عکـاسی‌ چشم‌انداز (منظره) Landscape Photography

به گزارش رکنا، عکاسی از چشم انداز شامل گرفتن یک صحنه طبیعی است به گونه‌ای که بیننده را وارد صحنه کرده و او را جذب خود می‌کند. این نوع عکاسی امروزه یکی از محبوب‌ترین انواع عکاسی است که با تعریفی گسترده‌تر ، شامل عکاسی «منظره شهری» و صحنه‌های ساخته شده توسط انسان نیز می‌شود. به جرأت می‌توان گفت با پیشرفت تکنولوژی، عکاسی منظره امروز یک نوع عکاسی در دسترس است اما بدان معنا نیست که تسلط بر آن آسان باشد.

زندگی تسلیم ناپذیر

زندگی تسلیم ناپذیر اثر Tony wong

منظره بزرگ

منظره بزرگ اثر  Nicolas Raspiengeas

زندگی تسلیم ناپذیر

زندگی تسلیم ناپذیر اثر Max Rive

زیر رنگین کمان

زیر رنگین کمان اثر Tony wong

عکاسی منظره در عین سادگی بسیار دشوار است. چرا که تغییرات اقلیمی، در این نوع عکاسی دخالت داشته و آن را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. ازجمله تغییرات می‌توان به تابش نور اشاره کرد که در لحظه بر بافت، طرح، رنگ، خطوط و بخصوص پرسپکتیو تأثیر مستقیم می‌گذارد. از این رو عکاس هنگام عکسبرداری با مشکلات بسیاری گریبان‌گیر است.

دریای گمشده

دریای گمشده اثر Julien Delaral

پروژه درخشش سبز

پروژه درخشش سبز اثر Daniel Laan

درخت کهن

درخت کهن اثر Jose D.Riquelme

همچنین در عکس‌های منظره می‌توان به ترکیبی از زندگی مدرن با طبیعت، حضور ماشین آلات صنعتی در طبیعت و دخل و تصرف طبیعت توسط انسان نگاهی دوباره داشت و آن را برای نسل‌های بعد به یادگار گذاشت و در برخی موارد با تصاویری اینچنینی درسی به تاریخ داد.

غار سیل زده

غار سیل زده اثر Martin Brcen

قدرت بیان مفاهیمی چون طراوت، لذت زندگی، زیبایی، تولد، مرگ، انتزاع، ابهام، راز و ... در عکاسی چشم انداز مشهود بوده و در عین حال فاقد ارزش زمانی است. عکاسی از منظره نیازمند مطالعه درخصوص چگونگی استفاده از دوربین، تکنیک و فن عکاسی، ترکیب بندی، زیبایی شناسی و... در کنار شناخت اقلیم در فصول مختلف است.

مناظر صمیمی

مناظر صمیمی اثر Erlen busch

جنگل های کوه های کارپات

جنگل های کوه های کارپات رومانی اثر Daniel Mariar

در پایان می‌توانم بگویم، شما نیز می‌توانید حتی با گوشی‌های هوشمند خود تصاویری از آنچه مناظر طبیعت است، گرفته و با دیگران به اشتراک بگذارید.

«به گفته پیتر هنری امرسن نویسنده، مدرس و عکاس قرن نوزدهم: هر محصل عکاسی باید عکسی از آن خود خلق کند تا ثابت کند خالق چیزی برای گفتن داشته و می‌داند به چه نحو آن را بیان کند.» (برگرفته از کتاب داستان عکاسی اثر مایکل لنگفورد/ مترجم: رضا نبوی).

کاوس صادقلو

عکاس و مدرس دانشگاه

کدخبر: 876539 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟