دوست دارم نقشم حرفی برای گفتن داشته باشد + عکس

به گزارش گروه هنری رکنا ، مرجان دلبند از هنرمندان کشورمان در عرصه بازیگری است که به تازگی فیلم کوتاه "جدال خاموش" با محوریت کرونا را در دست اجرا دارد. به همین بهانه با او دقایقی هم صحبت شدیم تا بیشتر از فعالیت هایش باخبر شویم.

کمی از خودتان برایمان بگویید.

متولد 16 آبان یکی از سال های روزگار دهه پنجاه هستم و از زمانی که یادم می آید قلم در دست داشتم و می نوشتم. نقاشی می کشیدم و برایش شعر می گفتم. در دوران نوجوانی در مدرسه  شومن بودم و صداپیشگی می کردم. گاهی حس می  کردم  درون من 100 نفر هست.

یادم هست در پایان سال گذشته برایتان اتفاقی افتاد در طول اجرای نمایش که دچار شکستگی پا شدید. الان حال تان چطور است؟

خوشبختانه الان خیلی بهترم الان. تا پایان اسفند پارسال با واکر راه می رفتم و تا 13 فروردین ماه امسال با عصا . تا امسال که به خاطر شیوع کرونا نتوانستم فیزیوتراپی بروم و کارهای درمانی ام را در خانه انجام دادم و شکر خدا حالم بهتر است.

از کرونا گفتید ؛ در این روزهای قرنطینه چطور روزگار می گذرانید؟

یک نویسنده وقتی قلم دستش است بهانه ای برای نوشتن دارد. هر روز می نویسم ، مطالعه می کنم ، روزگارم را با گربه ام می گذرانم و سعی می کنم هر روز پاکسازی داشته باشم  و عشق و انرژی مثبت برای جهان هستی بفرستم و شکرگزار باشم.

از فیلم "جدال خاموش" برایمان بگویید.

در فیلم "جدال خاموش" به کارگردانی و تهیه کنندگی سیاوش اسد به اجرای نقش پرداختم. البته من سابقه همکاری با آقای اسد را داشته ام که در جریان تمرین برای یک تئاتر دیگر به من این پیشنهاد را دادند.

در این فیلم نقش پرستاری به نام "مریم" را بازی کردم که بعد از 40 روز بی خوابی و زحمت در بیمارستان برای رسیدگی به بیماران کرونا نمی داند که خودش ناقل است و در نتیجه برادرش که بیمار قلبی بوده و مادرش که سن بالایی داشته است در اثر ابتلا به این ویروس از دنیا می روند. این کار اولین بار برای جشنواره برلین که مربوط به فیلم های کوتاه زیر 5 دقیقه بود ارسال شد. البته من سابقه همکاری با آقای اسد را داشته ام که در جریان تمرین برای یک تئاتر دیگر به من این پیشنهاد را دادند.

چه پیامی برای پرستاران زحمتکش به ویژه در رابطه با کرونا دارید؟

واقعا زبان قاصر است برای تشکر از زحمات پرستاران در این اوضاع غیر طبیعی کرونا و کارگردان "جدال خاموش" به درستی درباره پرستاران نوشت : خط مقدم کادر درمان . من خودم دوستان پرستار زیادی دارم و از همه این عزیزان تشکر می کنم.

آیا نوع تئاتر برایتان در ایفای فرقی می کند؟ یعنی بیشتر دوست دارید در تئاترهای درام روی صحنه حاضر شوید یا در تئاترهای کمدی؟

من عاشق تئاترم و بیشتر دوست دارم خودم باشم در تئاتر و در نظر دارم روزی یک تئاتر بسازم درباره انرژی مثبت و از عشق به زندگی در آن بگویم. من انواع تئاترها را بازی کرده ام؛ تئاتر اولم تقریبا کمدی بود. کار "تله موش" که ژانر وحشت داشت را هم کار کردم. در تئاتری هم ظاهر شدم که متفاوت و موضوع آن اجتماعی بود. در تئاتر "جنگ و صلح" هم در نقش یک مادر لبنانی ایفای نقش کردم که نتوانستم به طور کامل در آن حضور داشته باشم. خیلی برایم فرقی نمی کند و فقط دوست دارم نقشی را بازی کنم که حرفی برای گفتن داشته باشد.

امروز چقدر مردم و سیاست های حاکم در وزارت ارشاد به مقوله تئاتر اهمیت می دهند؟

تا قبل از داستان کرونا تئاتر داشت رشد می کرد و پررنگ می شد. استقبال مردم هم از آن خوب بود ؛ چه تئاتر کمدی چه کلاسیک و چه تئاترهای تجاری که کرونا متاسفانه همه چیز را به هم ریخت.

آیا در کنار حرفه بازیگری به کار دیگری هم مشغولید؟

قبل از کار به طور حرفه ای در تئاتر ، موسسه چند منظوره بازیگری داشتم که در اثر کلاهبرداری خیلی بزرگی که از من شد متاسفانه آن را از دست دادم. مدتی در شرکتی شاغل بودم که حقوقم را ندادند و بعد هم در تئاتر مشکل آسیب دیدگی پا برایم پیش آمد که کلا بیکار شده ام.

آیا تحصیلات تان با حرفه بازیگری مرتبط است؟

من در دانشگاه رشته حقوق قضایی خوانده ام و با دخترم دانشگاه رفتم. مدتی هم در دادسرا فعالیت کردم اما به خاطر روحیه ام پزشک معالجم گفت نباید در زمینه حقوق فعالیت کنم و اینگونه شد که به سمت هنر رفتم. نویسندگی ، نقاشی ، شو منی، صداپیشگی و اجرا در مدرسه را در کارنامه هنری ام دارم.

میانه تان با ورزش چطور است؟

ورزش را خیلی دوست دارم مخصوصا پیاده روی را و تا قبل از کرونا اگر کاری نداشتم هر روز دور دریاچه چیتگر می دویدم.

اگر بخواهید از استاد یا مشوقی در کارتان نام ببرید چه کسی خواهد بود؟

خیلی ها در زندگی ام نقش بسزایی داشتند؛ مادرم که در نویسندگی همیشه مرا تشویق می کرد و الان هم مرتب به من می گوید که چرا کتابت را چاپ نمی کنی؟ دو ، سه داستان و کتاب فن بیان دارم که باید چاپ کنم. سال 90 پیشنهادهای زیادی برای بازیگری داشتم. آقای سیروس اسنقی به من خیلی گفتند که بازی کنم اما من هر بار به بهانه ای مثل دندان درد و ... نمی پذیرفتم اما کسی که می توان گفت دستم را کشید و گفت که باید در حرفه بازیگری کار کنی خانم سحر نظام دوست بود و قبل از ایشان آقای افشین خصوصی که اولین کار تئاترم با وی بوده است.

جالب است که شما و دخترتان در کار هنری و بازیگری فعالیت دارید. کمی درباره هم حرفه بودن تان بگویید.

دخترم از سال 86 وارد این حرفه شد و در بخش کارگردانی و بازیگری فعال بوده است. با اینکه دخترم است اما در کار هنری پیشکسوت من است. یکی از بهترین کارهایم همبازی شدن با دخترم ، ثمر امین پور بود. قبلا هم در کار " چراغ  آخر" به نویسندگی شاهین کهن و کارگردانی دخترم با او همکاری داشته ام که من تهیه کننده آن کار بوده ام.

چه دعا و آرزویی برای مردم جهان دارید؟

هر روز برای همه مردم جهان هستی عشق می فرستم و از صمیم قلب آرزو می کنم که به صلح جهانی برسیم.

آیا انتقادپذیر هستید؟

صادقانه بگویم خیلی انتقادپذیر نیستم و شاید اولین بار وقتی مورد انتقاد قرار گیرم به اصطلاح از کوره در بروم. به هر حال من آبان ماهی هستم اما الان که کار حرفه ای می کنم باید انتقادپذیر باشم و بهتر شده ام؛ تا جایی که در همین فیلم کوتاه اخر صد پلان داشتیم و به جایی رسیدم که خودم به کارگردان می گفتم: من اینجا را بد بازی کرده ام؛ می شود یک برداشت دیگر داشته باشیم؟

چه توصیه ای به عزیزان دارید؟

مردم این روزها صبر و حوصله شان را از دست داده اند که فقط برای رهایی از این وضع نیاز به تمرین است. همان طور که خودم بعد از یک شکست سنگین مالی شروع به پاکسازی کردم و "یا علی" گفتم و همه چیز را از نو آغاز کردم.

در پایان اگر صحبت ناگفته اید دارید بفرمایید.

از عوامل فیلم "جدال خاموش" تشکر ویژه می کنم؛ از سیاوش اسد که به من اعتماد کرد و نیز امین مرغوب دستیار کارگردان برای صبر و حوصله اش و همچنین مسیحا سبکروح که در "جدال خاموش" با توجه به شرایط جسمی و روحی همراه و مشوقم بودند بی نهایت سپاسگزارم. از شما و خبرگزاری خوب "رکنا" هم ممنونم که این فرصت را در اختیار من قرار دادید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

خبرگزاری رکنا برای شما و موفقیت های بیشترتان آرزوی موفقیت می کند.

عکس هایی از فعالیت های هنری مرجان دلبند

تله موش

تمرین نمایش تله موش

 

جنگ و صلح

مرجان دلبند در نمایش جنگ و صلح

 

گربه

مرجان دلبند و دلبر خاتون گربه اش که در طول فیلمبرداری بهانه اش را گرفت

 

نمایش رادیویی

اجرای نمایش رادیویی

 

دکلمه

اجرای دکمه

 

ویراستاری متن

ویراستاری متن برای اجرا

 

سحر

در کنار سحر نظام دوست بازیگر سینما و تئاتر

 

شعر دلبند

یکی از اشعار مرجان دلبند

 

 

کدخبر: 564797 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهشید جهانی
آیا این خبر مفید بود؟