آپارتمان نشین ها با این شیوه ها لباس هایشان را خشک کنند

ا مروزه یکی از معضلات خانواده ها خصوصا آپارتمان Apartment نشین ها کمبود جا برای خشک کردن لباس هاست. بنابراین در چنین شرایطی انتخاب بهترین روش برای خشک کردن لباس ها می تواند تاثیر بسزایی در سلامت افراد خانواده داشته باشد.
خشک کردن لباس ها

در زمان های قدیم که بیشتر خانه ها بزرگ و حیاط دار بود بیشتر افراد لباس های خود را در محیط باز روی بند پهن می کردند و لباس ها زیر نور آفتاب و با وزش ملایم باد خشک می شدند. در این روش، نور آفتاب تا حدی خاصیت ضدعفونی کننده داشته و موجب از بین رفتن قارچ ها و میکروب های احتمالی لباس ها می شود.

البته امروزه با توجه به آلودگی هوا و احتمال نشستن غبارات و ذرات فلزات سنگین بر روی لباس ها، احتمال آلوده شدن رخت ها وجود دارد. گذشته از این موضوع آلوده شدن لباس ها به فضولات پرندگان و یا هاگ های قارچ که توسط باد منتقل می شود نیز خود عامل دیگری است که بتواند انواعی از بیماری های قارچی و پوستی را در افراد ایجاد کند، بنابراین با توجه به موارد ذکر شده و محدودیت فضا بهتر است در فصول گرم سال لباس ها را در داخل منزل نزدیک به پنجره در مجاورت نور و در مسیر هوا و در فصول سرد سال لباس ها را در کنار یک منبع گرمازا مانند شومینه یا شوفاژ قرار دهید. البته این روش نیز خالی از اشکال نیست.

در این روش به دلیل فقدان جریان هوا در داخل منزل زمان لازم برای خشک شدن لباس ها طولانی تر خواهد شد. از سوی دیگر رطوبت و بوی حاصل از مواد شوینده لباس ها در فضای خانه ماندگار خواهد شد. از سوی دیگر استشمام طولانی مدت بوی مواد شوینده در فضای بسته خانه می تواند منجر به بروز حساسیت و آلرژی در برخی افراد مستعد شود. در چنین شرایطی بدن می تواند به بوهای شیمیایی واکنش نشان داده و به صورت آلرژی های خفیف یا شدید که بستگی به مدت زمان استنشاق بو دارد، عوارضی را ایجاد کند.

همچنین استنشاق این بوها در خانم های شیرده می تواند حالت شیر مادر را تغییر داده و منجر به بروز ناراحتی، بی اشتهایی، بی قراری و اختلال خواب در نوزاد شود.از سوی دیگر متاسفانه برخی از خانواده ها به تصور آن که لباس ها پاکیزه تر شوند، از مقدار زیادی مواد شوینده استفاده می نمایند. در این رابطه نیز باید گفت: باقی ماندن مواد حاصل از پودرهای رختشویی روی برخی لباس ها نه تنها منجر به ماندگاری میکروب ها در لباس می شود؛ بلکه می تواند در تماس با پوست باعث به وجود آمدن صدمات مزمن پوستی، خارش، ریزش مو و... شود.

کارشناسان بهداشت به افرادی نیز که دارای بیماری های پوستی هستند، توصیه می کنند حتما لباس های زیر خود را بعد از شستشو اتوکشی نمایند تا حرارت زیاد اتو موجب کشته شدن میکرو ب ها و قارچ های پوستی آنها شده تا از این طریق هم به درمان بیمار کمک شود و هم از انتقال آن به دیگران جلوگیری شود. نکته دیگری که بیشتر بیماران با پوست خشک به آن آلرژی دارند، بسیاری از مواد شوینده قوی است که در تماس با بدن می تواند لایه های محافظ چربی پوست را تحت تاثیر قرار داده و منجر به خشکی سطح پوست شوند. به این افراد هم توصیه می شود برای شستشوی لباس ها از مواد شوینده ملایم استفاده کنند و مرحله آب کشی را چندین بار تکرار کنند.

توجه: حتی المقدور لباس های خود را در طول روز و در زمان تابش مستقیم نور خورشید و در مسیر هوا خشک کنید و از قرار دادن طولانی مدت لباس ها در هوای آلوده بپرهیزید.

در جنس و رنگ پارچه و همچنین نوع ماده ای که برای رنگ کردن آن به کار رفته است، دقت کنید.

طرحی را که برای رفع لکه در نظر دارید ، قبلا تعیین کنید.

هر نوع ماده شیمیایی را که می خواهید به کار ببرید، روی تکه ای از پارچه امتحان کنید و اگر می خواهید پارچه را بشویید، لکه را قبل از شستن از بین ببرید.

به خاطر داشته باشید که آب داغ، بعضی لکه ها را ثابت می کند، کانند لکه تخم مرغ و خون؛ همچنین آب صابون نیز لکه های چای، قهوه و عصاره بسیاری از میوه ها را ثابت می کند. برای از بین بردن لکه ها به وسیله محلول هایی مانند تتراکلروکربن با استفاده از برس یا ابر. بیرنگ کردن لکه به وسیله آب اکــسیژنه و اسید اگزالیک (جوهر ترشک) یا آب ژاول. تمیز کردن لکه به صورت خشک به وسیله خمیری از پودرهای جذب کننده مانند گچ فرانسوی یا پودر سفید تالک.

برطرف کردن لکه کاکائو و شکلات:

چنانچه لکه روی پارچه های سفید باشد، محل آن را با آب گرم و صابون بشوئید، بعد لکه را به وسیله تتراکلروکربن از بین ببرید. در صورتی که پارچه رنگی بود، اول با تتراکلروکربن بشوئید، سپس با آب گرم و اسفنج، لکه را کاملا از بین ببرید.

برطرف کردن لکه چای و قهوه:

برای برطرف کردن این گونه لکه ها روی پارچه های رنگی، محل لکه را با آب گرم و اسفنج بشوئید.چنانچه لکه باقی ماند، گیلیسیرین گرم به کار ببرید و بگذارید نیم ساعت روی لکه بماند، سپس با آب خوب شستشو داده و با آب گرم و صابون بشوئید.

اگر لکه روی پارچه سفید و نخی بود، آب جوش را روی لکه بریزید و این کار را از طرف پشت پارچه نیز تکرار کنید . اگر لکه از بین نرفت با آب اکــسیژنه، سپس با آب شستشو دهید برای از بین بردن این گونه لکه ها، اول از صابون استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است لکه را ثابت کند. در زمان های قدیم که بیشتر خانه ها بزرگ و حیاط دار بود بیشتر افراد لباس های خود را در محیط باز روی بند پهن می کردند و لباس ها زیر نور آفتاب و با وزش ملایم باد خشک می شدند.

در این روش، نور آفتاب تا حدی خاصیت ضدعفونی کننده داشته و موجب از بین رفتن قارچ ها و میکروب های احتمالی لباس ها می شود. البته امروزه با توجه به آلودگی هوا و احتمال نشستن غبارات و ذرات فلزات سنگین بر روی لباس ها، احتمال آلوده شدن رخت ها وجود دارد. گذشته از این موضوع آلوده شدن لباس ها به فضولات پرندگان و یا هاگ های قارچ که توسط باد منتقل می شود نیز خود عامل دیگری است که بتواند انواعی از بیماری های قارچی و پوستی را در افراد ایجاد کند، بنابراین با توجه به موارد ذکر شده و محدودیت فضا بهتر است در فصول گرم سال لباس ها را در داخل منزل نزدیک به پنجره در مجاورت نور و در مسیر هوا و در فصول سرد سال لباس ها را در کنار یک منبع گرمازا مانند شومینه یا شوفاژ قرار دهید. البته این روش نیز خالی از اشکال نیست.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 332580 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟