تخت خود بالا برود ولی پایین آمدن را با پریدن بلد است. اگر نرده کوتاه باشد. این‌کار برای کودک آسان می‌شود. در این صورت تنها ماندن کودک در اتاق پس از بیدار شدن به هیچ وجه امن نیست.

نکته دیگر ابزاری است که جهت بالا و پایین بردن نرده استفاده می‌شود. هنگام خرید به صدا و نحوه حرکت دادن آن دقت فرمایید. اگر به شکلی طراحی شده باشد که مادر فقط با یک دست بتواند نرده را حرکت دهد و صدای کمی داشته باشد، درواقع یک ویژگی خوب دارد.

سرویس خواب کودک: ملحفه و روبالش

سرویس‌های خواب کودک نیز یک انتخاب مهم است و در انتخاب آن باید به اندازه، جنس پارچه و الیاف موجود در آن توجه داشت. سرویس‌های خواب کودک معمولا شش تکه هستند، شامل رو تختی، ملحفه روی‌تخت، بالش، رو بالشی، ملحفه و گاردهای دور تخت. جنس مناسب برای ملحفه کودک نخ است تا از هرگونه حساسیت و عرق کردن نوزاد جلوگیری شود. استفاده از بالش برای نوزادها تا یک‌سالگی توصیه نمی‌شود ولی گاهی نوزاد از رفلاکس معده رنج می‌برد و مادر مجبور به استفاده از بالش برای کودک خود است که در این مورد توصیه می‌شود.

در صورت امکان از تخت‌هایی با قابلیت تنظیم شیب استفاده شود اما درمورد دور تخت کودک باید بدانید که این تکه از سرویس خواب هم از لحاظ ظاهر و هم از لحاظ بهداشت و امنیت کودک اهمیت بسزایی دارد. دور تخت‌های موجود در بازار سه تکه هستند به صورتی که فقط سه طرف تخت را پوشش می‌دهند و قسمت نرده محرک تخت باز می‌ماند.

باز ماندن این قسمت برای راحت دیدن کودکان طراحی شده ولی در مواردی که کودک در زمان خواب خود غلت می زند و با باز بودن آن قسمت احتمال دارد کودک سر یا بدن خود را به آن بکوبد و موجب ناراحتی و درد شود، توصیه می‌شود برای جلوگیری از این اتفاق از دور تخت‌های چهار تکه استفاده کنید، ضمن این‌که باید به اندازه آن بسیار توجه داشته باشید که درست اندازه تخت کودک باشد که پس از نصب ثابت بماند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 647097 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟