تمیز کردن ظروف تفلون بدون ایجاد خش با ساده ترین روش خانه داری

تمیز کردن ظروف تفلون و نچسب کار حساسی است. با این که سال هاست استفاده از این جنس در آشپزخانه های ایرانی مرسوم شده است اما هنوز هم سوالات و اما و اگرهایی در مورد نحوه شستن و تمیز کردن ظروف تفلون و نچسب بدون ایجاد خش و پریدگی وجود دارد.

 ۱- استفاده از پن مخصوص برای تمیز کردن ظروف تفلون و نچسب

یکی از مطمئن ترین روش ها برای تمیز کردن ظروف تفلون و نچسب استفاده از پن مخصوص شستشوی این ظرف هاست. برای این کار اجازه دهید ظرف تفلون سرد شود. از یک کاردک یا کفگیر چوبی یا پلاستیکی برای تمیز کردن باقی مانده غذا از روی ظرف تفلون و نچسب استفاده کنید تا هم ظرف آسان تر شسته شود و هم کف آن خط و خش نیفتد.

برای تمیز کردن ظروف تفلون و نچسب از پن مخصوص شستشوی این ظرف ها استفاده کنید

حالا در ظرف تفلون مقداری آب ولرم یا گرم بریزید. از یک پن یا اسکاچ نایلونی بدون سیم و نرم یا اسفنجی برای شستن و تمیز کردن ظروف تفلون و نچسب استفاده کنید. اگر ظرف شما دسته دارد، دسته آن را بگیرید و به آرامی از پایین با بالا آن را بسابید و سپس آب بکشید. بعد از آب کشیدن با یک حوله نرم ظرف تفلون یا نچسب را به آرامی خشک کنید.

از آن جایی که اغلب لوازم و ظروف آشپزخانه از جنس تفلون هستند تمیز کردن آن ها به همین روش مطمئن و ایمن است.

۲- استفاده از سرکه سفید برای تمیز کردن ظروف تفلون و نچسب خیلی چرب و کثیف

یکی از مطمئن‌ترین روش‌ها برای تمیز کردن ظروف تفلون و نچسب خیلی چرب و کثیف استفاده از سرکه سفید است. ظروف تفلون و نچسب را به همان روشی که در بالا گفتیم با یک کفگیر یا کاردک پلاستیکی یا چوبی به آرامی تمیز کنید و باقی مانده غذا را از روی ظرف پاک کنید. اگر ظرف خیلی چرب و کثیف است در ظرف مقداری آب بریزید و سپس ½ فنجان سرکه سفید هم به آن اضافه کنید.

ظرف را روی شعله ملایم گاز بگذارید و اجازه دهید محلول آب و سرکه به جوش بیاید. ۵ تا ۱۰ دقیقه جوشیدن آب و سرکه کافی است. شعله گاز را خاموش کنید و با یک دستمال کاغذی و با رعایت احتیاط چربی را از ظرف بزدایید. آب خیلی داغ است پس احتیاط کنید که دستتان نسوزد. حالا آب جوش را با احتیاط در سینک ظرفشویی خالی کنید و اجازه دهید ظرف سرد شود. در مرحله بعد ظرف تفلون یا نچسب را با یک اسکاچ نایلونی یا اسفنجی و مقداری مایع ظرفشویی بشویید. سپس ظرف را آب بکشید و با دستمال حوله ای نرم خشک کنید.

۳- شستن و تمیز کردن غذای سوخته در ظروف تفلون و نچسب با جوش شیرین

اگر کف ظرف تفلون غذا سوخته است بهترین کار برای تمیز کردن آن بدون صدمه زدن به ظرف استفاده از «جوش شیرین» است. وقتی غذای سوخته به کف ظرف تفلون می چسبد این سوختگی با اسکاچ یا اسفنج، مایع ظرفشویی و آب جوش تمیز نمی شود. پس بعد از سرد شدن ظرف مقداری جوش شیرین روی لکه های سوختگی بریزید. کمی آب روی جوش شیرین بریزید و اجازه دهید این محلول شب تا صبح در ظرف باقی بماند. روز بعد ابتدا محلول آب و جوش شیرین را با یک اسکاچ نایلونی یا اسفنجی کمی در ظرف بگردانید و سپس آن را دور بریزید. حالا مقداری مایع ظرفشویی در ظرف بریزید و باز هم به آرامی با اسکاچ بسابید. ظرف را آب بکشید و با یک حوله نرم خشک کنید.

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 452910 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟