فوت و فن نگهداری انواع شیرینی

در این مطلب چند نکته مهم درباره شیوه نگهداری از شیرینی خشک و‌ تر را بازگو می‌کنیم.

شیرینی خشک و‌ تر هرکدام به شرایط خاصی برای نگهداری نیازمند هستند.

وقتی قرار است تا چند روزی به صورت پیاپی مهمان داشته باشیم یا مراسمی در پیش داریم، حجم خرید‌ها بیشتر می‌شود و احتمال کم و زیاد شدن میزان خرید‌ها زیاد است. به عنوان مثال بار‌ها شیرینی‌هایی که برای مراسم خریده‌ایم بیشتر از میزان مورد نیاز بوده و سؤال همیشگی دراین مواقع درباره شیوه نگهداری شیرینی خشک و‌تر است. ابتدا بهتر است کمی درباره شیرینی‌ها بدانیم، در ادامه به روش نگهداری آن‌ها می‌پردازیم.

چند نوع شیرینی داریم؟

در یک دسته بندی کلی می‌توان شیرینی‌ها را به دو دسته اصلی خشک و‌ تر تقسیم کرد. تشخیص خشک یا‌تر بودن شیرینی‌ ها کار ساده‌ای است و تقریباً همه از روی ظاهر می‌توانند به خوبی تشخیص بدهند که یک شیرین خشک است یا تر.

۱. شیرینی‌ تر

اغلب شیرینی‌های‌ تر از لایه‌های خامه‌ای تشکیل شده‌اند و برای نگهداری از آن‌ها شرایط خاصی را باید تدارک دید. حتماً نان خامه‌ای و رولت خامه‌ای پشت ویترین شیرینی فروشی‌ها را می‌توانید تصور کنید! همان‌ها شیرینی‌تر هستند.

۲. شیرینی خشک

گروه دیگر که شیرینی خشک نام دارد رطوبت بسیار کمی دارند و نگهداری از آن‌ها ساده است. همه ایرانی‌ها حداقل یک بار شیرینی دانمارکی خورده‌اند! حتماً شما یک بار شیرینی «زبان» زیر دندان‌هایتان پودر شده است و با شیرینی مربایی و شیرینی آرد نخودچی هزار طعم و مزه به یاد می‌آورید؛ این چند نمونه همگی شیرینی‌های خشک هستند.

چگوه شیرنی تر و خشک را نگهداری کنیم؟

۱. بخاری را خاموش کنید!

اگر شیرینی‌تر خریده‌اید و هنوز داخل یخچال نگذاشته‌اید همین الان این کار را انجام دهید و بعد ادامه متن را بخوانید! در ترکیب اصلی شیرینی‌تر یا خامه‌ای اغلب ردپایی از تخم مرغ و خامه هست و همین کافی است که بدانیم این شیرینی را نمی‌توان زیاد نگه داشت.

اولین نکته درباره روش نگهداری شیرینی‌تر این است که باید در دمای بسیار پایین باشد و دمای بالا و بیرون یخچال باعث می‌شود میزان زیادی میکروب به خود جذب کند. همچنین آب شدن خامه زمینه ساز بسیاری از بیماری‌هاست که اولین آن‌ها مسمومیت است!

۲. یادتان هست کی شیرینی خریدید؟

همانطور که قبلاً نیز به آن اشاره کردیم نگهداری شیرینی‌تر برای مدت زیاد امکان پذیر نیست و حتی در یخچال نیز نمی‌توان شیرینی‌تر را برای مدت طولانی سالم نگه داشت.

عمر مفید شیرینی‌تر در یخچال حدود ۲۴ تا ۷۲ ساعت است. اگر بیشتر از این زمان شیرینی‌تر را نگه داریم باز هم احتمال اینکه فاسد شود بسیار زیاد است.

این فاسد شدن برای افرادی که سیستم ایمنی بدن‌شان با اختلال رو به روست و کودکان و سالمندان اصلاً خوب نیست و در بیشتر موارد باعث مسمومیت‌های خطرناک می‌شود.

همیشه تاریخ روزی که شیرینی را خریداری کرده‌اید را به خاطر بسپارید و در لحظه انتخاب نیز تازه‌ترین شیرینی‌ها را انتخاب کنید.

۳. شیرینی بودن حتی در شرایط سخت!

شیرینی‌های خشک، جان سخت هستند! می‌توانید بدون نگرانی از بابت دمای هوا آن‌ها را بیرون از یخچال نگهداری کنید البته اگر در گرمای بیش از حد و زیر تابش نور مستقیم خورشید قرار بگیرند قطعاً دچار مشکل می‌شوند، اما در حالت عادی نیاز نیست جای یک جعبه شیرینی خشک را در طبقه‌های یخچالتان باز کنید. این ماندگاری به علت رطوبت کمتر شیرینی خشک است و ۱ تا ۲ هفته در هوای خنک بیرون از یخچال ماندگاری دارد.

۴. آب روی شیرینی‌ها نریزید!

یکی از نکات بسیار مهم در نگهداری شیرینی خشک و‌تر این است که باید شیرینی‌ها را از فضای نمناک دور نگه دارید. رطوبت محیط برای شیرینی خشک و‌تر مضر بوده و محل مناسب برای نگهداری از شیرینی‌ها، فضای خشک و خنک است.

۵. جعبه شیرینی با خاصیت نگه دارنده

وقتی جعبه شیرینی را داخل یخچال جا می‌دهید نگاهی به اطراف آن بکنید و سعی کنید کنار مواد غذایی دیگر که بو دارند شیرینی نگذارید.

اصلاً خوب نیست که مهمان‌ها رولت میل کنند، اما مزه ترشی کلم و فلفل دلمه‌ای زیر دندان‌هایشان حس کنند! یک راه خوب برای جلوگیری از این مشکل استفاده از همان جعبه‌های مقوایی شیرینی و بستن درب آنهاست. با وجود این جعبه‌ها شیرینی‌ها به سادگی بوی مواد غذایی دیگر را به خود نمی‌گیرند.

۶. شیرینی خشک هم خشک می‌شود!

هر نوع شیرینی از به صورت تکی نگهداری شود زودتر خشک می‌شود و کیفیت و طعم خوب ابتدایی را از دست می‌دهد.

برای جلوگیری از خشک شدن شیرینی‌ها بهتر است آن‌ها را به صورت ردیفی کنار و روی هم بچینید تا کمتر در معرض هوا قرار بگیرند و دیرتر خشک شوند.

۷. خرابی به گندیدن نیست!

روش‌های یاد شده صرفا برای جلوگیری از گندیدن شیرینی‌ها نیستند. تغییر شکل و خرد شدن شیرینی‌ها نیز یک نوع خرابی محسوب می‌شود. وقتی شیرینی‌ها را روی هم می‌چینید سعی کنید از از ورق‌های کاغذ روغنی استفاده کنید و این ورق‌ها را بین ردیف‌ها قرار بدهید. دیگر شیرینی‌ها خرد نمی‌شوند و به هم نمی‌چسبند.

۸. در را ببندید!

شیرینی‌ها را در ظرف‌های در دار نگه دارید. سینی‌هایی که شیرینی را در آن‌ها می‌چینیم اگرچه پیش روی مهمانان زیباست، اما به علت اینکه سینی یک ظرف در دار نیست شیرینی‌ها زودتر خشک می‌شوند.

۹. شیرینی خشک چقدر بد است؟

اگر حالا که این متن را خواندید و متوجه شدید که دیگر دیر شده و شیرینی‌هایی که روی دست‌تان باد کرده بود الان دیگر به علت خشک شدن خوردنی نیستند، بهتر است بدانید که شیرینی خشک باعث بروز مسمومیت در افراد نمی‌شود. با این حال همانطور که می‌دانید در همه شیرینی‌ها روغن وجود دارد و این روغن موجود پس از گذشت یک مدت زمان اکسید می‌شود و این اکسید شدن باعث بروز برخی مشکلات گوارشی خواهد شد. جانب احتیاط را رعایت کنید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 473830 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟