خطرات شوینده ها در خانه تکانی نوروزی

با نزدیک شدن به ایام عید خانواده های ایرانی سنت دیرینه خانه تکانی را کم و بیش آغاز کرده اند. سنتی که بر مبنای آن برای استقبال از عید نوروز، همه جای خانه باید پاک و تمیز از هرگونه آلودگی و گرد و غبار باشد. به همین دلیل اعتقاد داشتند که در ماه های آخر سال تمام منزل را تمیز کنند و همه جا را به اصطلاح برق بیندازند، با وجود غلبه زندگی مدرن بر شیوه زندگی سنتی، خوشبختانه هنوز بسیاری از آیین ها و سنت های نوروزی در ایران پا برجاست. خانه تکانی آن هم با استفاده از انواع شوینده و تمیزکننده که بحث این مطلب است.

وظیفه اصلی خانه تکانی به دوش خانم هاست و البته آقایان و اعضای خانواده هر یک به نوبه خود در انجام امور کمک می کنند.

یکی از اولین کارهایی که برای انجام خانه تکانی ضروری است خرید انواع مواد شوینده و پاک کننده است. موادی که با آن بتوان هرچه راحت تر و سریع تر گوشه و کنار منزل را تمیز کرد و زحمت کمی را هم متقبل شد.

اغلب خانم ها به هنگام خرید این مواد فقط به قدرت پاک کنندگی آن می اندیشند و توجهی به تاثیر آن بر سلامت خود ندارند و برای برق انداختن منزل، سلامت خود را به خطر می اندازند.

دست های ترک خورده، خشکیده و پر از لک بسیاری از خانم ها که با وسواس هرچه تمام تر نه تنها در طول سال بلکه در آخرین روزهای سال، سخت مشغول خانه تکانی هستند، گواه این مدعاست. بنابراین بر آن شدیم تا درباره تاثیر مواد شوینده بر سلامت و ضرورت جدی گرفتن توصیه های بهداشتی در این زمینه مطلب را تهیه کنیم.

شوینده ها و سلامت پوست

استفاده از مواد شوینده می تواند تاثیر سوئی روی پوست داشته باشد. اغلب مواد شوینده حاوی اسید است که در لکه بری، تمیزکنندگی و از بین بردن چربی ها نقش دارد. بنابراین این مواد می تواند چربی پوست را نیز از بین ببرند، تماس مکرر با این مواد در ابتدا به خشکی پوست و ترک و خارش منجر می شود.

ادامه این روند باعث بروز اگزما یا درماتیک تماسی در فرد می شود. علت ایجاد اگزما می تواند ناشی از تاثیر مستقیم تحریک کنندگی مواد شوینده باشد که به آن درماتیک تماسی تحریکی می گوییم و هم چنین می تواند ناشی از آلرژی ناشی از مواد شوینده باشد که به آن درماتیک تماسی آلرژیک گفته می شود. درماتیک تحریکی می تواند برای همه اتفاق بیفتد اما نوع آلرژیک آن کمتر شایع است. اولین علایم درماتیک، خارش شدید و قرمزی پوست است و گاهی هم پوست ملتهب می شود.

بهترین راه جلوگیری از بروز تحریک و آلرژی پوست تماس غیرمستقیم با مواد شوینده است. پوشیدن دستکش نخی یا دستکش هایی که لایه نخی دارد مناسب تر است. بهتر است دستکش بلند و سالم باشد تا از نفوذ مواد شوینده به دست جلوگیری شود.

پس از اتمام کار بهتر است دست ها با آب شسته شده و با استفاده از مرطوب کننده ها ملایم شود.طبیعی است که شوینده های قوی، آسیب های جدی تری به پوست وارد می کنند و از آن جا که مردم علاقه زیادی به شوینده های قوی دارند، باید در زمینه بهداشت پوست اطلاعات کافی داشته باشند.

باید دقت کرد که مواد شوینده ای که تاریخ مصرف آن گذشته قدرت تخریبی بیشتری روی پوست دارد. هم چنین ترکیب مواد شوینده با یکدیگر که بسیاری از خانم ها برای افزایش قدرت پاک کنندگی به آن متوسل می شوند سلامت پوست را به طور جدی تهدید می کند.

بعضی عادت دارند از پمادهای موضعی و یا کورتن به طور خودسرانه استفاده کنند توصیه ما این است که به هیچ عنوان اقدام به این کار نکنند زیرا می تواند باعث نازک شدن پوست شود. کورتن فقط به هنگام التهاب پوست و باید توسط پزشک تجویز و طی چند روز یا چند هفته مصرف شود.

درماتیک تحریکی زودتر از درماتیک آلرژیک بهبود پیدا می کند. به بیماران توصیه می شود تا مدتی از صابون های بچه استفاده کنند. دکتر طاهری می گوید: گاهی اوقات واکنش آلرژیک باعث می شود حساسیت به پوست دست خلاصه نشود و به سایر قسمت های بدن آسیب برساند.

هم چنین استفاده از سرکه به عنوان شوینده می تواند در درازمدت به پوست دست آسیب برساند. بهتر است به هنگام کار با مواد شوینده از هر نوع آن از دستکش استفاده شود تا مانع آسیب رسیدن به پوست شود.

گاه با کسانی که به درماتیت درون زاد مبتلا هستند برخورد می کنیم. این افراد به صورت مادرزادی استعداد درماتیت یا اگزما دارند و هر از گاهی دچار خشکی و ترک در سرانگشتان و یا قسمت های دیگر دست می شوند. قطعا استفاده از مواد شوینده بروز این عارضه در فرد را سرعت می دهد.

لازم است بدانید که استفاده مکرر از مرطوب کننده ها می تواند به بهداشت پوست کمک شایانی کند .

البته ما نوع خاصی از مرطوب کننده ها را مدنظر نداریم استفاده از انواع مرطوب کننده ها پس از شست وشوی دست ها با آب در حالی که هنوز پوست کاملا خشک نشده، بهترین راه برای حفظ بهداشت پوست است.

استفاده از مرطوب کننده ها بسته به نیاز شخص دارد اما در این ایام که خانم ها مشغول خانه تکانی هستند لازم است پس از هر بار شست وشوی دست ها، از مرطوب کننده استفاده کنند.

گاه مشاهده می شود خانم ها پس از استفاده از مرطوب کننده ها و پیش از این که کرم جذب پوست شود اقدام به شستن دست ها می کنند که این کار، در واقع کار مرطوب کننده را خنثی می کند.

افراد می توانند از وازلین، گلیسرین، روغن بادام و زیتون برای مرطوب کردن دست ها استفاده کنند و البته انواع تجاری کرم های مرطوب کننده نیز وجود دارد که استفاده از آن ها مانعی ندارد.

مواد شوینده و دستگاه تنفس

هم چنین در بسیاری از موارد مشاهده می شود که خانم ها پس از استفاده از مواد شوینده دچار آبریزش بینی، گرفتگی صدا و اختلالات تنفسی ناشی از استنشاق این مواد می شوند.

مواد شوینده به علت بخارهایی که از خود متصاعد می کنند می تواند گوش، حلق و بینی افراد را درگیر کنند و به آن آسیب برسانند. بخارهای قلیایی و اسیدی مواد شوینده می تواند باعث التهاب مخاط و یا سوختگی های شدید شود و یا با تحریک سیستم ایمنی باعث ایجاد آلرژی شود. به عبارتی مواد شوینده با اثر سوزانندگی و یا آلرژیک خود می توانند گوش، حلق و بینی افراد را تحت تاثیر قرار دهند.

توجه داشته باشید که استفاده طولانی مدت از این مواد ممکن است فرد را دچار علایم حساسیتی در بینی به صورت عطسه، آبریزش بینی، خارش یا گرفتگی کند و تنها راه این است که فرد از آن ماده اجتناب کند و یا سعی کند در صورت استفاده از مواد شوینده در محیط های دربسته و بدون ماسک خودداری کند.

دوری کردن از آلرژن ها بهترین راه مبارزه با آلرژی است. بنابراین کسانی که آلرژی دارند یا نباید از مواد شوینده ای که برایشان حساسیت ایجاد می کند استفاده کنند و یا با پوشش کامل در تماس با آن ها قرار گیرند.

معمولا فرد پس از ۵ بار برخورد با یک ماده شوینده دچار حساسیت می شود و استفاده از داروهای ضدحساسیت که توسط پزشک تجویز شده نیز می تواند بسیار کمک کننده باشد.

استنشاق های مواد شوینده اسیدی یا قلیایی می تواند باعث سوزانندگی مخاط شود. بسته به غلظت ماده شوینده، بخارها نیز آسیب زننده هست و از طرفی در محیط بسته آسیب ها دوچندان می شود به همین دلیل است که گفته می شود هنگام شست وشوی سرویس دستشویی یا حمام حتما باید درها باز باشد تا به تجمع بخارها نینجامد.

افرادی که دچار سوختگی مخاط و سوزش می شوند می توانند با مصرف آب یا شیر، اندکی از درد خود بکاهند این سوزش می تواند در بینی، حلق و حنجره رخ دهد و فرد دچار ورم حنجره شود و در موارد شدیدتر دچار اختلالات تنفسی شود.

دقت کنید که تمام این علایم اگر شدید باشند خطرناک است به عنوان مثال ورم شدید حنجره ممکن است در فرد به انسداد مسیر تنفسی منجر شود. بنابراین مراجعه به پزشک در صورت تشدید هر یک از این علایم ضروری است.

از آن جا که مجاری هوایی کودکان باریک تر از بزرگسالان است، ممکن است استنشاق بخارهای مواد شوینده به سرعت باعث تحریک آن ها شود بنابراین بهتر است به هنگام استفاده از مواد شوینده، کودکان را از محیط دور کنید تا آسیب احتمالی نبینند.

توصیه ما به کسانی که بر اثر استنشاق بخارهای مواد شوینده دچار گرفتگی صدا شده اند این که کم حرف بزنند و به حنجره خود استراحت دهند، مایعات فراوان مصرف کنند و اگر زمینه ترش کردن دارند، داروی ضدترش کردن مصرف کنند زیرا در اثربازگشت اسید از معده، آسیب حنجره آن ها تشدید می شود.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 463077 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟