نکات ریز خانه داری برای داشتن خانه ای تمیز

پارچه‌های کهنه را به هیچ عنوان برای دمکنی استفاده نکنید. این پارچه ها سراسر گرد و غبارند. با هر بار تکان دادن آنها میلیون ها ذره گرد و غبار از آنها جدا شده و در فضای خانه شما پخش می شوند.یکی از مسائلی که پیوسته از آن در رنجیم، حضور گرد و غبار موجود در محیط خانه است که البته راه های بسیاری برای از بین بردن آنها وجود دارد.

۱. از گذاشتن موادی که تولید گرد و غبار در محیط خانه می کنند، اجتناب کنید. مواد غذایی را که از بیرون می خرید، هر چه سریع تر به سینک انتقال دهید و آنها را بشویید تا ذرات گرد و غبار را با خود در محیط خانه پخش نکنند. هرگز روزنامه و کاغذهای باطله را در محیط خانه پاره نکنید. زیرا این مواد از ریز ذراتی تشکیل شده اند که با این کار شما، این مواد در هوای معلق می مانند و شما با دست خود تولید گرد و غبار کرده اید.

۲. رختخواب از جمله مکان هایی است که در هر انسانی میزان زیادی از اوقات شبانه روز خود را در آن سپری می کند، برای اینکه از تولید گرد و غبار در این مکان از خانه جلوگیری کنید، هرگز با لباس بیرون وارد رختخواب نشوید. از طرفی حداقل دو بار در سال رختخواب و کلیه لوازم مربوط به اتاق خواب را دقیقا و تمیز بشویید.

دلیل این کار هم این است که حتی اگر گرد و غباری از بیرون وارد نشود، خود پتوها و دیگر وسایل به مرور زمان کرک هایشان جدا می شود و همین کرک ها یشان جدا می شود و همین کرک ها به صورت گرده هایی خطرناک وارد قفسه سینه و ریه می شوند و ایجاد انواع بیماری های تنفسی می کنند.

۳. پادری های سنگینی را که بیرون از در ورودی قرار می دهید، هرگز به درون ساختمان نیاورید. این پادری ها با گذشت زمان حجم زیادی از گرد و غبار و را در خود جمع کرده اند و با ورود آنها به خانه در واقع شما مرکز گرد و غبار را به خانه خود آورده اید. حتی بهتر است برای شستن آنها را به خشکشویی بدهید. پرداخت هزینه برای این کار بسیار بهتر و سودمندتر از این است که هزینه زیادی برای درمان بیماری هایی که پیامد این گرد و غبار هستند، بپردازید.

۴. تصفیه کننده های هوایی را که در منزل خود استفاده می کنید، زود به زود چک کنید و آنها را تمیز کنید زیرا با گذشت زمان خود این وسایل گرد و غبار زیادی را در منفذهای خود جمع می کنند. با هر بار روشن کردن این دستگاه ها، این گرد و غباری که در بدنه و منافذ آنها جا خوش کرده است، به فضای خانه شما وارد می شوند. شاید این ذرات خیلی به چشم نیایایند اما مجاری تنفسی شما بیشترین آسیب را می بینند.

۵. از مرطوب کردن فضای خانه خود بپرهیزید. وسایل نم دار و آب گرفته را در محیط خانه خود قرار ندهید. زیرا وجود گرد و غبار در محیط خانه به سمت وسایل مرطوب جذب می شود. این گرد و غبار در این وسایل جانشین می شود و از بین نمی رود. شستن چندباره نیز تنها رنگ و روی وسایل را تازه تر می کندو دردی از شما دوا نمی کند.

۶. دستگاه تهویه هوای خانه شما باید دارای فیلتر بسیار فوری باشد. فیلتر قوی مانع عبور گرد و غبار از دستگاه می شود. از آنجا که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، برای اینکه اجازه ورود گرد و غبار به خانه خود را ندهید، بهترین کار این است که از فیلتر قوی استفاده کنید.

۷. گاهی بهتر است سلامتی Health خود را فدای زیبایی نکنید. البته این نازیبایی تنها در وهله اول است و با راهکارهایی به راحتی می توانید زیبایی را نیز به خانه خود برگردانید. چوب پرده ها از جمله وسایلی هستند که به شدت ایجاد گرد و غبار می کنند. به جای جنس چوب می توانید از جنس های پلاستیکی استفاده کنید. این وسایل به هیچ عنوان تولید گرد و غبار نمی کنند و از نظر هزینه نیز مقرون به صرفه ترند. برای اینکه ظاهر زیبایی نیز به آنها بدهید، می توانید با پوشش های پارچه ای رنگ آنها را خوش نما کنید.

۸. پارچه‌های کهنه را به هیچ عنوان برای دمکنی استفاده نکنید. این پارچه ها سراسر گرد و غبارند. با هر بار تکان دادن آنها میلیون ها ذره گرد و غبار از آنها جدا شده و در فضای خانه شما پخش می شوند. از طرفی این وسایل چون با غذای شما سر و کار دارند، گرد و غبار را به طور مستقیم وارد غذای شما می کنند. این وسایل را زود به زود تعویض کنید تا مانع عبور این ریزهای خطرناک به بدن خود بشوید.

 

کدخبر: 382942 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟